باکتری سالمونلا از میدان الکتریکی تبعیت می‌کند

یک‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
سالمونلا عامل یکی از شایع‌ترین مسمومیت‌‌های غذایی است. آزمایش‌ها نشان می‌دهند باکتری‌ها با اختلال در سیگنال‌های الکتریکی باعث عفونت در روده می‌شوند.
تبلیغات

روده‌های ما میدان‌های الکتریکی‌ کوچکی دارند که ناشی‌ از یون‌های شارژ ازقبیل پتاسیم و کلرید است که در داخل و خارج سلول‌های روده جریان دارد. عفونت‌های سالمونلا که می‌تواند مسمومیت غذایی‌ در پی‌ داشته باشد، میدان‌های الکتریکی را مختل می‌کند. این‌ میدان‌ها باعث می‌شوند سلول‌های ایمنی‌ بدن آماده و بدون آلودگی باشند.

معمولا سیستم ایمنی بدن از عفونت روده جلوگیری می‌کند؛ اما گاهی باکتری‌های سالمونلا با سوارشدن بر ماکروفاژها موفق به فرار می‌شوند. ماکروفاژها، نوعی سلول ایمنی هستند که معمولا از روده خارج نمی‌شوند تا وارد کبد و طحال شوند. برای بررسی این موضوع، گروهی از پژوهشگران دانشگاه دیویس کالیفرنیا سلول‌های غشای روده‌ی موش آزمایشگاهی را در میدان الکتریکی قرار دادند تا آلودگی روده شبیه‌سازی شود. تیم پژوهشی دریافت بدون وجود باکتری، تقریبا تمام ماکروفاژها به‌سمت قطب مثبت میدان حرکت می‌کنند که درواقع، داخل و سمت بالای روده است. بااین‌حال، پس از فروپاشی سالمونلا که شایع‌ترین گونه‌ی مرتبط با مسمومیت غذایی است؛ حدود ۴۱ درصد از ماکروفاژها در جهت معکوس حرکت کردند و به‌سمت قطب منفی میدان از روده خارج شدند.

باکتری سالمونلا

باکتری‌های سالمونلا از پروتئین‌هایی برخوردار هستند که به ماکروفاژها کمک می‌کند درآن زنده بمانند؛ اما هنوز مشخص نیست چگونه ماکروفاژها جذب بار الکتریکی می‌شوند. شاید باکتری‌ها آنزیم‌هایی آزاد می‌کنند که ساختار سلول‌های قندی حساس به میدان الکتریکی را روی سطح ماکروفاژها تخریب می‌کند.

سارا فانکاشر، از دانشگاه آکسفورد می‌گوید:

این یافته می‌تواند به درمان بیماری‌ها کمک کند. این مکانیزم ممکن است فراتر از مبارزه با سالمونلا کاربرد داشته باشد. برای مثال، باکتری‌هایی که موجب سل می‌شوند، با استفاده از ماکروفاژها گسترش می‌یابند؛ بنابراین، ممکن است از استراتژی مشابهی استفاده کنند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات