ابتلای قبلی به انواع ویروس‌های کرونا ممکن است از شدت بیماری کووید ۱۹ بکاهد

پنج‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
براساس مطالعه‌ای جدید، مشخص شده است که ابتلای قبلی به سایر ویروس‌های کرونا مانند ویروس سرماخوردگی، شدت عفونت‌های ناشی از بیماری کووید ۱۹ (SARS-CoV-2) را کاهش می‌دهد.
تبلیغات

پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند افرادی مبتلا به انواع ویروس‌های خانواده کرونا مانند ویروس کرونای عامل سرماخوردگی، درصورت ابتلا به کووید ۱۹، شدت این بیماری در آن‌ها کاهش می‌یابد. این مطالعه با هدایت پژوهشگران مرکز پزشکی بوستون و دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون انجام شد و نشان می‌دهد که مصونیت ایجاد‌شده در اثر عفونت‌های ویروسی کرونا با ویروس‌هایی به‌جز SARS-CoV-2 از ابتلا به کووید ۱۹ در افراد مانع نمی‌شود. این یافته‌ها که در مجله‌ی Clinical Investigation منتشر شده است، شناخت مهمی‌ درباره‌ی پاسخ ایمنی دربرابر ویروس کرونای جدید ارائه می‌دهند که می‌تواند پیامدهای درخورتوجهی در تولید واکسن کووید ۱۹ داشته باشد.

بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ به مرگ بیش از ۲۰۰ هزار نفر در امریکا و بیش از یک‌میلیون نفر در جهان منجر شده است؛ از‌این‌رو، پژوهش‌های متعددی در سراسر جهان در حال انجام است که هریک بر جنبه‌های مختلف این بیماری تمرکز دارند. به‌عنوان مثال، یکی از این مطالعات روش‌های خاصی را ‌بررسی می‌کند که ویروس SARS-CoV-2 بر جمعیت‌های مختلف تأثیر می‌گذارد؛ ازجمله اینکه چرا برخی از افراد آلوده بدون علامت هستند و مطالعه‌ای دیگر مواردی را بررسی می‌کند که باعث افزایش مرگ‌و‌میر ناشی از عفونت می‌شود. همچنین، واکسن‌های متعددی در دست تولید هستند تا مشخص شود چه نوع واکسنی (از نوع mRNA یا وکتور ویروسی) در جلوگیری از عفونت‌های SARS-CoV-2 مؤثرتر خواهد بود.

تاکنون، انواع مختلفی از ویروس‌های کرونا شناخته شده‌اند که برخی از آن‌ها مانند ویروس سرماخوردگی به‌صورت اندمیک یا بومی است؛ یعنی همواره تعدادی از انسان‌ها به این ویروس آلوده می‌شوند. از این خانواده‌ی ویروسی، کووید ۱۹ پاتوژنی نسبتا جدید است که توالی‌های ژنتیکی مشترکی با سایر ویروس‌های کرونا دارد و پاسخ‌های ایمنی ویروس‌های کرونا می‌تواند دربرابر کووید ۱۹ واکنش متقابل نشان دهند.

در این مطالعه، پژوهشگران داده‌های سوابق پزشکی افرادی را بررسی کردند که از ۱۸ مه ۲۰۱۵ تا ۱۱ مارس ۲۰۲۰، آزمایش پنل تنفسی (CRP-PCR) انجام داده‌اند. آزمایش CRP-PCR انواع پاتوژن‌های تنفسی ازجمله پاتوژن بومی سرماخوردگی را تشخیص می‌دهد. همچنین، آن‌ها داده‌های افرادی را مطالعه کردند که برای آزمایش SARS-CoV-2 بین ۱۲ مارس تا ۱۲ جون ۲۰۲۰ آزمایش شده بودند.

در مرحله‌ی بعد، بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که در بیمارستان بستری شدند، ازنظر سن، جنسیت، شاخص توده‌ی بدنی و ابتلا به دیابت بررسی شدند و مشخص شد بیمارانی که نتیجه‌ی آزمایش‌های CRP-PCR گذشته‌ی آن‌ها برای کرونا ویروس‌ها مثبت بود، احتمال نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) و استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی یا ونتیلاتور در آن‌ها به‌طور درخورتوجهی پایین‌تر از سایر بیماران است. علاوه‌براین، نتایج نشان داد که احتمال بقا در بیماران کووید ۱۹ با نتیجه‌ی آزمایش مثبت برای ویروس کرونای عامل سرماخوردگی به‌طور چشمگیری بیشتر است. این در حالی است که نتیجه‌ی آزمایش مثبت قبلی برای آلودگی به انواع ویروس‌های کرونا مانع از آلوده‌شدن کسی به کووید ۱۹ نشد.

مانیش ساگار، پزشک بیماری‌های عفونی و پژوهشگر در مرکز پزشکی بوستون گفت:

نتایج ما نشان می‌دهد افرادی که شواهدی از ابتلا به ویروس کرونا عامل سرماخوردگی دارند، درصورت ابتلا به کووید ۱۹ علائم کمتری نشان می‌دهند. یکی دیگر از یافته‌های مهم در مطالعه‌ی اخیر این است ایمنی‌ای که در این حالت اتفاق می‌افتد، ممکن است از ابتلا به بیماری با شدت‌های متفاوتی از عفونت جلوگیری کند. به‌همین‌دلیل، این احتمال متفاوت است که گروه‌های بیمار با عفونت‌های مشابه به مراقبت‌های ویژه نیاز داشته باشند یا درمعرض مرگ قرار گیرند.

جوزف میزگرد، استاد پزشکی و میکروبیولوژی و بیوشیمی‌ در دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون، دراین‌باره معتقد است:

افراد به‌طور مرتب با ویروس‌های کرونا متفاوت از کووید ۱۹ آلوده می‌شوند و نتایج این مطالعه می‌تواند به شناسایی بیماران در‌معرض خطر (کم یا زیاد) پس از آلوده‌شدن به SARS-CoV-2 کمک کند. امیدواریم این مطالعه بتواند نقطه‌ی عطفی برای شناسایی انواع پاسخ‌های ایمنی بدن باشد که لزوما از عفونت SARS-CoV-2 جلوگیری نمی‌کند؛ بلکه آسیب ناشی از کووید ۱۹ را محدود می‌کند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات