شناسایی هویت افراد از روی ضربان قلب با فناوری جدید لیزری

جمعه ۷ تیر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
فناوری لیزر ارتعاشی جتسون قادر است هویت سوژه را از فاصله‌ی ۲۰۰ متری، بدون نیاز به تماس با سوژه و تنها ازطریق مانیتورینگ ضربان قلب، شناسایی کند.
تبلیغات

این روزها فناوری تشخیص هویت بیومتریک، بیش‌ازپیش مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی در امور روزمره نیز مورد توجه است. فناوری تشخیص چهره در برخی فرودگا‌ه‌ها به‌رسمیت شناخته می‌شود و حتی خودروهایی به بازار عرضه شده‌اند که قفل در آن‌ها تنها با نگاه کردن باز می‌شود.

فناوری تشخیص هویت بیومتریک به‌‌‌همان صورتی که می‌تواند هویت فردی را از روی اثرانگشتش تشخیص دهد، به‌راحتی می‌تواند از روی مدل راه‌رفتن، رگ‌های دست و حتی شکل بینی و سایر روش‌های دیگر تأیید هویت کند.

ویزا بیومتریک

هر روز شاهد نوآوری‌های جدیدی در صنعت فناوری تشخیص هویت بیومتریک هستیم و اکنون این فناوری ضربان قلب را برای تشخیص و تأیید هویت نشانه گرفته است. به گزارش MIT Technology Review، پنتاگون لیزری را توسعه داده که می‌تواند افراد را از فاصله‌ شناسایی کند. فناوری موسوم به جتسون، از لیزر ارتعاشی استفاده می‌کند. این لیزر ارتعاشی از فاصله‌ی ۲۰۰ متری می‌تواند حرکات سطح پوست سوژه را که ناشی از ضربان قلب وی است، شناسایی کند.

ضربان قلب ما نیز همچون اثرانگشت‌مان منحصربه ‌فرد است. البته فناوری جتسون تفاوت‌هایی با فناوری تشخیص چهره بیومتریک و سایر روش‌های زیست‌سنجی دارد و می‌توان گفت برای ردیابی ضربان قلب و تشخیص هویت با چالش‌هایی رو‌به‌رو است. مثلا وقتی سوژه، لبس معمولی مثلا تی‌شرت برتن داشته باشد، فناوری تشخیص هویت بیومتریک جتسون با استفاده از لیزر ارتعاشی و ردیابی ضربان قلب، به‌راحتی می‌تواند هویت وی را شناسایی کند. 

اما وقتی سوژه لباس‌های پشمی و ضخیم بر تن کرده باشد، فناوری جتسون با مشکل رو‌به‌رو می‌شود. به‌علاوه، در حال حاضر فناوری جتسون برای جمع آوری داده‌ها حداقل ۳۰ ثانیه زمان نیاز دارد، در نتیجه در این فاز تنها وقتی می‌تواند عملیات تشخیص و تأیید هویت را به‌خوبی به‌انجام برساند که سوژه در حالت ایستاده یا نشسته قرار داشته باشد. ازطرفی کارایی فاوری جتسون به‌نوعی به پایگاه‌های داده‌های ضربان قلب نیز بستگی دارد. اما با همه‌ی این تفاسیر در شرایط مناسب، فناوری تشخیص هویت بیومتریک جتسون دقتی بیش از ۹۵ درصد از خود نشان می‌دهد.

بدیهی است چنین فناوری می‌تواند کاربردهای غیر نظامی مختلفی داشته باشد. مثلا پزشکان می‌توانند از این فناوری برای بررسی وضعیت ضربان قلب بیمار بدون نیاز به لمس کردن وی، استفاده کنند. همچنین در بیمارستان‌ها نیز امکان پایش ضربان قلب بیمار به‌صورت بی‌سیم فراهم می‌شود. شاید روزی فرا برسد که فناوری تشخیص هویت از روی ضربان قلب بتواند جای فناوری‌های تشخیص چهره را بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات