تغذیه سالم می‌تواند ریسک‌ چاقی را کاهش دهد

افراد چاق بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی-عروقی قرار دارند؛ اما گاهی کاهش وزن دشوار است و به زمان زیادی نیاز دارد. در چنین شرایطی خوردن غذاهای سالم می‌تواند خطرات چاقی را کاهش دهد.

برای بسیاری از افراد، کاهش وزن با هدف نهایی زندگی سالم، به‌شدت دشوار است. معیارهای خارج‌ازکنترل از ژنتیک یا اعتماد به داروهایی مشخص گرفته تا زمان و محدودیت‌های مالی می‌توانند رسیدن به این هدف را دشوارتر کنند؛ اما شاید افراد، بیش از اندازه‌ روی این مسئله پافشاری می‌کنند. طبق پژوهشی جدید، با خوردن غذاهای سالم می‌توان خطر‌های سلامتی مرتبط با افزایش وزن را کاهش داد.

طبق تحلیل داده‌های ۷۹,۰۰۳ فرد بزرگسال سوئدی، افرادی که اغلب اوقات به رژیم مدیترانه‌ای (رژیمی سرشار از غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، ماهی و روغن زیتون) پایبند هستند، صرف‌نظر از وزن خود به نتایج بهتری خواهند رسید.

گروهی از پژوهشگران آمریکایی از داده‌هایی که در طول ۲۱ سال گذشته جمع‌آوری شده بودند، استفاده کردند. این داده‌ها شامل پاسخ به ۳۵۰ سال داوطلبان مرد و زن در طول دو برنامه بودند. ۹۶ درصد پرسش‌ها مربوط به غذا بودند. افرادی که از رژیم مدیترانه‌ای فاصله‌ گرفته بودند حتی با وجود وزن نرمال، نرخ مرگ‌و‌میر بالاتری نسبت به افراد پایبند به رژیم مدیترانه‌ای داشتند. به‌گفته‌ی مؤلفان:

طبق نتایج به‌دست‌آمده، رژیم‌های سالم مثل رژیم مدیترانه‌ای برای پیشگیری از مرگ زودرس، مهم‌تر از معیار کاهش وزن هستند.

بااین‌حال، در حالت کلی آمار مرگ‌ومیر افراد چاق بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی بیشتر است. شاید دلیل این مسئله، معیارهای ژنتیکی مشترک بین وزن بالا و بیماری قلبی باشد. شاید هم پیروی از رژیمی سالم برای خنثی‌سازی ریسک چاقی ضروری است. به‌گفته‌ی پژوهشگران بررسی جدید:

صرفا با بررسی رابطه‌ی رژیم غذایی و شاخص جرم بدنی با مرگ‌ومیر نمی‌توان ثابت کرد کاهش وزن یا تغییر رژیم به کاهش ریسک مرگ‌ومیر کمک می‌کنند. به‌همین‌دلیل، برای رسیدن به نتیجه‌ی قطعی، نیاز به آزمایش‌های بیشتری داریم. از طرفی نظارت بلندمدت بر شرکت‌کنندگان هم کار دشواری است.

باتوجه‌به افزایش تعداد افراد چاق، درک مسئله پیچیده‌تر خواهد شد. شاخص توده بدنی بالا (BMI) دارای رابطه‌ی مستقیمی با ۴ میلیون مرگ‌ومیر سراسری در سال ۲۰۱۵ است که بیش از دوسوم آن‌ها بر اثر بیماری قلبی رخ دادند. از طرفی یافته‌های جدید، شواهد بیشتری را درباره‌ی مزایای رژیم‌های مدیترانه‌ای ارائه می‌کنند. یکی از نتایج مثبت این رژیم، تأثیر مثبت آن بر سلامت روانی و مغزی است.

طبق پژوهشی در دهه‌ی ۱۹۹۰، روی‌آوردن به رژیم مدیترانه‌ای پس از حمله‌ی قلبی می‌تواند تا پس از چهار سال، علل مرگ‌ومیر را به نصف کاهش دهد؛ اما رژیم مدیترانه‌ای هم محدودیت‌هایی دارد. طبق پژوهشی این رژیم برای برخی افراد پرهزینه است و افرادی که معمولا از این نوع رژیم پیروی می‌کنند از طبقه‌ی تحصیل‌کرده هستند و بیشتر ورزش می‌کنند. از طرفی طبق پژوهشی در سال ۲۰۱۸، تمرکز بر نوع غذا به‌جای مقدار آن، برای کاهش وزن مفیدتر است. به‌گفته‌ی فاریس زوریاکات از دانشگاه ایالتی پن:

انتخاب غذاهای کم‌کالری و سالم به مقدار زیاد، نتیجه‌بخش‌تر از کاهش مصرف غذاهای پرکالری است.

به‌طور کلی به‌نقل از پژوهشگران بررسی جدید، اضافه وزن همواره با ریسک‌های سلامتی همراه است؛ اما با تمرکز بر گزینه‌های سالم غذایی می‌تواند تا حد زیادی مضرات آن را کاهش داد.


منبع sciencealert

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید