بین کیفیت اسپرم و نور ساطع‌شده از گوشی در شب ارتباط وجود دارد

یک‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
مردان بهتر است شب‌هنگام سراغ گوشی‌های هوشمند خود نروند؛ زیرا به‌تازگی مطالعه‌ای جدید انجام شده است که نشان می‌دهد بین استفاده از دستگاه‌هایی مثل گوشی در شب و کاهش کیفیت اسپرم ارتباط مستقیم وجود دارد.
تبلیغات

نتایج اولیه‌ی مطالعه‌ای که به‌تازگی انجام شده است، به موضوع جالبی اشاره می‌کند. نتایج این مطالعه‌ی نشان می‌دهد مردان هرچه بیشتر در شب و پس از گذشت زمان خواب درمعرض دستگاه‌های الکترونیکی ساطع‌کننده‌ی نور قرار بگیرند، احتمال کاهش کیفیت اسپرمشان افزایش پیدا می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در مردانی که شب‌ها بیشتر از بقیه‌ مشغول استفاده از گوشی هوشمند و تبلت می‌شو‌ند، غلظت و تحرک و تحرک پیش‌رونده‌ی اسپرم (توانایی اسپرم برای شنا کردن به‌شکل درست) کمتر از حالت عادی بوده‌ است. به‌علاوه در این افراد، درصد اسپرم‌های بی‌تحرک (اسپرم‌های ناتوان در شناکردن) افزایش پیدا کرد. 

ایمیت گرین، محقق اصلی این مطالعه‌ی جدید و رئیس بخش تحقیق‌و‌توسعه در مؤسسه‌ی خواب و خستگی مرکز پزشکی آسوتا، در‌این‌باره می‌گوید:

در مطالعه‌ی ما، استفاده از گوشی هوشمند و تبلت در شب و پس از زمان خواب با کاهش کیفیت اسپرم ارتباط داشت. به‌علاوه، استفاده از گوشی هوشمند در شب، استفاده از تبلت پس از زمان خواب و استفاده از تلویزیون در شب همگی ارتباطاتی با کاهش غلظت اسپرم داشته‌اند. تا حدی که اطلاع داریم،‌ این نخستین‌بار است که مطالعه‌ای این نوع ارتباط بین کیفیت اسپرم و قرارگرفتن درمعرض نورهای دارای طول موج کوتاه در شب و پس از گذر زمان خواب را گزارش می‌کند؛ نورهایی که از دستگاه‌های الکترونیکی، به‌ویژه گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها ساطع می‌شوند.

محققان برای انجام این مطالعه، نمونه‌ی اسپرم ۱۱۶ مرد ۲۱ تا ۵۹ ساله را جمع‌آوری کردند و همه‌ی این مردان ازلحاظ باروربودن نیز ارزیابی شدند. شرکت‌کنندگان در این مطالعه پرسشنامه‌ای درباره‌ی عادت‌های خواب و استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی پر کردند.

مطالعه‌ی یادشده همچنین اعلام می‌کند بین زیادبودن مدت‌ خواب و افزایش شمار اسپرم‌ها ارتباط وجود دارد. زیادبودن زمان خواب روی افزایش تحرک پیش‌رونده‌ی اسپرم‌ها نیز اثر مثبت می‌گذارد. طبق نتایج همین تحقیق، خواب بیش‌از‌حد باعث کاهش کیفیت اسپرم می‌شود.  خلاصه‌ی این مطالعه به‌تازگی به‌صورت آنلاین در وب‌سایت مجله‌ی معتبر Sleep منتشر شده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات