انواع روزه داری متناوب در رژیم غذایی

سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
تحمل گرسنگی یا روزه‌داری، یکی از مشهورترین رژیم های غذایی مورد توجه مردم دنیا است. بعضی افراد مدعی‌اند این رژیم باعث کاهش وزن، کنترل قند خون و کند شدن روند پیری می‌شود.
تبلیغات

کارشناسان تغذیه، همواره درباره‌ی فواید و مضرات گرسنگی کشیدن متناوب برای رسیدن به تناسب اندام، مورد سؤال قرار می‌گیرند. تا سال ۲۰۱۱، مراحل مقدماتی یک پژوهش جامع، پیرامون رژیم غذایی مشابه روزه‌داری، روی جوندگان صورت گرفت. محققان در مورد ظرفیت روزه‌داری متناوب در مقابله با دیابت، کاهش وزن، آسیب‌ DNA و کنترل اثرات پیری بسیار شگفت‌زده شدند. براساس این نتایج اولیه که بسیار امیدوارکننده بودند؛ بسیاری از مردم شروع به استفاده از انواع مختلف روزه‌داری متناوب یا تعدیل‌شده‌ کردند که گزارش‌های مثبت متعددی به‌دنبال داشت. در چند سال اخیر، مطالعات زیادی نیز روی انسان ها صورت گرفته که بازخوردهای مثبت داشته است.

عامه‌ی مردم دنیا، از ۲ روش روزه‌داری استفاده می‌کنند که عبارت‌اند از روزه‌ی متناوب تمام روز و اعمال محدودیت در وعده‌های غذایی.

روزه متناوب در روز

این روش، شامل جابه‌جایی بین روزهایی که زیاد می‌خورید و روزهایی که کم می‌خورید است. در بعضی از نسخه‌ها شما در مراحل روزه‌داری هیچ (یا تقریبا هیچ‌چیز) نمی‌خورید ولی در روزهای خاص، مثل مهمانی‌ها، آزادنه از انواع خوراک و غذا استفاده می‌کنید. نمونه‌ی دیگری از این روش، اجازه می‌دهد در روزهای عادی، یک سوم تا نصف غذای معمول در هر وعده مصرف شود و در مهمانی‌ها کمی بیشتر از وعده‌ی غذایی معمول، به بدن برسد. این روش گاهی با نام چرخه کالری نیز شناخته می‌شود.

food

نسبت تعداد دفعات روزه‌داری و مهمانی نیز مختلف است. بعضی دستورالعمل‌ها، تحمل گرسنگی به‌صورت یک روز در میان را توصیه می‌کنند. دیگر دستورالعمل رایج، نسبت ۵ به ۲ است؛ به این صورت که دو روز غیر متوالی در هفته، روزه گرفته شود.

محدودیت در وعده‌های غذایی

روش دیگری که معمولا در روش روزه‌داری متناوب مورد بحث قرار می‌گیرد، وعده‌های غذایی محدود است. در این شیوه، به‌جای محدود کردن مصرف غذا، باید برنامه‌ی وعده‌های غذایی خود را محدود کنید.

در این روش نیز، تنوع زیادی وجود دارد. بعضی افراد یک بازه‌ی زمانی ۴ ساعته را دنبال می‌کنند و در این مدت، فقط یک وعده غذای محدود می‌خورند. مشابه این شیوه، می‌توان برنامه‌ی دو وعده در ۸ ساعت یا سه وعده در ۱۰ ساعت را دنبال کرد.

پژوهش‌ها درباره‌ی زمان‌بندی وعده‌هایی خوراکی که اصطلاحا پنجره‌های غذایی (Eating Window) گفته می‌شوند، همچنان ادامه دارد. به خاطر ریتم شبانه‌روز بهتر است پنجره‌ی غذایی خود را در نیمه اول روز باز بگذارید. البته به‌دلیل سبک زندگی مردم در اجتماع، اکثر افرادی که این رژیم غذایی را دنبال می‌کنند ترجیح می‌دهند پنجره‌ی غذایی خود را در نیمه دوم روز و بعد از ساعت ۱۲ ظهر، اعمال کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات