احتمال ابتلای دوباره به ویروس کرونا وجود دارد؟

شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
درحالی‌که گزارش‌هایی مبنی‌بر امکان ابتلای مجدد به عفونت ویروس کرونا منتشر شده است، کارشناسان سناریوهای دیگر را محتمل‌تر می‌دانند.
تبلیغات

دانشمندان در تلاش هستند تا هرچه بیشتر درباره‌ی رفتارهای ویروس کرونای  جدید بیاموزند؛ از نحوه‌ی بروز ویروس در بدن تا نحوه‌ی شیوع آن در میان مردم. طی روند درمانی افراد مبتلا، بیماران به مدت طولانی تحت شرایط قرنطینه‌ی شدیدی نگهداری می‌شوند و معمولا پس از اینکه چندین بار نتایج آزمایش آن‌ها منفی شد، مرخص می‌شوند.

اما در بیانیه‌ای تازه از دولت ژاپن به شخصی اشاره شده است که نتیجه‌ی آزمایشش پس از بهبود یافتن، مجددا مثبت بوده است. بنا به گزارش NHK (سازمان ملی رادیو تلویزیون ژاپن) این زن که در دهه‌ی پنجم زندگی است، راهنمای اتوبوس گردشگری بوده است که در ماه ژانویه همراه با گردشگرانی از ووهان چین مسافرت کرده است. نتیجه‌ی آزمایش وی برای بیماری کووید ۱۹ در ۲۹ ژانویه مثبت شد و تا ۶ فوریه بهبود یافت. چند هفته بعد، علائم بیماری مجددا در او بروز کرد و دوباره مورد آزمایش قرار گرفت و نتیجه‌ی آزمایش مثبت بود. این امر موجب انتشار گزارش‌هایی درباره‌ی احتمال عفونی‌شدن مجدد با کووید ۱۹ شد. اما ایده‌ی عفونی‌شدن مجدد تا چه حد واقع‌بینانه است؟

کارشناسان بر این نکته تاکید کرده‌اند درحالی‌که پژوهش‌ها به‌منظور شناخت هرچه بیشتر ویروس جدید درحال انجام است، هیچ چیزی غیرممکن نیست. اما آن‌ها به‌طورکلی درباره‌ی مساله‌ی ابتلای مجدد به بیماری، می‌گویند که احتمال سناریوهای دیگر بیشتر است. کانر بامفورد، ویروس‌شناس موسسه‌ی ولکام ولفسون در دانشگاه کوئینز بلفاست می‌گوید که بعید است زن ژاپنی دوباره به ویروس آلوده شده باشد. درهمین‌حال، فابین کرائور، اپیدمیولوژیست نروژی می‌گوید:

ممکن نیست متوجه شویم که عفونت مجدد رخ داده است، مگر این که صریحا بدانیم که بیمار زن در این فاصله از ویروس پاک بوده است.

کرائور در ادامه چنین می‌گوید که گزارش‌های ژاپنی گفته‌اند که جواب دو آزمایش در یک ماه مثبت بوده است و ما نمی‌توانیم براساس آن بگوییم که آیا این یک عفونت مجدد یا عفونت تداوم‌یافته بوده است.

فیلیپ تیرنو، استاد میکروبیولوژی و پاتولوژی دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه نیویورک با اشاره به احتمال کلونیزاسیون ویروس در بدن فرد، می‌گوید یک احتمال این است که ویروس بدون ایجاد عفونت در بدن زن وجود داشته است. کلونیزاسیون به‌معنای رشد و تکثیر عامل عفونی در بدن میزبان بدون ایجاد عفونت است. او می‌گوید ممکن است ویروس برای مدت کوتاهی بدون اینکه سیستم ایمنی او را تحریک کند، در بدنش حضور داشته باشد و آزمایش موفق به پیدا کردن ویروس در بدن او نشده باشد و در ادامه، عفونت در بدن فرد بروز کرده باشد. به‌عبارت ساده‌تر، طبق گفته‌ی بارت هاگمنس، ویروس‌شناس مرکز پزشکی اراسموس در هلند، یک عفونت خفیف ابتدایی ممکن است منجر به پاسخ محدود سیستم ایمنی شود. او می‌گوید:

این امر می‌تواند به ویروس کرونا اجازه دهد تا هنگام مواجهه‌ی دوم تکثیر پیدا کند.

هم تیرنو و هم بامفورد خاطرنشان می‌کنند که این مساله می‌تواند ناشی‌از اشتباه در رویه‌ی آزمایش نیز بوده باشد. تیرنو گفت: «آزمایش‌ها کامل نیستند»؛ اما به‌گفته‌ی بامفورد، هنوز نگرانی‌درباره‌ی عفونت مجدد در اولویت قرار ندارد:

ما باید این مسئله را نیز مورد توجه قرار دهیم؛ اما فکر نمی‌کنم درحال حاضر لزومی ندارد نگران آن باشیم. اکثر موارد، عفونت‌های بار اول هستند و این‌ها مواردی هستند که باید نگرانشان باشیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات