تحقیق روی داروی کرونا در ایران آغاز شده است

پنج‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) گفته است که در مجموعه این دانشگاه تحقیق روی داروی کرونا درحال انجام است.
تبلیغات

جلالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) اعلام کرد که در مجموعه دانشگاه بقیة الله تحقیق روی داروی کرونا توسط سه تیم تحقیقاتی در حال انجام است. وی گفت تاکنون یکی از داروها در مرحله‌ی آزمایشگاهی جواب مثبت داده است و امیدواریم در مرحله بالینی نیز جواب مثبتی بگیریم. جلالی دراین‌باره توضیح داد:

اولین پروژه، ساخت داروی درمانگر کرونا مبتنی بر حوزه‌های علم ژنتیک است که مراحل اجرای آن با همراهی مجموعه وزارت بهداشت و معاونت تحقیقی- صنعتی سپاه در مرکز ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله کلید خورده است. جلسات علمی برای پیشبرد این طرح درمانی هر روز برگزار می‌شود. نمی‌توان باقطعیت درخصوص احتمال موفقیت‌آمیز بودن این روش درمانی اظهارنظر کرد اما پیش‌بینی اولیه‌ی ما این است که پروژه بین ۳ تا ۶ ماه آینده به نتیجه برسد.دومین پروژه، ساخت واکسن است. طرح‌نامه پزشکان و محققان برای ساخت واکسن به پایان رسیده و منابع مالی این پروژه علمی با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله و دو دانشگاه دیگر تأمین شده است. انشاالله پروژه ساخت واکسن هم در بازه‌ی زمانی ۳ تا ۵ ماهه باموفقیت به پایان برسد.ساخت داروی گیاهی برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا هم سومین پروژه درمانی محققان ایرانی است. متخصصان در مرکز تحقیقات طب سنتی در حال انجام آزمایش‌ها برای ساخت داروی گیاهی درمان ویروس کرونا هستند. امیدواریم خروجی همه‌ی این پروژه ها در چند ماه آینده ساخت داروی قطعی ویروس کرونا باشد.

جلالی درمورد زمان آغاز به کار فعالیت‌ها در راستای تولید داروی کرونا نیز گفت:

از دو ماه پیش مجموعه‌های تحقیقاتی دانشگاه موضوع کرونا را رصد می‌کردند. دوستان محقق ما به‌صورت جدی همه‌ی موضوعات و به‌خصوص موضوع مدیریت بحران در چین را رصد می‌کردند تا درس‌آموخته‌هایی که لازم است را در زمان ضرورت استفاده کنیم.شاید بسیاری از محققین معتقد بودند که ویروس وارد کشور نمی‌شود و شاید غافلگیری ما هم از همین ناحیه بوده است؛ ده روز پیش متوجه شدیم که اولین بیمار در شهر قم و دومین بیمار هم در بیمارستان بقیه الله کشف شد که به رحمت خدا رفت و بلافاصله تعداد بیماران رو به افزایش رفت.روزی که اولین بیمار شناسایی شد، ما از لحاظ تحقیقاتی عقب نبودیم و امروز پزشکان ما خیلی خوب در حال مقابله با این بیماری هستند و مانند افراد با تجربه عمل می‌کنند. از همان روزهای اول بحث ساخت واکسن را در دستور کار داشتیم. واکسن کرونا در دنیا هنوز ساخته نشده و در این‌باره بحث‌های فراوان و مطالعات جدی شروع شده است. در مجموعه دانشگاه بقیه الله از همان چند ماه پیش به‌صورت جدی روی این موضوع کار می‌کنیم؛ دوستان ما در تلاش هستند تا با روشی جدید که مبتنی بر ژنوم انسان است، واکسن کرونا را کمتر از یکسال آتی تهیه کنند.

جلالی اشاره کرد که در زمینه‌ی ساخت کیت تست کرونا نیز کارهای خوبی انجام شده است که امیدواریم به نتایج خوبی برسیم. وی با اشاره به اینکه مجوز کارآزمایی بالینی ۲ داروی کرونا از سازمان غذا و دارو اخذ شده، گفت کارآزمایی بالینی این داروها از روز چهارشنبه آغاز شده است. وی در توضیح این داروها گفت:

این داروها گیاهی و به‌صورت اسپری هستند. این داروها برای درمان قطعی بیماری کرونا نبوده، بلکه به بهبود این بیمار کمک موثری خواهند کرد.

جلالی گفت پیش‌بینی می‌شود ۲ تا ۳ ماه طول بکشد تا تست‌های این داروها انجام و مجوزهای لازم اخذ شود و پس از طی این مراحل داروها وارد بازار می‌شوند. وی افزود:

سه یا چهار داروی ترکیبی گیاهی تولید شده است که در ماه‌های گذشته برای درمان بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوانزای H1N1 استفاده می‌شد و با انجام فعالیت‌های پژوهشی در تلاش هستیم که آن‌ها را برای بهبود بیماران کرونا استفاده کنیم. مطالعات نشان می‌دهد که این داروها روی کرونا باید مؤثر باشد؛ اما این موضوع باید در مراحل مختلف کار تحقیقاتی به اثبات برسد و برای استفاده از آن‌ها هم باید مجوز لازم از سازمان غذا و دارو اخذ شود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات