شرکت جانسون اند جانسون آزمایش واکسن کووید 19 را موقتا متوقف کرد

چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکت جانسون اند جانسون، به‌دنبال مشاهده‌ی بیماری نامعلومی در یکی از داوطلبان، موقتا آزمایش‌های خود را متوقف کرد.
تبلیغات

 شرکت جانسون اند جانسون پس از مشاهده‌ی بیماری نامعلومی در یکی از داوطلبان، آزمایش روی واکسن کووید ۱۹ را متوقف کرد. این شرکت به دلیل مسائل حریم خصوصی شخص شرکت‌کننده، توضیحی درباره‌ی بیماری نداد؛ اما علت بیماری در دست بررسی است.

آزمایش بر اساس راهبردهای داخلی پژوهش متوقف شد. وقفه‌های موقتی در آزمایش‌های بزرگ این چنینی معمولا متداول هستند و اطلاعات آن‌ها عمومی نمی‌شوند. از طرفی افکار عمومی انتظار دارند هر تغییری در فرایند توسعه‌ی واکسن کووید ۱۹ (حتی وقفه‌های نسبتا روتین) به‌صورت عمومی منتشر شوند و شرکت‌ها شفاف‌تر از گذشته عمل کنند. پژوهش جانسون و جانسون بزرگ‌ترین آزمایش واکسن کووید ۱۹ با هدف بررسی ۶۰ هزار شرکت‌کننده است. با توجه ‌به این جامعه‌ی آماری، رویدادهای غیر منتظره‌ که باعث وقفه در آزمایش شوند، دور از انتظار نیستند. به نقل از منبعی آگاه:

با توجه ‌به این مسئله که جامعه‌ی ۶۰ هزار نفری مانند دهکده‌ای کوچک است. بروز رویدادهای پزشکی غیر منتظره در چنین دهکده‌ای دور از انتظار نیست.

آزمایش کووید ۱۹ شرکت AstraZeneca هم فعلا در ایالات متحده متوقف شده است. از طرفی یکی از بیماران در آزمایش بریتانیایی واکسن به دلیل علائم متعدد عصبی بستری شد. هنوز مشخص نیست واکسن عامل اصلی این بیماری‌ها است. قانون‌گذاران بهداشتی بریتانیا خواستار از سرگیری آزمایش‌های AstraZeneca شدند؛ اما FDA هنوز در حال بررسی اتفاق است.

درحال‌حاضر چهار آزمایش مرحله‌ی فاز سوم کووید ۱۹ در ایالات متحده در جریان هستند. دو آزمایش دیگر توسط شرکت‌های مادرنا و فایزر در دست اجرا هستند. شرکت‌های مادرنا و فایزر در حال بررسی واکسن‌های مبتنی بر ژن هستند که بخش‌های کوچکی از ماده‌ی ژنتیکی ویروس کرونا را تزریق می‌کنند. شرکت‌های آسترا زینیکا و جانسون اند جانسون هم با استفاده از نسخه‌های ضعیف‌شده‌ی ویروس‌‌ها دست به تولید واکسن زدند.

وقفه در آزمایش واکسن لزوما به این معنی نیست که واکسن نتیجه‌بخش نیست یا غیر ایمن است. این وقفه‌ها معمولا بخش‌هایی عادی از فرایند تولید واکسن هستند. در این شرایط شرکت‌ها و قانون‌گذاران باید به دقت به بررسی علائم مشکل بپردازند. به‌گفته‌یآشیش جوا، رئیس دانشکده‌ی سلامت عمومی دانشگاه براون:

باید اجازه بدهیم فرایند تولید واکسن به مسیر خود ادامه دهد و قطعا مدتی طول می‌کشد تا به نتیجه برسد؛ اما با اطمینان می‌گویم رفتار شرکت‌ها مسئولانه است و در صورت لزوم فرایند را متوقف می‌کنند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات