با وجود واکسن نیز غلبه بر ویروس کرونا مدت زمان زیادی طول می‌کشد

پنج‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
مطالعه 4 دقیقه
به‌عقیده‌ی کارشناسان، حتی اگر واکسن کرونا کشف شود، بازگشت جوامع انسانی به حالت معمول و برطرف شدن خطر عفونت، چندین ماه یا حتی چندین سال طول می‌کشد.
تبلیغات

مدت‌ها است که یک واکسن ویروس کرونا به‌عنوان نوش‌دارویی برای دنیاگیری توصیف می‌شود: تزریقی جادویی در بازو که موجب آغاز ایمنی در بدن و رسیدن به ایمنی کافی در جامعه می‌شود؛ اما چنین چیزی با واقعیت فاصله دارد. واقعیت ناگوار این است که حتی اگر واکسنی برای این بیماری پیدا کنیم، ماه‌ها و شاید حتی سال‌ها طول می‌کشد تا جوامع به حالت عادی خود برگردند.

یوناتان گراد، استادیار بیماری‌های عفونی و ایمنی‌شناسی در دانشگاه هارواد گفت: «انتظار نداشته باشید که یک واکسن، کلید خاموش یا دکمه‌ی تنظیم مجددی باشد که ما را به دوران قبل از دنیاگیری ببرد.» جرمی فارار، مدیر گروه ولکام‌تراست بریتانیا گفت: «کارها تا کریسمس انجام نمی‌شود. این عفونت از بین نمی‌رود و اکنون یک عفونت انسانی بومی است.»

جسی گودمن، دانشمند ارشد سابق سازمان غذا و دارو گفت: «حتی زمانی‌که یک واکسن معرفی شود، من فکر می‌کنم ما هنوز حداقل چندین ماه با عفونت قابل‌توجه یا حداقل خطر عفونت رو‌به‌رو خواهیم بود.»

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که واکسن‌های اولیه احتمالا از ما فقط دربرابر موارد شدید کووید ۱۹ محافظت خواهند کرد و این تنها در صورتی خواهد بود که آمریکا و سایر جهان راه‌های موثری برای افزایش مقیاس تولید و تولید صدها میلیون دوز از واکسن پیدا کنند.

مسئله‌ی اعتماد عمومی به واکسن نیز وجود دارد. در‌حال‌حاضر گروه قابل‌توجهی از مردم وجود دارند که به هیچ واکسنی اعتماد ندارند، تصور کنید که چگونه جمعیت آن‌ها برای یک واکسن جدیدی که با عجله وارد بازار شده است، افزایش خواهد یافت. مایکل استوتو، پژوهشگر بهداشت عمومی در دانشگاه جرج تاون گفت: «ما در شرایطی قرار خواهیم گرفت که در آن برخی از مردم از دریافت واکسن ناامید بوده و برخی از مردم از واکسینه شدن می‌ترسند.»

مایکل کینچ، کارشناس پژوهش و توسعه دارو در دانشگاه واشینگتن گفت: «سناریوی واقع‌بینانه احتمالا بیشتر شبیه چیزی خواهد بود که ما درمورد HIV/ایدز دیدیم، داروهای اولیه‌ی HIV متوسط بودند.»

درمورد توسعه‌ی یک واکسن ویروس کرونا در آمریکا هر هفته اخبار خوش‌بینانه‌ای منتشر می‌شود؛ اما به‌گفته‌ی کارشناسان، عجله برای رسیدن به واکسن خطرناک است. ناتالی دین، استادیار آمار زیستی از دانشگاه فلوریدا گفت: «انتظار برای آمدن واکسنی بهتر می‌تواند حس شکنجه را داشته باشد؛ اما کار درستی است. ما نمی توانیم با تأیید چیزی کمتر از آن، سلامتی و اعتماد عمومی را به خطر بینداریم.»

هفته‌ی گذشته، دکتر آنتونی فائوچی، رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا به کمیته‌ی کاخ سفید گفت که او با احتیاط خوش‌بین است که واکسن بی‌خطر و موثری برای کووید ۱۹ در آمریکا در اواخر پاییز یا اوایل زمستان دردسترس قرار گیرد. وی با اشاره به کارآزمایی مرحله‌ی سوم شرکت مدرنا افزود: «هیچ‌کس نمی‌تواند ایمنی یا اثربخشی آن را تضمین کند، مگر اینکه کارآزمایی انجام شود. اما ما با احتیاط خوش‌بین هستیم که این آزمایش موفق خواهد بود.» کارآزمایی مذکور که اوایل هفته‌ی گذشته آغاز شده است، شامل ۳۰ هزار داوطلب بزرگسال در ۸۹ مکان پژوهشی در آمریکا می‌شود.

با‌این‌حال یک واکسن «بی‌خطر و مؤثر» می‌تواند در آینده به واکسنی تعبیر شود که کمتر از ۱۰۰ درصد مؤثر است. افراد در گروه‌های سنی بالاتر ممکن است در‌مقایسه‌با افراد جوان‌تر به‌خاطر تأثیر متفاوت واکسن روی سیستم ایمنی حساس باقی بمانند. به‌عبارت‌دیگر، واکسن اولیه ممکن است بیشتر شبیه واکسن آنفولانزا باشد؛ واکسیناسیون‌های فصلی که به مردم درجه‌ای از محافظت علیه نوعی از ویروس‌های آنفولانزا را می‌دهد.

دین چنین استدلال کرد: «این امکان وجود دارد که برخی از واکسن‌های کووید ۱۹ کاملا از بروز عفونت پیشگیری نکنند؛ اما بتوانند سیستم ایمنی فرد را آماده کنند تا درصورتی‌که عفونی شود، نشانه‌های خفیف‌تری را بروز داده یا اصلا نشانه‌ای نداشته باشد. این شبیه واکسن آنفولانزا است: کامل نیست اما به مردم توصیه می‌کنیم که آن را دریافت کنند، زیرا میزان نیاز به مراقبت‌های ویژه و مرگ‌و‌میر را کاهش می‌دهد.»

در ماه جون، سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد که انتظار دارد واکسن کووید ۱۹ در ۵۰ درصد از افرادی که آن را دریافت می‌کنند، از بیماری پیشگیری کرده یا حداقل از شدت بیماری بکاهد. هرچه اثربخشی بالاتر باشد، بخت رسیدن به ایمنی جمعی بیشتر است (حفاظت غیرمستقیمی که زمانی به دست می‌آید که درصدی از جمعیت ایمن شده باشند).

اخبار خوب و بد وجود دارد. حتی با کارآیی کمتر از ۱۰۰ درصد، واکسن، شیوع ویروس را کاهش خواهد داد. اما این فرایند احتمالا بیشتر از تصور ما طول خواهد کشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات