کیت تشخیص کرونا توسط وزرات دفاع ساخته و آزمایش شد

شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲
مطالعه 3 دقیقه
وزارت دفاع کیت تست کرونا را ساخته و انستیتوی پاستور نیز در آزمایش‌های مختلف آن را تأیید کرده است.
تبلیغات

علی ربیعی، سخنگوی هیئت دولت، در جلسه‌ی روز جمعه ستاد ملی مبارزه با کرونا، از تولید کیت‌های تشخیص قطعی کرونا توسط فناوران وزارت دفاع خبر داد. ربیعی افزود که انستیتو پاستور نیز با تست این کیت‌ها با کیت‌های خارجی، آن‌ها را تأیید کرده است. این خبر را کیانوش جهانپور، رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت در حساب توئیتر خود اطلاع‌رسانی کرد.

کیت تشخیص قطعی #کووید_۱۹ با تلاش فناوران وزارت دفاع، پس از تایید نهایی بزودی و ظرف هفته آتی، تولید و وارد نظام آزمایشگاهی کشور میشود ...#سربازان_سلامت#COVID2019 #کورونا— Kianush Jahanpur (@drjahanpur) February 28, 2020

رییس انستیتو پاستور ایران در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت ذخایر کیت‌های تشخیصی کرونا تا انتهای اسفندماه کفایت می‌کند و کیت‌هایی که در حال حاضر در کشور استفاده می‌کنیم، کیت‌هایی هستند که یا خودمان سفارش دادیم یا از خارج از کشور دریافت کردیم؛ در عین حال فناوران کشور هم مشغولند تا کیت‌های ساخت داخل را تولید کنند. وی تصریح کرد که مسلما این‌ کیت‌ها ابتدا باید بررسی شده و مراحل استاندارد بودن و قطعیت کارکردشان مشخص شود و بعدا وارد چرخه‌ی آزمایش‌های کشور شوند. دکتر بیگلری گفت:

با توجه به قدمت و فعالیت‌های ۱۰۰ ساله انستیتو پاستور ایران، بعد از مطرح شدن شیوع کرونا در دنیا، ما از هفته‌ها قبل وارد طراحی روش‌های تشخیصی برای این بیماری شدیم.بر این اساس، با اعلام موارد اولیه در کشور، انستیتو پاستور توانست دو اقدام مهم را انجام دهد؛ اول اینکه کیت استاندارد و کاملا قابل قبول از نظر سازمان بهداشت جهانی را وارد سیستم تشخیصی کشور کرد و دوما در راستای این هدف مهم که دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بتوانند زیرساخت‌های لازم را در حوزه‌ی تشخیصی داشته باشند، اقدام کردیم و اکنون ۲۲ مرکز آزمایشگاه تشخیصی کرونا در سراسر کشور تجهیز شدند. همچنین ظرفیت تشخیصی انستیتو پاستور ده‌ها برابر اضافه شد تا بتوانیم تعداد موارد نمونه‌ای که از بیماران بستری دریافت می‌کنیم، سامان دهیم.

وی از آغاز به کار ۲۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور روی کیت تشخیص بیماری کووید۱۹ استاندارد قابل تأیید وزارت بهداشت خبر داد و گفت از این لحاظ نسبت به هفته‌ی قبل وضعیت بسیار بهتری داریم.

بیگلری گفت در حوزه‌ی تشخیص کووید ۱۹ روش واحدی در کل کشور اجرا می‌شود که حداقل از یک ماه قبل روی آن کار کرده‌ایم. وی افزود:

طی این یک ماه مطالعات کافی درباره‌ی اینکه کدام روش تشخیصی برای کشور ما مناسب هست، انجام شده و این روش به‌صورت یکسان در کل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیگلری از تجهیز شدن دانشگاه‌ها طی هفته‌ی جاری گفت که امکان تشخیص بیماری کرونا را فراهم خواهد کرد. وی تصریح کرد:

ان‌شاء‌الله تا روز سه‌شنبه هفته جاری، بار عمده دانشگاه‌های شهرستان‌ها (در خصوص موارد نیازمند تشخیص بیماری کووید ۱۹) که به تهران منتقل می‌شد، تا حد قابل‌توجهی کم می‌شود. درحال‌حاضر کیت‌های تشخیصی که برای ویروس کووید ۱۹ به کار می‌بریم، استانداردترین کیت‌های موجود در دنیا هستند.

مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه‌ی زیست فناوری نیز با اشاره به اینکه ساختن کیت تشخیص کرونا در کشور آغاز شده است، از ارائه‌ی طرح چهار شرکت دانش‌بنیان برای ساخت کیت کرونا خبر داد. وی با اشاره به انتشار فراخوانی برای طراحی و ساخت کیت‌های تشخیص کروناویروس گفت:

هماهنگی طراحی و ساخت کیت‌های آزمایشگاهی با اداره کل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‌شود و متولی اجرای این طرح نیز بر عهده این اداره کل است.

پنجمین محموله از کیت‌های تشخیص کرونا شامل تعداد ۵۲۸۰۰ از سوی سازمان بهداشت جهانی و ۱۵۰۰۰ کیت اهدایی چین دیروز به تهران رسید.

پنجمین محموله کیت های تشخیص اختصاصی #کرونا ارسالی #WHO شامل تعداد ۵۲۸۰۰ کیت و ۱۵۰۰۰ کیت اهدایی #چین امروز به تهران رسید.همچنین فردا محموله وسایل حفاظتی و درمانی، شامل تعدادی اکمو و ونتیلاتور و ..‌. اهدایی دولت #چین، در تهران به وزارت بهداشت تحویل داده می شود.#COVID19— Kianush Jahanpur (@drjahanpur) February 28, 2020

جهانپور همچنین در پاسخ به یکی از کاربران گفت که تاکنون ۳۸۵۰ تست کرونا در کل کشور انجام شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات