با کاهش تنها چند کیلوگرم وزن، خطر ابتلا به دیابت نصف می‌شود

شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
براساس پژوهشی در مقیاس گسترده، کاهش وزن به اندازه‌ی تنها چند کیلوگرم، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تقریبا نصف می‌کند.
تبلیغات

براساس پژوهشی جدید که نتایجش در مجله‌ی بین‌المللی JAMA Internal Medicine منتشر شد، حمایت از افراد مبتلا به پیش‌دیابت برای اعمال تغییرات کوچک در سبک زندگی و رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی می‌تواند خطر گسترش دیابت نوع ۲ را تقریبا به نصف کاهش دهد.

یافته‌های یادشده از پژوهش پیشگیری از دیابت نورفولک (NDPS) به‌دست آمدند که بزرگ‌ترین پژوهش پیشگیری از دیابت دنیا در ۳۰ سال گذشته است. آزمایش پزشکی NDPS در بازه‌ای هشت‌ساله اجرا شد و بیش از ۱،۰۰۰ شخص مبتلا به پیش‌دیابت با خطر زیاد ابتلا به دیابت نوع ۲ را پوشش داد. بر‌اساس پژوهش NDPS، اعمال تغییرات کوچک در سبک زندگی مثل کاهش وزن دو تا سه کیلوگرم و افزایش فعالیت فیزیکی در بازه‌ای دو‌ساله، به کاهش خطر ۴۰ تا ۴۷ درصدی دیابت نوع ۲ برای افراد مبتلا به پیش‌دیابت منجر شد.

تقریبا ۸ ‌میلیون نفر در بریتانیا به پیش‌دیابت و ۴/۵ میلیون نفر به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند. NDPS با سرمایه‌گذاری ۲/۵ میلیون پوندی مؤسسه‌ی ملی پژوهش‌های سلامت (NIHR) و NIHR CRN شرقی توسعه یافت و بیمارستان دانشگاه نورفولک و نورویچ (NNUH) و دانشگاه شرق آنجلیا (UEA) همراه‌با همکارانی از بیمارستان ایپسویچ و دانشگاه‌های بیرمنگام و اکستر آن را اداره می‌کنند.

پژوهشگران در پژوهش یادشده تأثیر سبک زندگی و تغییرات کوچکی مثل کاهش وزن و افزایش فعالیت فیزیکی را بر سلامت افراد بررسی کردند. مهم‌تر از هر مسئله‌ای این تغییرات حداقل دو سال ثابت ماندند و وزن آن‌ها بازنگشت. یافته‌های پژوهش یادشده اهمیت زیادی دارند؛ زیرا تأثیر تغییر سبک زندگی بر کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را نشان می‌دهند. پروفسور مایک سامپسون، پژوهشگر اصلی NDPS و مشاوره‌ی دیابت در NNUH می‌گوید:

از نتایج این آزمایش راضی هستیم؛ زیرا تاکنون نتیجه‌ی مطمئنی از تأثیر سبک زندگی بر پیشگیری از دیابت نوع ۲ در افراد مبتلا به پیش دیابت وجود ندارد. حالا اثر معنادار در پیشگیری از دیابت نوع ۲ را ثابت کردیم و می‌توانیم خوش‌بین باشیم که حتی کاهش وزن متوسط و افزایش فعالیت فیزیکی اثر زیادی بر پیشگیری از دیابت نوع ۲ می‌گذارد. این خبر خوشحال‌کننده‌ای برای ۸ میلیون شهروند بریتانیایی مبتلا به پیش‌دیابت است. نتایج این آزمایش نشان می‌دهند پیشگیری از دیابت در جمعیت‌های مشابه پیش‌دیابتی محتمل است  که در برنامه‌ی ملی پیشگیری از دیابت NHS درمان شدند. البته به‌طور‌کلی روش‌های تشخیص دیابت و پیش‌دیابت در سال‌های اخیر با تغییرات چشمگیری همراه بودند.

بررسی پیشگیری از دیابت نورفولک بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ انجام و از ۱۳۵ روش GP در شرق انگلستان استفاده شد. براساس نتایج، ۱۴۴ هزار نفر درمعرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار داشتند. در مرحله‌ی بعدی در بخش‌های نظارتی شرق انگلستان، ۱۳ هزار نفر از این افراد در آزمایش خون هموگلوبین گلیکوزه (HbA1c) و گلوکوز ناشتا و بیش از ۱،۰۰۰ نفر از افراد مبتلا به پیش‌‌دیابت برای آزمایش عملی سبک زندگی در آزمایش کنترلی تصادفی شرکت کردند و  بیش از دو سال زیرنظر قرار گرفتند.

پژوهش‌های قبل از بررسی‌های متمرکز و پرهزینه در گروه‌های مختلف شرکت‌کنندگان پیش‌دیابت استفاده کرده بودند؛ اما این اولین‌بار است که آثار کاهش ریسک دیابت در گروهی واقعی دیده می‌شود. پروفسور مکس باخمن، یکی از پژوهشگران NDPS می‌گوید:

بررسی NDPS روی گروه‌ها کم‌هزینه‌تر از بررسی‌های فردی است که تنها در شرایط بهینه مؤثر هستند. به‌ازای هر یازده نفر حاضر در بررسی NDPS، یک مورد پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ گزارش شد که پیشرفتی واقعی است.

پروفسور کالین گریوز، از دانشگاه بیرمنگاه و سرپرست مشترک بررسی NDPS می‌گوید: «اگر پیش‌دیابت داشته باشید، این روش می‌تواند مسیر زندگی‌تان را تغییر دهد و با پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲، آینده‌ای سالم‌تر به‌ارمغان بیاورد.» دکتر جین اسمیت، یکی از همکاران NDPS از دانشگاه اکستر می‌گوید: «دیابت نوع ۲ مشکل بزرگی برای سلامتی در سراسر جهان است. NDPS اتفاق مثبتی برای افراد و سیستم‌های بهداشت و درمانی است و بر اهمیت ارائه‌ی برنامه‌های ملی پیشگیری از دیابت نوع ۲ تأکید می‌کند. این برنامه‌ها می‌توانند از یافته‌های پژوهشی ما استفاده کنند.»

پروفسور جاناتان والابی، مدیر بخش ملی دیابت و چاقی NHS انگلستان اعتقاد دارد: «این پژوهش با‌توجه‌به سبک زندگی در برنامه‌ی پیشگیری از دیابت NHS، انتظارات را برای پیشگیری از دیابت نوع ۲ افزایش داده است. این نتیجه برای برنامه‌ی پیشگیری از دیابت NHS و دستاوردهای شرکت‌کنندگان در طولانی‌مدت امیدوارکننده است.» دکتر الیزابت روبرتسون، رئیس پژوهشی دیابت بریتانیا، نیز بیان می‌کند:

از پژوهش جدید استقبال می‌کنیم؛ چراکه نشان می‌دهد برنامه‌ی حمایت گروهی می‌تواند به پیشگیری از دیابت نوع ۲ در افرادی با خطر زیاد کمک کند. این آزمایش بر تأثیر کاهش وزن و فعالیت‌های فیزیکی بر مزایای درخورتوجه برای افراد درمعرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ تأکید می‌کند. دیابت نوع ۲ بیماری خطرناکی است؛ اما با پژوهش مذکور می‌تواند از بسیاری از نمونه‌ها پیشگیری کرد یا ابتلا را به‌تأخیر انداخت. ابزار Know Your Risk بریتانیا می‌تواند به افراد در اندازه‌گیری خطر و برداشتن گام‌هایی برای کاهش خطرها کمک کند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات