تصاویری جالب از چگونگی آلوده‌سازی سلول‌های ریه توسط ویروس کرونا

چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
درحالی‌که دنیاگیری کووید ۱۹ بخش‌های زیادی از جهان را تحت تأثیر قرار داده است، پژوهشگران تصاویری تازه از نحوه عملکرد ویروس کرونا در آلوده‌سازی ریه تهیه کرده‌اند.
تبلیغات

هر ذره‌ی ویروس SARS-CoV-2 (ویریون) گلوله‌ی پروتئینی دارای برجستگی است که مواد ژنتیکی را دربر می‌گیرد و عرض آن به حدود ۵۰ تا ۲۰۰ نانومتر می‌رسد. تصاویر قابل‌توجهی از ویروس SARS-CoV-2 به‌وسیله‌ی کامیل اهر، بیوشیمی‌دان دانشکده پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی در مجله‌ی New England Journal of Medicine منتشر شده است. تصاویر مذکور دقیقا نشان می‌دهند که این ویریون‌های میکروسکوپی چگونه می‌توانند مجاری هوایی ما را آلوده کنند.

پژوهشگران SARS-CoV-2 را وارد کشت آزمایشگاهی سلول‌های پوششی برونشیال کردند. این سلول‌ها مانعی میان هوای موجود در ریه‌ها و جریان خون ایجاد می‌کنند. آن‌ها اجازه دادند این مخلوط به‌مدت ۹۶ ساعت بماند و سپس از میکروسکوپ الکترونی روبشی برای ثبت نتایج استفاده کردند. پژوهشگران می‌نویسند: «تولید ویروس تقریبا برابر ۱۰۶*۳ واحد تشکیل پلاک در هر کشت بود؛ یافته‌ای که با تعداد بالای ویریون‌هایی که به ازای سلول تولید و آزاد می‌شود، مطابقت دارد.»

تصاویر بالا و پایین متن به‌وسیله‌ی کامرون موریسون، دانشجوی پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی رنگ‌آمیزی کاذب شده است و نشان‌دهنده‌ی ساختارهای مومانندی به‌نام مژک‌ها به رنگ آبی، رشته‌های مخاط به رنگ سبز مایل به زرد و SARS-CoV-2 به رنگ قرمز است. تصویر بالای متن این ساختارها را در زمینه‌ی وسیع‌تری نشان می‌دهد و در آن ذرات ویروس به رنگ قرمز دیده می‌شوند، درحالی‌که تصویر زیر بزرگنمایی بیشتری دارد و به‌وضوح ساختار ذرات ریز ویروس و تراکم آن‌ها را نشان می‌دهد.

ممکن است درمورد مژک‌هایی که در روده‌ی شما هستند، بدانید اما آن‌ها درون ریه‌ها نیز وجود دارند و به محافظت از اندام‌های تنفسی ما دربرابر عوامل بیماری‌زا، مرطوب نگه‌داشتن ریه‌ها و پاکسازی مجاری هوایی کمک می‌کنند. می‌توانید محل حضور آن‌ها را در شکل زیر ببنید:

گرچه میکروگراف‌های جدید جالب‌توجه به‌نظر می‌رسند، موضوع تازه‌ای را نشان نمی‌دهند. این تصاویر شمار فراوان ویریون‌ها را نشان می‌دهند که وقتی ویروس سلول‌های ما را می‌رباید، تولید می‌شوند. در انسان‌ها، ویریون‌های حاصل احتمالا ازطریق سرفه، صحبت کردن و حتی همراه بازدم به‌صورت قطراتی وارد هوا می‌شوند. تصاویر جدید یادآور این نکته هستند که به‌منظور محدود کرده انتشار این ذرات باید ماسک پوشید و فاصله‌ی خود را با دیگران حفظ کرد. شاید هم با نگاه به ذرات ریز ویروسی بهتر بتوانیم تصویر جامع‌تری از آن‌ها ببینیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات