همه‌گیری کرونا چگونه بیماری‌های مالاریا و ایدز را کشنده‌تر می‌کند؟

سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
ویروس کرونا به‌طور غیرمستقیم روی برخی از بیماری‌ها همانند ایدز، مالاریا و سل تأثیر گذاشته و موجب تشدید مرگ‌ومیر در افراد خواهد شد.
تبلیغات

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که تأثیر شیوع بیماری کووید ۱۹ روی مراقبت‌های بهداشتی که به بیماری سل، HIV و مالاریا مربوط می‌شود، می‌تواند باعث مرگ‌ومیر فراوان در برخی از بخش‌های جهان شود. در بدترین حالت، پیش‌بینی می‌شود که میزان مرگ‌ومیر ناشی از مالاریا طی ۵ سال آینده ۳۶ درصد افزایش پیدا کند، زیرا انجمن‌های خاص مالاریا در مرکز شیوع این بیماری یعنی کشورهای جنوب آفریقا، تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

مرگ‌ومیر ناشی از سل در طی این مدت ممکن است تا یک‌پنجم افزایش یابد و موارد ابتلای جدید نیز ناشناخته بمانند. همچنین  مرگ‌ومیر بر اثر ویروس HIV هم به یک دهم افزایش پیدا خواهد کرد؛ البته تیم مسئول این مطالعه اعداد و ارقام مشخص ارائه نداده، اما چنین اختلالات شدیدی همانند همه‌گیری کرونا سالانه به صدها مرگ‌ومیر بیشتر منجر می‌شود.

تیموتی هالت در کالج امپریال لندن که رهبری این مطالعه را بر عهده داشت، برای کشورهایی که افراد مبتلا به HIV، سل و مالاریا زیادی دارند و درعین‌حال از سیستم بهداشت ضعیفی هم برخوردار هستند، الویت اصلی باید چگونگی مقابله و به‌حداقل‌رساندن کل خطری است که همه‌گیری جهانی کووید ۱۹ به‌همراه دارد. او گفت «این سه بیماری درمقایسه با کووید ۱۹ بی‌اهمیت نیستند و توجه به آن‌ها قطعا یک اولویت است.»

هشدار جدید بخشی از شواهد درحال‌ظهوری است که نشان می‌دهد کووید ۱۹ به‌دلیل تأثیر بر خدمات مراقبت‌های بهداشتی حیاتی برای پیشگیری و درمان دیگر همه‌گیری‌های بزرگ، می‌تواند خسارت‌هایی جدی به‌بار آورد. مالاریا، سل و HIV درمجموع جان حدود ۲/۶ میلیون نفر را در سال می‌گیرد.

این تحلیل با چهار سناریوی فرضی، مبتنی بر مداخلات مختلف در کشورهای کم‌درآمد و متوسط ​​ارائه شد. هالت اعلام کرد که ممکن است این سناریوها محقق نشوند، زیرا پیش‌بینی چگونگی آشکار شدن بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ دشوار است. با‌این‌حال، این موارد اثرات احتمالی را تا حدودی بیان خواهند کرد. در نظر داشته باشید که این مطالعه از آنچه در زمان شیوع ابولا در غرب آفریقا بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ میلادی مشاهده شد، نشات گرفته شده است، جایی که حدود نیمی از مرگ‌ومیرها ناشی از اختلال و ضعف در سیستم‌های بهداشتی بوده است. در نظر داشته باشید راه‌های نفوذی که ویروس کرونا باعث اختلال در خدمات درمانی می‌شود بین سل، مالاریا و HIV متفاوت است.

پژوهشگران در اوایل ماه مارس سال جاری از اختلال در تهیه زنجیره تأمین برای بیماری مالاریا در سراسر آفریقا خبر دادند. نظرسنجی‌های اولیه نشان می‌دهد که برخی خدمات درمانی با مشکل رو‌به‌رو هستند. سرمایه جهانی که یک سرمایه‌دار مهم برای مقابله با این سه بیماری محسوب می‌شود در ماه ژوئن دریافت که ۸۵ درصد از دستورهای کاری HIV که ازطریق آن تأمین می‌شود در ارائه خدمات خود اختلال ایجاد کرده است. این میزان برای دستورهای کاری بیماری سل، ۷۸ و مالاریا ۷۳ درصد بود.

دوهرتی در سازمان بهداشت جهانی (WHO) اظهار کرد که تأثیر بر خدمات HIV زیاد بوده و علت عمده آن اختلال در داروهای ضد ویروسی بسیار مهم برای مبتلایان به ویروس است. برخی از تأمین‌کنندگان، دارو را به موقع تحویل نمی‌دهند، درحالی‌که قرنطینه و محدودیت سفر، مانع از ارسال داروها در داخل و خارج کشورها شده است.

کاترین اتکینز در دانشکده بهداشت و درمان لندن اعلام کرد که آزمایش HIV با اختلال مواجه شده و این به‌معنای افزایش خطر انتقال این بیماری به دیگران است، زیرا افراد از داشتن این بیماری آگاه نبوده و ممکن است آن را به طرق مختلف به دیگران انتقال دهند. این وضعیت برای بیماری سل هم برقرار است، زیرا موجب شده که تشخیص این بیماری کمتر صورت بگیرد و درنتیجه درمانی برای آن در نظر گرفته نشود. بیماری سل درحال‌حاضر روزانه جان حدود ۴ هزار نفر را می‌گیرد. نتایج یک مطالعه منتشر شده در ماه گذشته نشان داد که اگر این وضعیت همچنان ادامه داشته باشد، ممکن است بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ بیش از ۲۰۰ هزار نفر تنها در کشورهای چین، هند و آفریقای جنوبی بر اثر بیماری سل جان خود را از دست دهند.

نقطه مشترک در میان هر ۳ بیماری آن است که افراد به دلیل ترس از ابتلا به ویروس کرونا به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند. سلیم عبدالکریم در مرکز برنامه ایدز آفریقای جنوبی اعلام کرد که در این مورد احساس نگرانی و اضطراب شدید وجود دارد، زیرا نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۵۸ درصد از مردم آفریقای جنوبی از حضور در مراکز بهداشتی و درمانی امتناع می‌کنند و این یک چالش بزرگ محسوب می‌شود، زیرا با این شرایط به مرور این بیماری همه‌گیر خواهد شد.

یکی از راه‌های کاهش ایجاد این سه بیماری در میان مردم، تشویق افراد برای غلبه بر ترس ناشی از ابتلا به ویروس کرونا است. قدم دیگر هم تجویز نسخه‌های چند ماهه برای بیماران است، اما بااین‌حال، نکته مهم اطمینان داشتن از دردسترس بودن امکانات تشخیصی است. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از شیوع این بیماری‌ها، باید تمامی این موارد را انجام داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات