استفاده دانشمندان چین از اعضای بدن زندانیان برای تحقیقات پیوند اعضا

شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
این روزها چین به «غرب وحشی» حوزه زیست‌پزشکی بدل شده؛ بعد از اصلاح ژنتیکی جنین انسان، این‌بار نوبت برداشتن اعضای بدن زندانیان اعدامی رسیده است.
تبلیغات

جامعه علمی معیارهای سخت‌گیرانه‌ای برای پژوهش‌های اعضای بدن انسان دارد. پژوهشگران نمی‌توانند بدون رضایت از اعضای بدن زندانیان اعدامی یا اشخاص دیگر استفاده کنند و یک کمیته بین‌المللی اخلاق نیز باید قبل از انتشار هر مقاله پژوهشی در یک ژورنال معتبر علمی، صحت اخلاقی تحقیقات انجام گرفته را مورد تأیید قرار دهد. اما یک گزارش جدید نشان می‌دهد که پژوهشگران چینی ممکن است هزاران عضو بدن را از منابع غیراخلاقی از جمله زندانیان عقیدتی یا سیاسی به دست آورده باشند.

دولت چین طی سال‌های اخیر، همواره برداشتن اعضای بدن زندانیان را تکذیب کرده و این ادعاها را ساختگی و دروغ خوانده است. بااین‌حال، گروهی از پژوهشگران استرالیایی از دانشگاه مک‌کواری در گزارشی که در BMJ Open منتشر کردند، خلاف ادعای مقامات چینی را به اثبات رساندند.

پژوهشگران در گزارش خود، در مجموع ۴۴۵ پژوهش منتشرشده در ژورنال های علمی انگلیسی زبانی که بین ژانویه سال ۲۰۰۰ تا آوریل ۲۰۱۷ منتشر شده بودند را مورد بررسی قرار دادند. این پژوهش‌ها شامل پیوند قلب، کبد یا ریه در کشور چین بود، و در مجموع ۸۵۴۷۷ مورد پیوند عضو در تمامی این پژوهش‌ها گزارش شده است.

براساس بررسی‌های نویسندگان این گزارش، ۹۲٫۵ درصد از مقالات منتشرشده در ژورنال‌های علمی، منبع اعضای پیوندی را ذکر نکرده‌اند و ۹۹ درصد هم نگفته‌اند که اعضای پیوندی با رضایت از اهداکنندگان گرفته شده است. بااین‌حال، ۷۳ درصد این پژوهش‌ها ادعا کرده‌اند که یک کمیته اخلاقی، پژوهش آن‌ها را مورد تأیید قرار داده است.

بسیاری از اعضای بدن لازم برای تحقیقات از زندانیان عقیدتی سیاسی گرفته شده‌اند

اما جدا از این گزارش، در چین اختلاف فاحشی بین شمار اهداکنندگان و گیرندگان رسمی اعضای پیوندی وجود دارد، به همین سبب پژوهشگران نتیجه‌ گرفته‌اند که بسیاری از این اعضای نامعلوم احتمالا از زندانیان عقیدتی سیاسی گرفته شده‌اند. نویسندگان این گزارش در یادداشتی در خبرگزاری The Conversation نوشتند:

اگرچه نمی‌توان تمامی این موارد را تأیید کرد، اما امکان دارد که ژورنال‌های علمی حاوی اطلاعاتی از زندانیانی باشد که به منظور بیرون کشیدن اعضای بدنشان کشته‌ شده‌اند.

درحالی‌که این گزارش هیچ‌گونه مدارک جدیدی از برداشتن اعضای بدن افشا نکرده، اما تاریخچه برداشت غیرقانونی و غیراخلاقی اعضای بدن زندانیان چینی مدت‌ها است به اثبات رسیده و به نظر هم نمی‌رسد که تغییری در این زمینه به‌وجود آمده باشد. گفته می‌شود از دهه ۱۹۷۰ تاکنون، اعضای بدن زندانیان اعدامی، اصلی‌ترین منبع پیوند اعضای بدن در این کشور بوده است. براساس برخی گزارش ها، سالانه تا ۱۰ هزار پیوند عضو در این کشور انجام می‌گیرد که حدود ۷۰ درصد از آن‌ به احتمال زیاد از زندانیان اعدامی گرفته شده است.

در سال ۲۰۰۶، یک گروه مستقل کانادایی متشکل از دو تن از فعالان حقوق بشر، به نام‌های دیوید کیلگور و دیوید ماتاس، تحقیقاتی را در مورد استفاده مخفیانه دولت چین از اعضای بدن تمرین‌دهندگان فالون دافا آغاز کردند. فالون دافا یا فالون گونگ، آموز‌ه‌های مذهبی هستند که ریشه در تعالیم کهن چین دارند و شامل برخی تمرینات ملایم و همچنین مدیتیشن هستند، اما این فرقه مذهبی از همان بدو آغاز به کار به‌شدت از سوی حزب کمونیست چین سرکوب شده است.  

نویسندگان این گزارش نتیجه گرفتند:

 براساس آنچه اکنون می‌دانیم، به این نتیجه‌ ناگوار رسیدیم که اتهامات وارده صحت دارند. ما معتقدیم که این اقدامات شنیع امروز هم وجود دارد و همچنان ادامه دارد و به ‌طور گسترده‌ای از اعضای بدن تمرین‌دهندگان فالون دافا برداشته می‌شود.

در روایت‌های متعددی که در این گزارش به آن‌ها ارجاع داده شده، زندانیان سابق سیاسی رفتارهای مشکوکی در اردوگاه‌های کار اجباری را بازگو کرده‌اند که به‌وضوح نشان از برداشتن اعضای بدن زندانیان دارند.

یکی از تمرین‌دهندگان فالون دافا به نویسندگان گزارش گفته است:

بعضی از پزشکان وارد اردوگاه می‌شدند و می‌خواستند روی ما معاینات پزشکی انجام دهند. وقتی از این موضوع اطلاع پیدا می‌کردیم، کاملا متحیر می‌شدیم، چرا که کارکنان آنجا دائما ما را مورد ضرب و شتم قرار داده و از هیچ فرصتی برای عذاب دادن ما فروگذار نمی‌کردند. حال، چگونه می‌خواستند روی ما معاینات پزشکی انجام دهند. آن‌طور که حالا می‌دانیم، آن‌ها به هیچ‌وجه به ما اهمیتی نمی‌دادند، بلکه به‌دنبال اعضای مناسب ما برای پیوند عضو بودند.

تظاهرات هزاران نفر در اعتراض به شکنجه غیرقانونی و برداشتن اعضای بدن تمرین‌دهندگان فالون دافا در سیدنی، استرالیا

وندی راجرز، نویسنده اصلی این گزارش به گاردین گفت:

در چین، فشارهای واقعی بر رهبران این دست پژوهش‌ها نیست تا شفاف‌تر باشند. باید سکوت جهان در خصوص این وحشی‌گری شکسته شود.

نویسندگان این گزارش برای حل این مشکل دو پیشنهاد داده‌اند، اول اینکه از همه مقالاتی که با استانداردهای اخلاقی بین‌المللی مطابقت نداشته‌اند، سلب اعتبار شود. و دوم، انجمن‌ پیوند در طول یک اجلاس بین‌المللی، قوانین و پروسه‌های پژوهشی برای آینده تدوین کند. ممکن است این قوانین، شامل الزاماتی باشد که ژورنال‌های علمی باید پیش از انتشار مقالات پژوهشی، اطلاعاتی در مورد منابع اعضای پیوندی درخواست کنند. اما تا زمانی‌که هیچ نشستی برگزار نشده، تمام ژورنال‌های علمی باید از انتشار هرگونه‌ پژوهش پیوند اعضا از سوی پژوهشگران چینی امتناع کنند تا افراد بیشتری برای اعضای بدنشان کشته نشوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات