موارد بدون علامت ویروس کرونا زودتر آنتی‌بادی‌های خود را از دست می‌دهند

چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
بررسی پژوهشگران بریتانیایی نشان می‌دهد آنتی‌بادی‌های تولیدشده در پاسخ به عفونت کرونا در افراد مبتلا که علائم عفونت را نشان نمی‌دهند، زودتر از موارد دارای علائم بیماری کاهش پیدا می‌کند.
تبلیغات

براساس مطالعه‌ی بریتانیایی بزرگی که روز سه‌شنبه گزارش شد، به‌نظر می‌رسد افراد دچار عفونت ویروس کرونا که علائم بیماری را نشان نمی‌دهند، زودتر از افرادی که علائم بیماری را نشان می‌دهند، آنتی‌بادی‌های تشخیص‌پذیر خود را از دست دهند.‌ همچنین، یافته‌های کالج سلطنتی لندن و شرکت Ipsos Mori نشان می‌دهد که از‌دست‌دادن آنتی‌بادی‌ها در افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله درمقایسه‌با افراد ۷۵ ساله و بزرگ‌تر کُندتر بود. درمجموع، نمونه‌های صدهاهزار نفر در سراسر انگلستان از اواسط جون تا آخر سپتامبر نشان می‌داد شیوع آنتی‌بادی‌های ویروس تا بیش از یک‌چهارم کاهش یافته است.

پژوهش مذکور که به سفارش دولت بریتانیا انجام شد و پیش از بازبینی کارشناسان منتشر شده است، نشان می‌دهد پاسخ ایمنی افراد به کووید ۱۹ با گذشت زمان پس از عفونت کاهش پیدا می‌کند. البته پژوهشگران این مطالعه هشدار می‌دهند که هنوز ناشناخته‌های زیادی درباره‌ی پاسخ آنتی‌بادی بلندمدت افراد دربرابر ویروس وجود دارد. پل الیوت، از دانشکده‌ی بهداشت عمومی کالج سلطنتی لندن گفت: «هنوز مشخص نیست آنتی‌بادی‌های چه سطحی از ایمنی را فراهم می‌کنند یا اینکه این ایمنی تا چه مدت ماندگار است.»

مطالعه‌ی جدید شامل ۳۶۵ هزار فرد بزرگ‌سال بود که به‌طور تصادفی انتخاب شده و در خانه سه‌بار آزمایش آنتی‌بادی ویروس کرونا را انجام داده بودند. نتایج نشان می‌داد تعداد افراد دارای آنتی‌بادی در دوره‌ی تقریبا سه‌ماهه تا ۲۶/۵ درصد کاهش یافته است. براساس این مطالعه، اگر نتایج را به کل کشور تعمیم داده شود، یعنی نسبت جمعیت انگلیس که دارای آنتی‌بادی بودند، از ۶ درصد به ۴/۴ درصد کاهش پیدا کرده است. کاهش در شیوع آنتی‌بادی با کاهش چشمگیر شیوع ویروس در سراسر انگلستان مقارن بود که به‌دنبال تعطیلی کشوری چندماهه اتفاق افتاد.

با‌این‌حال، پژوهش نشان می‌داد تعداد کارکنان مراقبت‌های بهداشتی دارای آزمایش مثبت آنتی‌بادی در طول زمان تغییر نکرده است که احتمالا نشان‌دهنده‌ی مواجهه‌ی مکرر یا مواجهه‌ی اولیه‌ی شدیدتر با ویروس است. هلن وارد، یکی از نویسندگان اصلی مقاله گفت:

این مطالعه‌ی بسیار بزرگ نشان می‌دهد نسبت افرادی که آنتی‌بادی‌های تشخیص‌پذیر دارند‌، با گذشته زمان کاهش می‌یابد. هنوز نمی‌دانیم که آیا این امر موجب می‌شود افراد درمعرض خطر عفونت مجدد با ویروس عامل کووید ۱۹ قرار گیرند یا نه؛ اما ضروری است تمامی افراد برای کاهش خطر خود و دیگران توصیه‌های ارائه‌شده را دنبال کنند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات