نیمی از بازماندگان سرطان اطفال، دچار اختلالات هورمونی خواهند شد

سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
طبق آمار تقریبا ۵۰ درصد از بازماندگان سرطان اطفال در طول زندگی یک بیماری مربوط به غدد درون‌ریز را تجربه خواهند کرد.
تبلیغات

انجمن غدد درون‌ریز آمریکا دستورالعمل‌های بالینی برای ارائه‌دهندگان خدمات سلامتی در مورد چگونگی تشخیص و درمان بیماری‌های مربوط به غدد درون‌ریزی که گروه زیادی از بازماندگان سرطان اطفال را متاثر می‌سازد، ارائه داد. این دستورالعمل‌ها با عنوان اختلالات هیپوتالاموس-هیپوفیز و رشد در بازماندگان سرطان اطفال در نشریه‌ی Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism منتشر شد. داده‌های اخیر نشان می‌دهد که تقریبا ۵۰ درصد از این بازماندگان در طول زندگی خود یک بیماری مربوط به غدد درون‌ریز را تجربه خواهند کرد. در این محتوا توصیه‌هایی در مورد چگونگی تشخیص و مدیریت اختلالات مربوط به رشد و غدد درون‌ریز که به‌طور معمول در بازماندگان سرطان اطفال دیده می‌شود، ارائه شده‌ است.

سرطان در دوران کودکی نسبتا نادر است و به‌علت پیشرفت در درمان و مراقبت از بیماران، نرخ ماندگاری پنج ساله این بیماران بیش از ۸۰ درصد است. برآورد شده است که تا سال ۲۰۲۰ حدود نیم میلیون بازمانده‌ی این نوع سرطان در آمریکا وجود خواهد داشت. این بازماندگان در معرض خطر بالای عوارض درمان قرار خواهند داشت؛ حتی دهه‌ها پس از اینکه دوره‌ی درمان سرطان آن‌ها به پایان رسیده باشد. بیماری‌های غدد درون‌ریز مخصوصا در این گروه از افراد زیادتر است و این اغلب پیامدی از درمان‌های قبلی آن‌ها است؛ به ویژه قرار گرفتن در معرض پرتودرمانی.

بازماندگان سرطان اطفال دارای خطر بالایی از ابتلا به بیماری‌های غدد درون‌ریز هستند. در این دستورالعمل، به خطر رو‌به‌رشد بیماری‌های غدد درون‌ریز در میان کودکان بازمانده از بیماری سرطان، پرداخته می‌شود و راه‌حل‌هایی برای مدیریت بیماری‌های رشدی و هیپوفیزی در این افراد ارائه می‌شود. در این توصیه‌ها روی اهمیت مراقبت و غربالگری مداوم این بازماندگان برای تشخیص سریع و اعمال مراقبت‌های بهینه، تاکید می‌شود.

این توصیه‌ها شامل غربالگری دراز مدت بازماندگان سرطانی که تحت پرتودرمانی مغز قرار گرفته‌اند، می‌شود. این افراد باید برای اختلالات رشدی، کمبود هورمون هیپوفیز و بلوغ زودرس مورد بررسی قرار گیرند. اگر یک بیماری تشخیص داده شد، در بیشتر موارد پزشکان باید این افراد را با استفاده از همان روش‌های درمانی که دیگر افراد مبتلا به این بیماری‌ها را درمان می‌کنند، تحت درمان قرار دهند. این انجمن راهنمایی‌هایی برای متخصصان غدد درون‌ریز و سایر پزشکان با توصیه‌های مبتنی بر شواهد در تشخیص، درمان و مدیریت بیماری‌های مربوط به غدد درون‌ریز تهیه کرده است. هر کدام از راهنماها توسط گروهی از متخصصان حوزه‌ی مربوطه نوشته شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات