آخرین آمار مبتلایان به کرونا در ایران: ابتلای ۹۵ و فوت ۱۵ نفر

سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
مطالعه 5 دقیقه
مدیر روابط‌عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد تاکنون ابتلای ۹۵ نفر به ویروس کرونا و فوت ۱۵ نفر در ایران تأیید شده است.
تبلیغات

کیانوش جهان‌پور، مدیر روابط‌عمومی وزارت بهداشت، آخرین آمار مبتلایان و فوت‌شدگان براثر ابتلا به ویروس کرونا را در کشور اعلام کرد. جهانپور در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه خبر گفت از روز گذشته تا پیش از ظهر امروز ۶ اسفند طبق بررسی‌ها روی موارد مشکوک کووید ۱۹، مشخص شد تاکنون ۳۴ نفر ابتلای قطعی‌شان به کرونا تأیید شده است که از این تعداد در روزهای اخیر سه نفر فوت کردند. درمجموع، ۹۵ تشخیص قطعی داده شده و ۱۵ نفر براثر این بیماری فوت کرده‌اند.

او به تفکیک تعداد مبتلایان جدید به ویروس کرونا را در قم ۱۶ نفر، تهران ۹ نفر، فارس ۱ نفر، مازندران ۲ نفر، گیلان ۲ نفر، نیشابور ۱ نفر، البرز ۲ نفر و قشم ۱ نفر اعلام کرد. به‌گفته‌ی جهان‌پور، اغلب مبتلایان مسافران قمی بوده‌اند؛ بنابراین محدودیت در مراودات و سفرهای بین‌شهری در استان‌های جنوبی و شمالی اهمیت پیدا کرده است و به‌نظر می‌رسد باید به آن توجه کرد.

جهانپور افزود تعطیلی مدارس منجر به این شده است که به‌جای کاهش سفرها، خانواده‌ها مسافرت می‌کنند و اغلب موارد در استان‌های دیگر از استان قم منتقل شده است. به‌گفته‌ی او، امن‌ترین جا برای مقابله با کرونا و پیشگیری از ابتلا به آن ماندن در منزل است و سفرهای غیرضروری بین‌شهری و درون‌شهری باید تا جای ممکن لغو شود. تعطیلی احتمالی منجر به شیوع بیماری و انتقال ویروس به مناطق دیگر می‌شود.

رئیس مرکز روابط‌عمومی وزارت بهداشت درادامه‌ی صحبت‌هایش اضافه کرد استفاده از ماسک برای جمعیت عادی توصیه نمی‌شود؛ بنابراین مردم از استفاده‌ی بی‌مورد از ماسک خودداری کنند. او بیان کرد استفاده از ماسک برای گروه‌های پرخطر یا در معرض خطر مانند کادر بهداشت و درمان یا بیماران توصیه می‌شود. به‌گفته‌ی او، تاکنون ۷۰۰ هزار پک ماسک و ژل ضدعفونی وارد شهر قم شده است که در محل‌های منتسب و با اولویت استان‌هایی توزیع می‌شود که ابتلا به بیماری در آن گزارش شده است.

جهان‌پور همچنین گفت حال عمومی فرد مبتلا به کرونا در قشم مساعد است و درادامه توصیه کرد افزایش تردد و سفرها به شمال یا جنوب خطر شیوع به سایر استان‌ها را افزایش می‌دهد؛ بنابراین، سفرهای درون‌شهری، به‌ویژه برای افراد مسن و کسانی باید محدود شود که بیماری زمینه‌ای دارند.

دکتر جهانپور گفت در استان‌هایی که مواردی از ابتلا به کووید ۱۹ گزارش شده، لغو و تعویق مراسم جشن و ازدواج تا اطلاع ثانوی مورد تأکید وزارت بهداشت است و اگر هزینه‌ای از افراد و خانواده‌های زوجین بابت برگزاری این مجالس اخذ شده با توجه به شرایط کنونی کشور باید به آن‌ها بازگردد.

مدیر روابط‌عمومی وزارت بهداشت در مورد کیت‌های آزمایشگاهی گفت کیت‌های تشخیصی از چین گرفته نشده و ساخت دو کشور آلمان و هلند است. همچنین به گفته‌ی او اکنون سه آزمایشگاه این کیت‌ها را در اختیار دارند و به زودی کیت‌ها به چهار استان دیگر ارسال می‌شود؛ بنابراین مجموع آزمایشگاه‌های انجام دهنده‌ی آزمایش کرونا از سه به هفت مورد می‌رسد. او در ادامه گفت دو شرکت دانش بنیان داخلی اعلام کردند توانایی ساخت یا مشابه‌سازی کیت را دارند، اما تولید و استفاده‌ی انبوه از آن، منوط به مجوز سازمان غذا و دارو است. او درباره‌ی آمار بالای ابتلا و مرگ ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در مقایسه با سایر کشورهای همسایه گفت:

برخی کشورها با وجود دسترسی به فناوری اطلاعات، ساختار شناسایی یا بیماریابی فعالی ندارند و نظام سلامت آن‌ها توانایی ثبت و شناسایی بیماران را ندارد. جلوی اسامی این کشورها عدد صفر نفر ابتلا گزارش شده است؛ ما در مجاورت این قبیل کشورها قرار داریم که حتی می‌توانند منشا ورود ویروس باشند و به دلیل مسایل اقتصادی و سیاسی موارد فوت یا ابتلا را به طور شفاف اعلام نمی‌کنند، اگرچه ظرف هفته‌های آینده انفجار اطلاعاتی رخ خواهد داد.

کشندگی ویروس ۲ تا ۳ درصد است، ۸۰ درصد موارد علامتی ندارند، ۲۰ درصد افراد داری علامت به بستری نیاز دارند، ۵ تا ۶ درصد در بخش مراقبت ویژه بستری می‌شوند که از میان آن‌ها ۲/۵ درصد فوت می‌کنند

جهان‌پور در ادامه گفت بیمارانی که با علائم خفیف به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند در آمار قرار نمی‌گیرند. آمار به‌طور شفاف و بدون تحلیل و دستکاری اعلام می‌شود؛ موارد فوتی در افراد بدحال است و این به معنای آن نیست که درصد مرگ و میر در ایران بالاتر است زیرا تعداد نمونه‌ها برای قضاوت در این مورد کافی نیست. همچنین به گفته‌ی او تنها منبع برای میزان کشندگی، چین و شهر ووهان است؛ بر این اساس کشندگی ویروس ۲ تا ۳ درصد است و در ۸۰ درصد موارد افراد علامتی ندارند؛ ۲۰ درصد افراد با علامت به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و نیاز به بستری دارند. از این جمع ۵ تا ۶ درصد نیاز به بستری در بخش‌های مراقبت ویژه دارند و از این تعداد ۲/۵ درصد جان خود را از دست می‌دهند. در افراد زیر ۹ سال در دنیا گزارش مرگ‌ومیر نداشتیم اما این آمار در افراد بالای ۶۰ سال افزایش پیدا می‌کند. در افراد میانسال، کسانی که داروی سرکوب‌کننده‌ی نقص ایمنی مصرف می‌کنند یا دچار بیماری زمینه‌ای هستند، ممکن است مرگ‌ومیر در آن‌ها اتفاق بیفتد.

مدیر روابط‌عمومی وزارت بهداشت در مورد درمان بیماری کرونای جدید گفت هیچ ابزار و ماده‌ای در هیچ جای دنیا برای مقابله با آن وجود ندارد و مهم‌ترین راه حل، قطع زنجیره‌ی انتقال و خودمراقبتی است؛ شستن مرتب دست موثرترین راه حل پیشگیری است زیرا این ویروس روی سطوح تماس می‌تواند ساعت‌ها و بر اساس برخی گزارش‌ها تا روزها دوام بیاورد. او در مورد انتشار ویروس کرونا در روزهای آینده گفت نگاه خوش بینانه این است که در آستانه‌ی نوروز و نگاه بدبینانه این است که تا اردیبهشت ماه بتوانیم بیماری را مهار کنیم. با تغییرات محیطی و دمای هوا و محدودیت مراودات و سفرها و تعطیل کردن اجتماعات غیرضروری موارد ابتلا را کاهش بدهیم.

جهان‌پور درباره‌ی حال بهبود یافتگان نیز گفت بسیاری از موارد ممکن است شامل کسانی باشد که نمی‌شناسیم و احتمالا به بیماری مبتلا بوده و با مراقبت‌های شخصی خوب شدند و بخش دیگر شامل ۲۱ نفر در قم و سه نفر در تهران و اراک است. همچنین به گفته‌ی او گزارش خاص از زندان‌ها درباره‌ی تشخیص این بیماری نداشتیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات