آماده‌باش تمام بیمارستان‌های کشور برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا

یک‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
با افزایش شیوع ویروس کرونا در کشور و وضعیت اورژانسی که ازسوی وزارت بهداشت اعلام شد، تمامی بیمارستان‌ها ملزم به اولویت‌دهی به بیماران کرونایی شدند.
تبلیغات

شیوع ویروس کرونا در ایران وارد مرحله‌ی اورژانسی شده است و همکاری تمامی سازمان‌ها و خصوصا بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را می‌طلبد. دراین‌میان آمادگی مراکز برای اولویت‌دهی به بیماران مبتلا به ویروس جدید موسوم به COVID-19 اهمیت بالایی دارد. قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، امروز طی نامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی سرتاسر کشور از آن‌ها خواست که اولویت پذیرش اورژانسی خود را به این بیماران اختصاص دهند. به‌علاوه، او تأکید کرد که بیمارستان‌ها تا اطلاع ثانوی از پذیرش بیماران غیر اورژانسی خودداری کنند.

معاون وزیر بهداشت در بخشی از نامه به دانشگاه‌های علوم پزشکی نوشت:

باتوجه به ضرورت کنترل و مراقبت بیماران مبتلا به ویروس کرونا، ضروری است از روز شنبه، کلیه‌ی بیمارستان‌های عمومی تحت پوشش اعم از دولتی، عمومی غیردولتی، خیریه و خصوصی (به جز تک تخصصی غیرمرتبط با درمان کرونا) از پذیرش و بستری بیماران الکتیو (غیر اورژانسی) تا اطلاع ثانوی خودداری کنند و آماده پذیرش بیماران مبتلا به ویروس کرونا باشند.

جان‌بابایی در ادامه‌ی نامه‌ی خود بر لزوم آمادگی شبانه‌روزی تمامی مراکز درمانی تخصصی اعم از دانشگاهی و وابسته به ارگان‌ها، تأکید کرد. او می‌گوید تمامی مراکز درمانی کشور باید آماده‌ی پذیرش بیماران مبتلا به ویروس کرونا باشند و بخش‌هایی اختصاصی را برای آن‌ها تعبیه کنند. در ادامه‌ی نامه نیز بر لزوم تأمین هزینه‌های درمانی بیماران توسط بیمه‌های پایه و تکمیلی، تأکید می‌شود.

در بخشی از نامه‌ی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاه‌های علوم پزشکی، فرایند و سیاست‌های ترخیص بیماران مبتلا به کرونا نیز شرح داده می‌شود. جان بابایی تأکید می‌کند که کمیته‌ای متشکل از رئیس بیمارستان، متخصص عفونی یا داخلی، متخصص بیهوشی یا فوق تخصص ریه در هر بیمارستان تشکیل شود. کمیته‌ی ترخیص، مسئول اصلی بررسی ترخیص بیماران کرونایی خواهد بود و روزانه در دو نوبت، فرایند بررسی را انجام می‌دهد. این فرایند با این هدف انجام می‌شود تا حداکثر بهره‌برداری از ظرفیت تخت‌های بیمارستانی صورت بگیرد.

بیماری ویروس کرونا

کمیته‌ی مراقبت‌های ویژه، سازوکار دیگری است که معاون وزیر بهداشت در نامه‌ی خود از بیمارستان‌ها طلب می‌کند. گروهی شامل فوق تخصص آی‌سی‌یو، فوق تخصص ریه، متخصص بیهوشی، عفونی، داخلی و پرستاری طبق توانایی‌ها بیمارستان تشکیل می‌شود که ارزیابی بیماران بدحال را برعهده خواهد داشت. کمیته‌ی مراقبت‌های ویژه مسئولیت بررسی سیر بیماری و ارائه‌ی بالاترین سطح خدمات را برای بیماران کرونایی برعهده دارد.

در خاتمه‌ی نامه‌ی جان بابایی با اشاره به تعطیلی پذیرش و خدمات غیر اورژانسی، به بیمارستان‌ها پیشنهاد می‌شود تا کادر درمانی و پشتیبانی خود را به‌صورت کامل به بستری و درمان بیماران کرونایی اختصاص دهند. او درنهایت تأکید می‌کند که قدردانی لازم از زحمات کادر درمان و خدمات انجام شود. معاون وزیر بهداشت در پایان نامه نوشت:

بدیهی است با هرگونه عدم همکاری و تمرد در ارائه خدمات در تمامی رده‌های پرسنلی مطابق مقررات برخورد خواهد شد.

جان بابایی در نامه‌ی قبلی خود به دانشگاه‌های علوم پزشکی، ممنوعیت ملاقات را در تمامی بیمارستان‌های کشور الزامی اعلام کرده بود. طبق آخرین آمار اعلامی ازسوی وزارت بهداشت، تاکنون ۵۹۳ نفر در ایران به ویروس COVID-19 مبتلا شده‌اند که ۱۲۳ نفر آن‌ها بهبود یافته‌اند. آمار مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا جدید در کشور نیز تا ظهر دیروز ۴۳ نفر عنوان می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات