دستگاه‌های MRI جدید باعث نشت جیوه از دندان پر شده می‌شوند!

شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به تازگی نسل تازه‌ای از دستگاه‌های MRI را تایید کرده است که قدرت بالای آنها می‌تواند به دندان پر شده آسیب بزند.
تبلیغات

این حقیقت که نزدیک به پنجاه درصد از محتویات آمالگام را جیوه تشکیل می‌دهد، مسئلهای بحث‌برانگیز و موضوع مورد مطالعه‌ی پژوهش‌های مختلف از جمله پژوهش جدیدی است که مشخص کرده است MRI باعث آزاد‌سازی فلز سنگین از دندان پر شده می‌شود. این یافته به مخالفان استفاده از آمالگام قدرت چانه زنی بیشتری داده است؛ اما باید این نکته را در نظر داشت که یافته‌ی این مطالعه تنها در ارتباط با دستگاه‌های جدید و فوق‌العاده قدرتمند MRI صادق است.

اغلب دستگاه‌های MRI کنونی ۱/۵ یا ۳ تسلا هستند. تسلا واحد اندازه‌گیری است که برای توصیف قدرت آهن‌ربای دستگاه MRI به کار برده می‌شود. هرگونه نشت جیوه در اثر برخورد با دستگاه‌های ۱/۵ یا ۳ تسلا به‌صورت جزئی رخ می‌دهد. اما در حال حاضر دستگاه‌های MRI با قدرت ۷ تسلا وجود دارند که توانایی تولید تصاویری با جزییات بیشتر را دارند و اثرشان بر دندان‌های پر شده با آمالگام مطالعه نشده است. دکتر سلمی ایلماز و دکتر مهمت آدیسن قصد دارند این روند مطالعاتی را تغییر دهند.

احتمالا نشتی به‌دلیل تغییر فاز ماده‌ی آمالگام یا ایجاد مدارهای میکرو، تحت تاثیر القای میدان مغناطیسی که منجر به پدیده خوردگی الکتروشیمی می‌شوند، رخ می‌دهد.

پژوهشگران، پژوهش خود را با جمع‌آوری تعدادی دندان با حفرات دو سویه که توسط آمالگام پر شده بودند آغاز کردند. پس از نه روز، سه گروه از ۲۰ دندان را که به‌صورت تصادفی انتخاب شده بودند، درون محلولی از بزاق مصنوعی قرار دادند. یک گروه از دندان‌ها را برای ۲۰ دقیقه در معرض برخورد با دستگاه MRI با قدرت ۱/۵ تسلا قرار دادند و گروه دوم را در معرض برخورد با دستگاهی با قدرت ۷ تسلا قرار دادند. در همین حال گروه کنترل را در معرض برخورد با هیچ دستگاهی قرار ندادند.

پس از این مرحله، برای بررسی وجود نشتی جیوه، بزاق مصنوعی هر کدام از گروه‌ها مورد مطالعه قرار گرفت و مشخص شد که گروهی که در معرض برخورد با دستگاه هفت تسلا بوده است، تقریبا ۴ برابر گروه کنترل و گروه دستگاه ۱/۵ تسلا، دارای مقادیر جیوه در بزاق است.

در حالی که مقادیر جیوه بسیار بالا بود (نزدیک به ۰/۶۷ ppm) دکتر ایلماز افزود:

مشخص نیست که چه مقدار از این جیوه توسط بدن بازجدب می‌شود.

کاملا واضح است که برای مشخص کردن ریسک چنین پدیده‌ای در شرایط واقعی، نیاز به بررسی و مطالعه‌ی بیشتری است. دستگاه‌های نوین با قدرت ۷ تسلا، پیشرفته‌ترین فناوری تصویربرداری را عرضه می‌کنند؛ اما در حالی که وجود آهن‌رباهای قوی‌تر به معنی تولید تصاویر بهتر است؛ باید به این نکته توجه کرد که قوی تر بودن لزوما به‌معنی بهتر بودن نیست. ایمپلنت‌ها و اجسام خارجی (مانند ترکش) می‌توانند برای دستگاه‌های MRI قوی‌تر مشکل ساز باشند و برخی بخش‌های بدن بسته به نوع ترکیبات به‌کاررفته در آنها برای تهیه‌ی تصاویر تشخیصی بهتر؛ نیاز به بررسی دقیق‌تر و انتخاب محتاطانه دستگاه MRI دارند. تمامی ایمپلنت‌های به‌کاررفته به‌دلیل قدرت میدان مغناطیسی دستگاه، پیش از نزدیک شدن به دستگاه MRI، می‌بایست از نظر ایمنی بررسی شوند و تحت عناوین ایمن، غیر ایمن و وابسته به نوع دستگاه طبقه‌بندی شوند.

پژوهشگران هم‌چنین به این نکته اشاره می‌کنند که تعیین اثرات دستگاه‌های MRI هفت تسلا بر دندان‌های پرشده با آمالگام به تحقیق بیشتری نیاز دارد. این دستگاه‌ها به‌تازگی در سال گذشته از FDA تائیدیه دریافت کردند و تعدادشان بسیار اندک است در نتیجه استفاده از آنها چندان فراگیر نشده است. بنابراین بیماران نباید نگرانی بی موردی در ارتباط با آزمایش MRI داشته باشند.   

نتایج این مطالعه در ژورنال Radiology منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات