انزوای اجتماعی خطر مرگ را افزایش می‌دهد

دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
انزوای اجتماعی با خطر بالای مرگ همراه است. یافته‌های جدید نشان می‌دهد، انزوای اجتماعی خطر مرگ زودرس را افزایش می‌دهد.
تبلیغات

پژوهشگران انجمن سرطان آمریکا اعلام کردند که انزوای اجتماعی با خطر بالای مرگ همراه است. این پژوهش جدید نشان می‌دهد که خطر مرگ ناشی از ابتلا به سرطان در زنان و مردان سفیدپوست بیش‌تر است. به‌طور کلی، خطر مرگ در سیاه‌پوستان منزوی اجتماعی نسبت به بقیه، دو برابر بیش‌تر است. به گفته‌ی پژوهشگران، برطرف کردن انزوای اجتماعی به همین جهت، اهمیت زیادی دارد.

واضح است که تعامل اجتماعی برای زنده ماندن ضروری است؛ بدون ارتباطات انسانی، فشار خون افزایش می‌یابد، التهاب بروز پیدا می‌کند و بسیاری از عادت‌های ناسالم (ماندن مصرف دخانیات) پیشرفت این روند را تسریع می‌بخشند. انزوای اجتماعی با تنهایی متفاوت است. در حالی که تنهایی یک شرایط موقت است، انزوای اجتماعی بی‌ارتباطی طولانی‌مدت فرد با دیگران یا اجتماع به‌طور کل است. پژوهش اخیر، یکی از اولین بررسی‌هایی است که خطرات ملموس انزوای اجتماعی را برای همه‌ی گروه‌های نژادی نشان می‌دهد.

پژوهش‌های گذشته، تنها انزوای اجتماعی را با خطر مرگ‌ومیر در افراد سفیدپوست مرتبط دانسته بودند. اما پژوهش اخیر با وجود اینکه نشان می‌دهد بین نژادهای مختلف در این مورد تفاوت‌هایی وجود دارد، اما خطرات ناشی از انزوای اجتماعی را به‌طور کل برای همه‌ی گروه‌های جنسیتی و نژادی بالا می‌داند. طی یک قرن گذشته، درک ما از اهمیت تکاملی تعاملات فیزیکی و اجتماعی به‌طور چشمگیری بهبود یافته است. اگر چه قبلا دانستیم که کمبود تعاملات اجتماعی خطراتی را برای فرد دارد، اما تنها پژوهش‌های اخیر بودند که نشان دادند انزوای اجتماعی می‌تواند به اندازه‌‌ی سیگار کشیدن خطرناک باشد.

پژوهش اخیر، یکی از اولین بررسی‌هایی است که خطرات ملموس انزوای اجتماعی را برای همه‌ی گروه‌های نژادی نشان می‌دهد

پژوهش‌های زیادی انزوای اجتماعی را به میزان مرگ‌ومیر بالاتر مرتبط دانسته‌اند. اما عمده‌ی این پژوهش‌ها بزرگسالان سفیدپوست را بررسی کردند؛ در همین حال، این ارتباطات در بین بزرگسالان سیاه‌پوست نامشخص است. در پژوهش هم‌گروهی اخیری که توسط کایساردرا آلکاراز و همکارانش در انجمن سرطان آمریکا انجام گرفته، ارتباط انزوای اجتماعی با مرگ‌ومیر مرتبط به انواع بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان در نژادها و جنسیت‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

پژوهشگران در بررسی خود، اطلاعات مربوط به بیش از ۵۸۰ هزار بزرگسال را که بین سال‌های ۱۹۸۲ و ۱۹۸۳ در پژوهش جلوگیری از سرطان مورد بررسی قرار گرفته و تا ۲۰۱۲ شرایطشان دنبال شده بودند ارزیابی کردند. پژوهشگران برای پیدا کردن ارتباط بین میزان انزوای اجتماعی و سلامت عمومی فرد، سن مرگ و عوامل مرگ (همه‌‌ی عوامل مرگ به‌خصوص بیماری‌های قلبی و سرطان که بیش‌ترین عوامل مرگ در آمریکا محسوب می‌شوند) را بررسی کردند.  

با انزوای اجتماعی بیشتر، خطر مرگ نیز افزایش می‌یابد

آن‌ها در این پژوهش معیارهای استانداردی برای انزوای اجتماعی مشخص کردند که در آن، هر کدام از شرایط زناشویی، میزان حضور در مراسم‌های مذهبی، جلسات باشگاهی و فعالیت‌های گروهی، تعداد دوستان نزدیک و خویشاوندان منظور می‌شدند و در مجموع به هر فرد امتیازاتی بین صفر (حداقل انزوا) تا ۵ (حداکثر انزوا) داده شد. به عنوان مثال، کسی که ازدواج کرده بود، اغلب در مراسم‌های مذهبی حضور داشت، در جلسات باشگاهی یا فعالیت‌های گروهی شرکت می‌کرد و ۷ نفر یا بیش‌تر دوست نزدیک داشت، امتیاز انزوای صفر داده می‌شد؛ و به کسی که هیچ‌کدام از این شرایط را نداشت نیز امتیاز انزوای ۵ داده می‌شد.

آفریقایی آمریکایی‌های دارای انزوای اجتماعی، نسبت به بقیه، با دو برابر خطر مرگ بیشتر رودررو هستند

پژوهشگران کشف کردند که به‌طور کل، نژاد نسبت به جنسیت نشانگر قوی‌تری برای سنجش انزوای اجتماعی است. زنان و مردان سفیدپوست نسبت به زنان و مردان سیاه‌پوست احتمالا در دسته‌های پایین‌ترین میزان انزوای اجتماعی قرار دارند.

امتیاز انزوای اجتماعی فرد با مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی در همه‌ی زیرگروه‌ها ارتباط مثبتی داشت. با این حال، بین امتیاز انزوای اجتماعی و مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در میان زنان و مردان سفیدپوست رابطه‌ی مثبتی وجود داشت. اما بر اساس یافته‌های این پژوهش، ارتباطی بین میزان انزوای اجتماعی و مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در بین زنان و مردان سیاه‌پوست مشاهده نشد. تمامی معیارهای انزوای اجتماعی با مرگ‌ومیر در تمام بیماری‌ها و به‌خصوص بیماری‌های قلبی مرتبط بودند، اما یکی از این معیارها- داشتن دوستان و خویشاوندان نزدیک کم‌تر - با خطر مرگ ناشی از سرطان مرتبط بود.

پژوهشگران اعلام کردند، یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که معیارهای ترکیبی انزوای اجتماعی نشانگر قوی برای پیش‌بینی خطر مرگ‌ومیر در میان زنان، مردان و سیاه‌پوستان و سفیدپوستان است. پژوهشگران همچنین دریافتند که از دست دادن ارتباطات انسانی، پیامدهای شدیدتری برای آفریقایی‌ آمریکایی‌ها دارد. در واقع، افراد سیاه‌پوستی با حداکثر انزوای اجتماعی، نسبت به اجتماعی‌ترین افراد، دو برابر خطر مرگ بیش‌تری دارند.

زنان و مردان سفیدپوست هم به ترتیب ۸۴ و ۶۰  درصد خطر مرگ بیش‌تری دارند. پژوهشگران اعلام کردند که دوره‌ی درمان‌های پزشکی، تاثیرات متعددی روی سلامتی و عوامل اجتماعی فرد دارد. به همین جهت، انتظار می‌رود که مداخلات اجتماعی در مراقبت‌های بالینی اهمیت بیش‌تری پیدا کند.

یافته‌های پژوهش جدید در ژورنال علمی American Journal of Epidemiology منتشر شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات