اثبات تأثیر فاصله‌گیری اجتماعی در کاهش احتمال ابتلا به کووید ۱۹

دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
نتایج مطالعه‌ای جدید تأثیر مثبت رعایت فاصله‌گیری اجتماعی را بر کاهش احتمال ابتلا به عفونت کرونا نشان می‌دهد و از چنین مطالعاتی می‌توان برای پیش‌بینی روند محلی شیوع عفونت استفاده کرد.
تبلیغات

نتایج مطالعه‌ای از پژوهشگران دانشکده‌ی بهداشت عمومی بلومبرگ جانز هاپکینز نشان می‌دهد استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی یا رفتن به مکان‌های عبادتی یا دیگر سفرهای خارج از خانه با احتمال بسیار بیشترِ مثبت‌بودن آزمایش ویروس کرونای SARS-CoV-2 همراه است. این در حالی است ‌که رعایت سخت‌گیرانه‌ی‌ فاصله‌گیری اجتماعی کاهش درخور‌توجه این خطر را به‌همراه دارد.

پژوهشگران برای تجزیه‌و‌تحلیل خود نمونه‌ای تصادفی از بیش از هزار فرد را در ایالت مریلند بررسی کردند که به اواخر ماه جون مربوط بود و از آن‌ها درباره‌ی اعمال فاصله‌گیری اجتماعی، استفاده از سیستم حمل‌و‌نقل عمومی، سابقه‌ی عفونت SARS-CoV-2 و دیگر رفتارهای مرتبط با کووید ۱۹ پرسش کردند. آن‌ها دریافتند احتمال داشتن سابقه‌ی آزمایش مثبت برای عفونت SARS-CoV-2 برای کسانی بیش از چهاربرابر بیشتر بود که به‌طور مکرر از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده می‌کردند. این در حالی است ‌که این احتمال برای افرادی که فاصله‌ی اجتماعی را به‌شدت رعایت می‌کردند، فقط یک‌دهم بود.

اعتقاد بر این است که مطالعه‌ی جدید یکی از اولین ارزیابی‌های بزرگ درزمینه‌ی رفتارهای مرتبط با کووید ۱۹ است که براساس داده‌های نظرسنجی فردی انجام شده است. بیشتر مطالعات متکی‌بر داده‌های جمع‌آوری‌شده از منابعی نظیر برنامه‌های تلفن‌همراه هستند. نتایج مطالعه‌ی جدید در اوایل سپتامبر در مجله‌ی Clinical Infectious Diseases منتشر شد. سونیل سولومون، نویسنده‌ی ارشد مطالعه می‌گوید:

یافته‌های ما از این ایده حمایت می‌کند که اگر بیرون می‌روید، باید فاصله‌ی اجتماعی را تاحدممکن رعایت کنید؛ زیرا به‌نظر می‌رسد ارتباط محکمی با کاهش احتمال عفونی‌شدن داشته باشد. همچنین، انجام چنین مطالعاتی نسبتا آسان است؛ بنابراین، فکر می‌کنیم آن‌ها این قابلیت را دارند که ابزار مفیدی برای شناسایی مکان‌ها یا زیرگروه‌های جمعیتی دارای آسیب‌پذیری فراوان باشند.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، ویروس کرونای جدید، یعنی SARS-CoV-2، تاکنون تقریبا ۲۷ میلیون نفر را در سراسر جهان آلوده کرده است که از این میان، تقریبا ۹۰۰ هزار نفر جان باخته‌اند. در شرایط نبود واکسن، مقام‌های بهداشت عمومی بر رعایت نکاتی نظیر ماندن در خانه، بر زدن ماسک و حفظ فاصله‌ی اجتماعی در جمع تأکید می‌کنند. با‌این‌حال، روش مناسبی برای نظارت بر این موضوع وجود نداشته است که آیا چنین توصیه‌هایی پیگیری می‌شود یا نه و کدام گروه‌ها این اعمال را رعایت می‌کنند.

براساس گزارش اداره‌ی بهداشت مریلند، ۱،۰۳۰ نفری که در این مطالعه شرکت کرده بودند، همگی در مریلند زندگی می‌کردند که در آن بیش از ۱۱۳ هزار مورد عفونت تأییدشده و تقریبا ۳،۷۰۰ مورد مرگ ناشی از کووید ۱۹ ثبت شده است. پژوهشگران از شرکت‌کنندگان سؤال‌هایی درباره‌ی رفت‌و‌آمدهای اخیر، استفاده از ماسک، فاصله‌گیری اجتماعی، اعمال مرتبط و عفونت‌های تأییدشده SARS-CoV-2 کردند. نتایج نشان می‌داد ۵۵ نفر (۵/۳ درصد) از شرکت‌کنندگان در هر زمانی برای SARS-CoV-2 مثبت شده بودند؛ در‌حالی‌که آزمایش ۱۸ نفر (۱/۷ درصد) دو هفته قبل از نظرسنجی مثبت شده بود.

پژوهشگران دریافتند سپری‌کردن زمان بیشتر در مکان‌های عمومی با داشتن سابقه‌ی عفونت SARS-CoV-2 ارتباط محکمی دارد. برای مثال، سابقه‌ی عفونت در شرکت‌کنندگانی که می‌گفتند در دو هفته‌ی گذشته بیش از سه‌بار از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کرده‌اند، در‌مقایسه‌با شرکت‌کنندگانی که می‌گفتند در این مدت هرگز از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده نکرده‌اند، حدود ۴/۳ برابر بیشتر بود. همچنین، سابقه‌ی عفونت در کسانی که می‌گفتند در دو هفته‌ی گذشته سه‌بار یا بیشتر به عبادتگاه‌ها رفته‌اند، درمقایسه‌با کسانی که در این دوره به چنین مکان‌هایی نرفته بودند، ۱۶ برابر بیشتر بود. این نظرسنجی تمایزی میان بازدید از عبادتگاه با هدف شرکت در مراسم مذهبی یا ملاقات و اردوی تابستانی یا صرف وعده‌ی غذایی قائل نشده است. احتمال داشتن سابقه‌ی عفونت SARS-CoV-2 در کسانی که گزارش می‌کردند همیشه فاصله‌ی احتماعی را در خارج از منزل رعایت می‌کنند، در‌مقایسه‌با کسانی که هرگز این اعمال را رعایت نمی‌کردند، فقط ۱۰ درصد بود.

تجزیه‌و‌تحلیل مقدماتی بسیاری از متغیرهای دیگر ازجمله سیاه‌پوست یا هیسپانیک بودن را به سابقه‌ی عفونت SARS-CoV-2 مرتبط می‌کرد؛ اما نتایج تجزیه‌و‌تحلیل چندمتغیره نشان داد بسیاری از این ارتباط‌های ظاهری عمدتا ناشی ‌از تفاوت در رفت‌و‌آمدها و فاصله‌گیری اجتماعی بود. استیون کلیپمن، نویسنده نخست مطالعه می‌گوید:

وقتی برای اثر عوامل دیگری نظیر رعایت فاصله‌گیری اجتماعی تصحیح را انجام دادیم، بسیاری از این ارتباطات ساده از بین رفتند که نشان می‌دهد فاصله‌گیری اجتماعی اقدامی مؤثر در کاهش انتقال ویروس کرونا است.

داده‌ها نشان‌دهنده‌ی پذیرش بیشتر اعمال فاصله‌گیری اجتماعی در میان برخی از گروه‌هایی بود که دربرابر بیماری شدید کووید ۱۹ آسیب‌پذیر هستند. این امر نشان می‌داد آن‌ها تا حدودی از آسیب‌پذیری خود آگاه هستند. برای مثال، ۸۱ درصد از شرکت‌کنندگان مسن‌تر از ۶۵ سال گزارش می‌کردند که همیشه در فعالیت‌های بیرون از منزل فاصله‌گیری اجتماعی را رعایت می‌کنند؛ درحالی‌که فقط ۵۸ درصد افراد ۱۸ تا ۲۴ سال چنین چیزی را گزارش می‌کردند.

نتایج مطالعه‌ی جدید با پیام بهداشت عمومی کلی مطابقت دارد که زدن ماسک و فاصله‌گیری اجتماعی و محدودکردن سفر از انتقال SARS-CoV-2 می‌کاهد. پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند مطالعاتی از این قبیل با استفاده از نظرسنجی‌ از گروه‌های هدف می‌تواند برای پیش‌بینی این موضوع مفید باشد که بیماری‌های عفونی در کجا و در میان کدام گروه‌ها با سرعت بیشتری گسترش می‌یابد.

سولومون می‌گوید:

مطالعه را در ماه جون در مریلند انجام دادیم و نشان می‌داد این احتمال کمتر است که افراد جوان خطر عفونت خود را با فاصله‌گیری اجتماعی کم کنند و یک ماه بعد، بخش بزرگی از عفونت‌های SARS-CoV-2 که در مریلند تشخیص داده شد، در میان افراد جوان‌تر بود. بنابراین، این نتایج به امکان استفاده از نظرسنجی‌های سریع و ارزان برای پیش‌بینی محل وقوع شیوع‌ها براساس رفتارها و سپس بسیج‌کردن منابع بهداشت عمومی براساس وضعیت منطقه اشاره می‌کند.

سولومون و گروهش مشغول نظرسنجی‌های مشابه در ایالت‌های دیگر و نیز بررسی قابلیت این نظرسنجی‌ها به‌عنوان ابزار پیش‌بینی‌کننده‌ی اپیدمیولوژیک هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات