بیمارستان سیار در قم راه‌اندازی می‌شود

یک‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
مطالعه 3 دقیقه
استاندار قم اعلام کرد برای مدیریت بهتر درمان ویروس کرونا، بیمارستان سیار در این شهر تأسیس می‌شود. ارتش و سپاه هم برای راه‌اندازی بیمارستان صحرایی اعلام آمادگی کرده‌اند.
تبلیغات

استان قم مرکز شیوع ویروس کرونا در ایران بود. در روزهای اخیر و پس از اعلام اولین اخبار ابتلا و مرگ‌ومیر در مرکز این استان، آمار مراجعه به بیمارستان‌ها و بستری بیماران کرونایی سیر صعودی داشت. درحال‌حاضر چهار بیمارستان کامکار، فرقانی، علی‌ابن ابیطالب (ع) و امام رضا (ع) در قم با تکمیل ظرفیت روبه‌رو هستند. استاندارد قم در آخرین جلسه‌ی خود با معاون اول رئیس جمهور و وزیر بهداشت، پس از اعلام آمار مذکور اظهار امیدواری کرد که بیمارستان‌های دیگر یعنی امیرالمؤمنین (ع) و مادر نیز برای بستری و معاینه‌ی بیماران کرونایی وارد عمل شوند.

بهرام سرمست، استاندار قم در آخرین اظهارنظرها از توزیع مناسب بسته‌های بهداشتی به‌کمک هلال احمر و بسیج خبر داد. به‌علاوه، او تنظیم ساعت‌های کاری و مراجعه‌ی مردم به دستگاه‌ها و سازمان‌‌ها را نیز از برنامه‌های استانداری برای پیشگیری بهتر از شیوع بیان کرد که در کنار تعطیلی مراکز آموشی و حوزوی اجرا می‌شود.

با افزایش نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا در قم، مراجعه‌ی مردم به مراکز درمانی نیز افزایش یافته است. استاندار قم با اشاره به این نکته عنوان کرد که برای حل چالش پیش‌آمده، در همکاری با نیروهای مسلح، برنامه‌ی راه‌اندازی بیمارستان سیار در قم اجرا می‌شود تا معاینات اولیه با دقت و شدت بهتری انجام شوند. او در ادامه به لزوم همکاری مردم و عدم مراجعه‌ی غیراورژانسی نیز تأکید کرد. پیش از این نیز سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم از مذاکره با ارتش و سپاه برای راه‌اندازی بیمارستان صحرایی خبر داده بود.

باوجود پیاده‌سازی تمهیدات ویژه برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و ارائه‌ی خدمات درمانی، هنوز برخی گزارش‌ها از کمبود امکانات در بیمارستان‌های این شهر خصوصا بیمارستان کامکار حکایت دارد. احمد امیرآبادی، نماینده‌ی قم در مجلس شورای اسلامی با انتشار فیلمی در توییتر، مشاهدات خود را از بیمارستان کامکار اعلام کرد و در پیامی به‌صورت شکواییه از وزیر بهداشت خواست تا امکانات درمانی و پیشگری در بیمارستان مذکور را بیش‌ازپیش تحت بررسی قرار دهد.

آمارهای گوناگون، تعداد مراجعه‌‌ی مردم قم به بیمارستان‌ها را بسیار بالا عنوان می‌کنند. مراجعه‌ی ۳۰ هزار نفر از ۳۰ بهمن تاکنون و بستری شدن ۵۸۰ نفر و مرگ ۲۰ تن از بیماران، یکی از آمارهایی است که در منابع داخلی عنوان می‌شود. تنها در روز گذشته، ۴۹۰ نفر به بیمارستان‌های قم مراجعه کرده‌اند که ۳۰۰ نفر از آن‌ها مرخص و حدود ۱۹۰ نفر نیز بستری شده‌اند. دکتر علی ابرازه نیز شب گذشته در گفت‌وگوی تلوزیونی با صداوسیمای قم از روند رو به گسترش بیماری کرونا در قم گفت و گفت تا صبح ۱۰ اسفند مجموعا ۶۵۲ نفر مشکوک به کرونا در چهار بیمارستان کامکار، فرقانی، امام رضا(ع) و علی ابن ابیطالب (ع) بستری شدند که هم‌اکنون به ۷۲۵ نفر رسیده است.

احداث بیمارستان‌های سیار در شهرهای دیگر

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت روز گذشته در مصاحبه‌ای به پرسش خبرنگاران درباره‌ی احداث بیمارستان سیار در شهرهای دیگر پاسخ داد. جهانپور می‌گوید بررسی و امکان‌سنجی احداث بیمارستان سیار در تمامی شهرهای کشور انجام شده است و درصورت نیاز، همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی و نیروهای مسلح برای احداث بیمارستان صورت می‌گیرد.

جهانپور در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال احداث بیمارستان صحرایی در گیلان گفت درحال‌حاضر اقدام‌های پیش‌بینانه برای احداث بیمارستان سیار در گیلان هم انجام می‌شود. ازطرفی طبق گفته‌ی او ۲۷ هزار تحت بیمارستانی در کل کشور برای بیماران کرونایی در نظر گرفته شده که هنوز یک سوم از آن هم پر نشده است. درنتیجه هنوز الزامی به راه‌اندازی بیمارستان سیار و صحرایی در اکثر شهرهای ایران وجود ندارد.

سردار احمد عبدالهی، معاون بهداشت و درمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز در نشستی خبری از اعلام آمادگی سپاه برای همکاری با وزارت بهداشت خبر داد. او اعلام کرد «قرارگاه مقابله با کرونا» در سپاه برای هماهنگی مجموعه‌ی بهداشت و درمان سپاه با وزارت بهداشت و سازمان‌های درمانی فعالیت می‌کند و درحال حاضر ظرفیت‌سنجی را برای احداث سامانه بیمارستانی سیار هزار تخت‌خوابی انجام داده است که شهرهای قم، رشت، کاشان و استان گلستان در اولویت قرار دارند. به‌علاوه، سپاه امکان‌سنجی برای برپایی دو تا پنج هزار تخت درمانی را در تهران نیز انجام می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات