چاقی به تنهایی خطر مرگ را افزایش نمی‌دهد

یک‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
پیش از این تصور می‌شد که صِرف چاق بودن به معنای بالا بودن نرخ مرگ‌ومیر است؛ اما یافته‌ی جدیدی نشان می‌دهد این موضوع صحت ندارد.
تبلیغات

پژوهشگران دانشکده‌ی بهداشت دانشگاه یورک دریافتند میزان مرگ‌ومیر در بیماران مبتلا به چاقی متابولیک سالم که دارای معیارهای دیگر سندرم متابولیک نیستند، در حد بالایی نیست.

جنیفر کوک، دانشیار دانشکده‌ی علوم حرکتی و بهداشتی است؛ او تیم پژوهشی بررسی حاضر را در دانشگاه یورک رهبری می‌کند. به‌گفته‌ی دکتر کوک این نتایج، تصور ما از چاقی و سلامت را دگرگون می‌کند. او می‌گوید:

یافته‌های جدید در تضاد با پژوهش‌های پیشین است؛ چرا که اکثر بررسی‌ها، چاقی متابولیک سالم را به‌عنوان یکی از عوامل خطرناک متابولیک محسوب می‌کرده‌اند. این تصور بسیار نابجا است؛ چون فشار خون به‌تنهایی باعث بالا بردن احتمال مرگ‌ومیر می‌شود و یافته‌های پیشین، بیماران مبتلا به این نوع چاقی و فشار خون را سالم در نظر می‌گرفته‌اند. به همین دلیل است که اکثر بررسی‌های پیشین، چاقی سالم را با افزایش خطر مرگ‌ومیر مرتبط می‌دانسته‌اند.
افزایش وزن

بررسی دکتر کوک نشان داد که فشار خون بالا یا دیابت برخلاف دیس لپیدمی (یا چربی پریشی) به تنهایی نمی‌توانند با خطر افزایش مرگ‌ومیر همراه باشند؛ در واقع، این اتفاق تنها به دلیل چاقی رخ نمی‌دهد.

این بررسی، ۵۴/۰۸۹ زن و مرد را از پنج بررسی هم‌گروهی زیر نظر گرفت؛ دسته‌بندی این اشخاص با شناسه‌های چاقی به تنهایی، قند بالا، فشار بالا، چربی به تنهایی، در حال چاق شدن به‌صورت خوشه‌ای یا دارا بودن یک عامل متابولیک دیگر انجام گرفته بود. پژوهشگران، نحوه‌ی مرگ افراد هر گروه را در مقایسه با جمعیت دارای وزن نرمال و دارای هیچ‌گونه عامل خطرناک متابولیک تحت بررسی گرفتند.

دستورالعمل‌های مدیریت وزن فعلی بیان می‌کند که هر فرد دارای شاخص BMI بالای ۳۰، نیازمند کاهش وزن است. این بدان معنی است که ممکن است فردی بدون داشتن عوامل خطرناک دیگر و تنها به‌دلیل چاقی، در وضعیت ناسالمی باشد. پژوهشگران دریافتند که از هر ۲۰ فرد چاق، یک نفر از آن‌ها دارای اختلالات متابولیکی دیگر نیست. دکتر کوک می‌گوید:

یافته‌های پژوهش ما نشان‌دهنده‌ی این مسئله هستند که افراد دارای چاقی متابولیکی سالم به حد بالایی در معرض مرگ‌ومیر نیستند. ما مشاهده کردیم که یک فرد با وزن نرمال که دارای هیچ عامل خطرناک متابولیک دیگر نیست، به اندازه‌ی افراد دارای چاقی و هیچ‌گونه عامل خطرناک متابولیک دیگر در معرض مرگ‌ومیر است. این بدان معنی است که تنها صدها هزار فرد با داشتن چاقی متابولیک سالم در آمریکای شمالی تصور می‌کنند باید وزن خود را کاهش دهند؛ در حالی‌که میزان اثرگذاری و لزوم این کار هنوز جای شک دارد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات