تفاوت‌ها و شباهت‌های کرونا و آنفولانزا

سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
با رسیدن فصل آنفلوانزا و تشابه میان علائم آنفلوانزا و کووید ۱۹ بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند چگونه می‌توانند این دو بیماری را از هم تشخیص دهند.
تبلیغات

با نزدیک شدن فصل آنفلوانزا برخی مردم نگران این موضوع هستند که اگر بیمار شوند، ممکن است به آسانی متوجه نشوند که به کدام بیماری، آنفلوانزا یا کووید ۱۹ دچار شده‌اند. حق با آن‌ها است. بیشتر علائم این دو بیماری به قدری شبیه هم هستند که به‌جز با آزمایش نمی‌توانید با اطمینان بگویید که فرد به کدام بیماری مبتلا شده‌ است. اما سرنخ‌هایی وجود دارد که در این رابطه می‌تواند مفید باشد (البته ممکن است به‌طور هم‌زمان به هر دو عفونت دچار شوید).

هنوز مشخص نیست فصل آنفلوانزای امسال نیمکره شمالی به چه صورت خواهد بود. فعالیت آنفلوانزا در نیمکره جنوبی که اغلب پیش‌بینی‌کننده‌ی فعالیت آنفلوانزا در نیم‌کره شمالی است، در زمستان این نیمکره ۹۹ درصد پایین‌تر از حد طبیعی بود. اپیدمیولوژیست‌ها معتقدند علت آن است که ساکنان نیم‌کره‌ی جنوبی زمین برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا ماسک می‌پوشیدند، فاصله‌ی فیزیکی با دیگران را رعایت می‌کردند و دست‌های خود را می‌شستند. همین اقدامات احتیاطی از انتقال آنفلوانزا نیز پیشگیری می‌کند.

به‌علت کاهش مسافرت‌ها میان نیمکره‌‌های جنوبی و شمالی در بسیاری از کشورها، ممکن است چهار سویه‌ی معمول آنفلوانزای فصلی فرصتی برای انتشار میان این جوامع نداشته باشند. اگر هم منتشر شوند، پوشیدن ماسک‌ و رعایت فاصله‌گیری اجتماعی باید شیوع آن‌ها را محدود کند. با‌این‌حال کارشناسان از مردم می‌خواهند واکسن آنفلوانزا را دریافت کنند. دریافت واکسن آنفلوانزا، احتمال بستری‌شدن یا مرگ بر اثر این عفونت را کاهش می‌دهد.

تفاوت بین سرماخوردگی و آنفلوانزا

حداقل صد نوع ویروس مختلف وجود دارند که موجب سرماخوردگی می‌شوند؛ اما تنها چهار ویروس هستند که موجب آنفلوانزای فصلی می‌شوند. بسیاری از افرادی که دچار سرماخوردگی می‌شوند، فکر می‌کنند به آنفلوانزا مبتلا شده‌اند، اما کارشناسان به‌طور مداوم برای توصیف تفاوت این دو از این مثال استفاده می‌کنند که «وقتی به آنفلوانزا مبتلا شده باشید، این احساس را دارید که با یک کامیون برخورد کرده‌اید.» به‌طورکلی تب، درد و سردرد حاصل از یک مورد بد آنفلوانزا بدتر از سرماخوردگی ناشی‌از ویروس سین‌سیشیال تنفسی، رینوویروس‌ها یا دیگر ویروس‌های عامل سرماخوردگی است.

همه، نشانه‌های آنفلوانزا را می‌شناسند: تب، سردرد، بدن درد، گلودرد، آبریزش بینی، گرفتگی سینوس‌ها، سرفه و عطسه و برای کودکان عفونت‌ گوش. برخی مبتلایان ازجمله کودکان دچار اسهال یا استفراغ نیز می‌شوند. در موارد شدید، شایع‌ترین عارضه ذات‌الریه است. علائم معمول ذات‌الریه‌ی ناشی‌از آنفلوانزا تنگی نفس (خصوصا هنگام فعالیت جسمی) و گاهی درد در ناحیه‌ی قفسه سینه یا پشت است.

شناسایی علائم کووید ۱۹

فهمیدن اینکه دچار کووید ۱۹ شده‌اید، بسیار پیچیده‌تر است؛ زیرا این بیماری علائم بسیار مختلفی دارد که بسیاری از آن‌ها شبیه علائم آنفلوانزا هستند. شایع‌ترین علائم عبارت‌اند از تب، گاهی اوقات همراه‌با لرز، سرفه‌ی خشک و خستگی مفرط.

علامتی که واقعا این دو عفونت را از هم متمایز می‌کند این است که بسیاری از افراد مبتلا به کووید ۱۹ به‌طور ناگهانی حس بویایی خود را از دست می‌دهند که علت آن گرفتگی بینی نیست. این افراد حتی بوهای قوی مانند پیاز یا قهوه را نیز متوجه نمی‌شوند. البته همه‌ی قربانیان این ویروس حس بویایی خود را از دست نمی‌دهند، اما مطالعه‌ای نشان می‌داد ۸۷ درصد از مبتلایان دچار آنوسمی (از دست دادن حس بویایی) می‌شوند.

علائم کمتر شایع عبارت‌اند از گلودرد، احتقان، آبریزش بینی، استفراغ، اسهال، درد معده و کم آوردن نفس هنگام فعالیت. برخی قربانیان دچار خارش یا قرمزی چشم می‌شوند و انگشتان دست یا پای برخی قرمز شده یا تاول می‌زند. علائم خطرناک‌تر شامل دشواری در نفس کشیدن، درد یا فشار در ناحیه‌ی قفسه سینه، کبودی لب‌ها یا صورت، گیجی یا پاسخ‌های نامرتبط به سوالات ساده و از حال رفتن یا از دست دادن هشیاری است. این بیماری همچنین می‌تواند موجب لخته‌های خونی شود که ممکن است آسیب‌های قلبی، مغزی و ریوی را به‌همراه داشته باشد. حتی برخی موارد که به‌نظر خفیف یا بدون علامت به‌نظر می‌رسد، علائمی را ایجاد می‌کنند که به‌عقیده‌ی پزشکان ممکن است آسیب قلبی ماندگار باشد. یکی دیگر از جنبه‌های غیرمعمول کووید آن است که افراد مبتلا گاهی بدون اینکه متوجه شوند چقدر بیمار هستند، دچار ذات‌الریه می‌شوند. بسیاری از پزشکان، خرید یک دستگاه پالس اکسیمتر را توصیه می‌کنند که سطوح اکسیژن موجود در خون را اندازه‌گیری می‌کند. اگر طی چندین بار اندازه‌گیری، سطوح اکسیژن کمتر از ۹۲ درصد نشان داده شود، باید با پزشک تماس بگیرید.

علائم کووید ۱۹ در کودکان مانند علائم بزرگسالان است

کودکان معمولا کووید ۱۹ را با مشکلات کمی می‌گذارنند. البته کودکان نیز معمولا همان مجموعه علائمی را دارند که بزرگسالان آن‌ها را نشان می‌دهند؛ اگرچه والدین ممکن است زمانی متوجه شوند که کودک آن‌ها دچار آبریزش بینی، قرمزی چشم و بدخلقی ناشی‌از احساس بیماری باشد. علائم خطرناک شامل دشواری تنفس، کبودی لب‌ها، گیجی یا ناتوانی در بیدار شدن و درد شدید شکمی یا عدم توانایی تحمل مایعات و استفراغ است. در موارد بسیار نادر، کودکان ممکن است دچار سندرم التهابی مولتی سیستم شوند که تصور می‌شود ناشی‌از واکنش بیش‌از‌حد سیستم ایمنی است و می‌تواند موجب شوک و نارسایی عضو شود. البته این مورد نادر است.

علائم کووید ۱۹ ممکن است ۲ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن درمعرض ویروس شروع شود اما در بیشتر موارد طی ۵ تا ۷ روز پس از آن بروز می‌کند. اگرچه می‌توانید ۲ روز پیش از اینکه احساس بیماری کنید، انتشار ویروس را آغاز کنید. بنابراین اگر فکر می‌کنید درمعرض ویروس قرار گرفته‌اید، باید به دیگران هشدار دهید و هرچه زودتر خود را از دیگران جدا کنید، خصوصا اگر آن‌ها سالخورده باشند یا وضعیت جسمی ضعیفی داشته باشند.

وقتی یک بیماری در منطقه‌ای منتشر می‌شود و بیمار علائم آن را دارد، معمولا روش ایمن این است که به‌جای انتظار کشیدن برای نتایج آزمایش، فرض شود بیمار هم به آن بیماری مبتلا شده است و درمان آغاز شود. بنابراین مگر اینکه آنفلوانزا و ویروس کرونا به‌شدت و به‌طور هم‌زمان در جامعه‌ی شما در گردش باشند، وگرنه تعجب نکنید اگر پزشک انجام آزمایش تشخیصی را برای شما توصیه نکند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات