جلوگیری از خروج ۲۰ میلیون دلار ارز با تولید داروی ایرانی پیوند عضو

سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱
مطالعه 2 دقیقه
شرکت دانش‌بنیان ایرانی با تولید داروی موردنیاز برای پیوند عضو، موفق شد علاوه بر تأمین ۹۵ درصدی نیاز کشور به این دارو، ‌از خروج سالیانه حدود ۲۰ میلیون دلار ارز نیز جلوگیری کند.
تبلیغات

حسین سلامی، معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، اعلام کرد که یک شرکت دانش‌بنیان دارویی، موفق به تولید داخلی داروی ویژه بیماران پیوند اعضا، مغز و اعصاب شد و توانست کشور را از واردات میلیون‌ها دلار دارو بی‌نیاز کند.

به گفته‌ی حسین سلامی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مذکور، داروی دانش‌بنیان ساخته شده توسط این شرکت، ایمینورال نام دارد و از جمله اقلام بسیار حساس دارویی محسوب می‌شود. حسین سلامی اعلام کرد که داروی ایمینورال برای بیمارانی که در آن‌ها پیوند عضو شده، تجویز می‌شود و وظیفه‌ی آن، سرکوب سیستم ایمنی بدن است تا بدن فرد بیمار، عضو پیوندشده را پس نزند.

معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، ارزش تولید و فروش سالیانه‌ی این محصول در سه دوز ۲۵، ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم را بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان در سال اعلام و همچنین اضافه کرد که این دارو ۴۰ درصد از نمونه‌ی مشابه خارجی نیز ارزان‌تر است. به گفته‌ی سلامی، در آزمایش‌های متعدد انجام‌شده، کیفیت بالای دارو به تأیید دستگاه‌های نظارتی رسیده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان دارویی خاطرنشان کرد که داروی وارداتی مشابه خارجی با نام تجاری نئورال در کشور عرضه می‌شود و با وجود اینکه این شرکت ۹۵ درصد نیاز کشور را تأمین می‌کند، اما هنوز از واردات این داروی خارجی به کشور ممانعتی به عمل نیامده است. به گفته‌ی سلامی، ممانعت از ورود نمونه‌ی خارجی این دارو به کشور بر اساس قانون، یا خارج کردن آن از لیست بیمه، به افزایش ساخت محصول دانش‌بنیان در کشور منجر می‌شود.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اذعان داشت که تولید و عرضه‌ی این محصول، سالیانه از خروج حدود ۲۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می‌کند. به‌گفته‌ی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، این شرکت علاوه بر تولید ۶۰ درصد از کل داروهای مورد نیاز بیماران پیوند عضو، چیزی حدود ۴۰ درصد از داروهای مغز و اعصاب کشور به‌ویژه داروهای موردنیاز بیماران مبتلا به ام اس را نیز تولید می‌کند.

افزون بر این، حسین سلامی، به تلاش متخصصان جوان این شرکت داروسازی اشاره کرد و از تولید و عرضه‌ی حداقل ۲ محصول با ویژگی محصولات دانش‌بنیان خبر داد که با استفاده از سایت و تجهیزات بیوتکنولوژی این شرکت در سال آینده به تولید انبوه می‌رسد.

 مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان دارویی همچنین از تصویب توسعه‌ی خطوط تولید برای این شرکت دارویی، با کمک تسهیلات لازم از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز خبر داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات