وزیر بهداشت: به‌تعویق‌انداختن کنکور به امید روزهای بهتر، کار درستی نیست

دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
مطالعه 3 دقیقه
به‌گفته‌ی وزیر بهداشت، آمادگی برای نظارت بیشتر بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در آزمون‌ها وجود دارد و به‌تعویق‌انداختن کنکور به امید روزهای بهتر، کار درستی نیست.
تبلیغات

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که هم نگرانی رئیس و نمایندگان مجلس از برگزاری کنکورهای سراسری و هم مطالبه‌ی مردم به‌حق است و باید در همین زمینه گفت‌وگوهای بیشتری صورت بگیرد.

وزیر بهداشت اذعان کرد که در تدوین پروتکل‌ها، سه‌گانه‌ی مصلحت، اقتصاد و سلامت منظور می‌شود تا در شرایط تحریم‌ها، کمترین فشار به بخش اقتصاد وارد شود؛ بااین‌حال «پروتکل بهداشتی، زرهی فولادی درمقابل بیماری کرونا نیست و تهیه‌ی و ابلاغ پروتکل‌ها به‌معنی ختم به خیر شدن همه‌ی امور نیست.» نمکی اضافه کرد که قصد از نوشتن و ابلاغ پروتکل‌ها، به‌حداقل‌رساندن موارد ابتلا به کرونا است و بهترین مکانیزم هم، منع آمدوشد و برگزارنشدن کنکور است. 

وزیر بهداشت اظهار کرد که بین کنکور سراسری، کارشناسی ارشد و دکتری تفاوت وجود دارد و به‌دلیل تعداد کم داوطلبان کنکور دکتری، اولین دوره از کنکور به‌صورت آزمایشی برگزار شد تا درصورت رعایت‌نشدن پروتکل‌های بهداشتی، از برگزاری کنکور کارشناسی ارشد جلوگیری شود. حال نمکی بیان می‌کند که در حوزه‌های امتحانی کنکور دکتری، شاید تنها ۷ تا ۸ مورد منطبق با پروتکل‌ها نبود و بر همین اساس می‌توان به برگزاری کنکور ارشد نیز، البته با تشدید اجرای پروتکل‌ها امیدوار بود.

نمکی تصریح می‌کند: «برای وزیر بهداشت، بهترین حالت، تعطیل کردن همه‌ی امور است چون به نفع نظام سلامت است. اگر بین صدها هزار نفر داوطلب کنکور ۱۰ نفر هم گرفتار بیماری شوند، بار اضافی بر نظام سلامت تحمیل می‌شود. کنکور دکتری با کمترین نقص در پروتکل‌ها برگزار شد اما تیم برگزارکننده و ناظر کنکور دکتری ضعف داشتند که برگزاری مناسب این آزمون را به نحو مطلوبی اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.»

بااین‌حال نمکی تأکید دارد که وزارت بهداشت نمی‌تواند با برگزاری کنکور سراسری، رعایت کامل پروتکل‌ها را تضمین کند و نقش خود را تنها نظارت بر رعایت حداکثری نظارت‌ها توصیف می‌کند.

به‌گفته‌ی نمکی، وزارت بهداشت تقاضا دارد تا کنکور کارشناسی ارشد به‌دلیل نیاز نظام سلامت به رزیدنت و نیروهای بهداشتی و درمانی جوان حتما برگزار شود؛ چرا که اگر رزیدنت پذیرش نشود، کشور در بخش‌های آموزش عالی، تحقیقاتی، شرکت‌های دانش‌بنیان، دچار مشکل می‌شود.

باتوجه‌به احتمال قوی هم‌زمان شدن موج شیوع آنفولانزا و کووید ۱۹ در پاییز پیش رو، وزیر بهداشت توصیه می‌کند تا برگزاری کنکور سراسری به تعویق نیفتد:

با وجود احتمال سخت بودن شرایط فصل پاییز، یا نباید کنکور سراسری را برگزار کنیم یا به تعویق انداختن آن به امید روزهای بهتر، کار درستی نیست و باید آن را برگزار کنیم. از سویی بلاتکلیفی، داوطلبان کنکور سراسری را دچار اضطراب می‌کند و طولانی شدن اضطراب، ضعف سیستم ایمنی بدن و گرفتار شدن به کرونا را در پی خواهد داشت و باید زودتر تصمیمی در مورد برگزاری کنکور سراسری بگیریم.

وزیر بهداشت پیشنهاد می‌کند تا برای برگزاری کنکور سراسری، از فضای باز و ورزشگاه‌ها استفاده شود. نمکی اعتقاد دارد که اگر در مورد کنکور سراسری تمهیدات تازه‌ای اندیشیده نشود، مشخص می‌شود که نمی‌توان آن را در کشور برگزار کرد.

البته نمکی با اشاره به رنجی که کنکور به دانش‌آموزان و دانشجویان تحمیل می‌کند، می‌گوید: «حذف کنکور به مرداد و شهریور نمی‌رسد و سال‌ها است که طنابی به حلق آموزش کشور بسته‌ایم اما باید گره‌های این طناب را باز کنیم و با وفاق ملی، یک‌بار برای همیشه مشکل کنکور را حل کنیم.»

ستاد مقابله با کرونا امروز تصمیم‌گیری مشترک خود با مجلس را درمورد برگزاری کنکور اعلام می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات