چرا باید استفاده از گوش‌پاک‌کن را کنار بگذاریم؟

جمعه ۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
پزشکان زمان زیادی است که به مردم توصیه می‌کنند برای تمیزکردن گوش از گوش‌پاک‌کن استفاده نکنند؛ زیرا ممکن است به بیماری‌های متعدد و حتی عفونت مغزی منجر شود.
تبلیغات

وقتی بدانید مردی به‌‌علت استفاده از گوش‌‌پاک‌کن، دچار عفونت شدید و خطرناک در مغزش شده،‌ ‌مطمئنا استفاده از گوش‌پاک‌کن را کنار می‌گذارید. پزشکان در گزارشی موردی که اخیرا منتشر کرده‌اند، وضعیت بیماری ۳۱ ساله‌ای را تشریح کرده‌اند که بعد از بیهوش‌شدن، با آمبولانس به بخش اورژانس بیمارستان آن‌ها آورده شد. او در بدو ورود تشنج کرد و معاینه‌ی جسمانی نشان داد گیج و خواب‌آلود است و سطح هوشیاری متغیری دارد. بعدها، وی اشاره کرد برای چندین روز سردرد و حالت تهوع داشته و در‌این‌مدت، به‌سختی اسامی افراد را به‌یاد می‌آورده است. علاوه‌براین، بیمار مذکور گفت در پنج سال گذشته، در گوش چپ درد و ناشنوایی متناوب داشته است.

پزشکان با انجام سی‌تی اسکن مغز او، آبسه‌های چرکی در بافت اطراف مغز را شاهد بودند. ترشحات یکی از گوش‌های او نیز عامل عفونت را مشخص کرد که سودوموناس آئروژینوزا نامیده می‌شود. این باکتری از سیستم ایمنی ناتوان افراد استفاده و در آن‌ها عفونت و سموم مضر برای بافت‌ها را ایجاد می‌کند.

این تیم پزشکی فکر می‌کنند سودوموناس آئروژینوزا عامل اصلی بُروز عفونت بدخیم گوش خارجی در این بیمار شده که بر بافت‌های مجرای گوش خارجی تأثیر گذاشته؛ اما این باکتری خطرناک چطور وارد مغز این مرد شده است؟

مضرات استفاده از گوش پاک کن

معاینه‌ی مجرای گوش او نشان‌ داد تکه‌ای گوش‌‌پاک‌کن مدت نامشخصی (شاید چندین سال) در سر این بیمار گیر کرده بود و علائم اولیه‌ی او مبنی بر گوش‌درد و ناشنوایی نیز به‌همین‌دلیل بوده است. این پزشکان در گزارش خود توضیح داده‌اند خطر عفونی‌شدن مجرای گوش خارجی دراثر واردکردن اجسام خارجی از عوامل اصلی بُروز التهاب این بخش از گوش به‌شمار می‌رود. بااین‌حال، هیچ‌گاه عامل ایجاد عفونت بدخیم گوش خارجی شناخته نشده است. خوشبختانه با خارج‌کردن تکه‌ی به‌جامانده‌ی گوش‌پاک‌کن و تجویز مقدار زیادی آنتی‌بیوتیک به‌مدت هشت هفته به‌منظور درمان عفونت،‌ مشکلات عصبی جدی او نیز برطرف شد. نویسندگان این گزارش می‌گویند:

این بیمار با تکمیل دوره‌ی مصرف آنتی‌بیوتیک، سلامتی‌اش را به‌دست آورد و تمامی مشکلات عصبی و علائم گوش‌درد او از بین رفت. مهم‌تر اینکه برای تمیزکردن گوش خود دیگر از گوش‌پاک‌کن استفاده نمی‌کند.

بااینکه تجربه‌ی دشوار این بیمار شاید عجیب و جالب به‌نظر برسد،‌ پژوهشگران می‌گویند دیگران باید باتوجه‌به این تجربه بدانند که نباید جسم خارجی را در گوش خود فروببرند،‌ حتی اگر هدفشان تمیزکردن گوش باشد که واقعا نیازی به این کار نیست. در این گزارش آمده است:

استفاده از گوش‌پاک‌کن در داخل گوش رواج دارد و زمان زیادی است که می‌دانیم این کار به بُروز مشکلاتی نظیر تروما، سوراخ‌شدن پرده‌ی گوش،‌ فشرده‌کردن جرم گوش، عفونت و باقی‌ماندن تکه‌ای از گوش‌پاک‌کن در گوش منجر می‌شود. مورد این بیمار تأکید مضاعفی بر خطر استفاده از گوش‌پاک‌کن بود و نشان می‌داد درصورت مشاهده‌ی اجسام خارجی در گوش خارجی باید آن را سریعا خارج کرد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات