تولد نوزادی با قلب بیرون از بدن و زنده ماندن دور از تصور او

دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
در انگلیستان نوزادی متولد شد که قلبش بیرون از بدنش می‌تپید. پزشکان امیدی به زنده ماندن او نداشتند؛ ولی او سه عمل جراحی را پشت سر گذاشته و زنده مانده است.
تبلیغات

در انگلیستان، دختری متولد شد که قلبش خارج از بدنش قرار گرفت و برخلاف تمام پیش‌بینی‌های پزشکانش، زنده مانده است. اکنون پس از سه هفته زندگی و سه عمل جراحی، قلب او به داخل قفسه‌ی سینه منتقل شده است.

ونلوپه هوپ ویلکینز با ناهنجاری نادر قلب خارج از بدن (Ectopia cordis) متولد شد. در این عارضه قلب در محل طبیعی خود در قفسه‌ی سینه قرار نگرفته است. از هر یک میلیون نوزاد متولدشده، پنج نوزاد با این عارضه به دنیا می‌آیند. احتمال زنده ماندن نوزاد در چنین حالتی کمتر از ده درصد است.

مشکل ونلوپه در سونوگرافی ۹ هفتگی تشخیص داده شد و به پدر و مادر او توصیه شد که فرزند خود را سقط کنند. ولی آن‌ها تصمیم گرفتند اجازه دهند این مسئله به‌صورت طبیعی پیش برود و ونلوپه فرصتی برای زنده ماندن داشته باشد.

پدر و مادر ونلوپه نوزادی که قلبش بیرون از بدن بود

اولین نشانه‌ی امیدوار‌کننده زمانی بود که پزشکان مشاهده کردند نوزاد قادر به تنفس است. نوزاد به‌منظور حفاظت در برابر عفونت و نیز حفظ رطوبت قلبی که بیرون از بدن می‌تپید، بلافاصله در یک کیسه استریل قرار داده شد. تیم پزشکی متشکل از ۵۰ نفر در بیمارستان گلنفیلد تاکنون سه عمل جراحی روی این نوزاد انجام داده‌اند. اولین عمل هنگامی انجام شد که هنوز یک ساعت هم از تولد او نگذشته بود. عمل جراحی دوم، پس از یک هفته و با هدف ایجاد فضایی در قفسه‌ی سینه و قرار دادن قلب در جای خودش، انجام شد. با کمک نیروی جاذبه قلب کم‌کم در جای درست خود کنار ریه‌ها جای گرفت. در آخرین عمل جراحی برای حفاظت از این قلب ظریف و شکننده، بخشی از پوست زیر بازو برداشته و سینه‌ی او با آن پوشانده شد. اکنون او در شرایط بسیار کنترل‌شده و متصل به دستگاه تنفس مصنوعی است. پزشکان می‌گویند:

اگرچه هنوز هم برای ونلوپه مشکلات زیادی وجود دارد؛ اما با این شرایط، جای امیدواری است. از آنجایی که او استخوان جناغ سینه ندارد، تیم پزشکی باید دنبال راه‌حلی برای این مشکل باشد.

فرانسس بولوک، متخصص قلب اطفال، در مصاحبه با شبکه‌ی بی‌بی‌سی گفت:

در آینده ما ممکن است بتوانیم محافظ استخوان‌مانندی برای قلب او بگذاریم؛ مثلا جسمی ارگانیک که همراه با او رشد کند.

تعداد انگشت‌شماری از نوزادانی که با این عارضه به دنیا می‌آیند، زنده می‌مانند؛ مانند آدرینا کاردیناس که در اکتبر ۲۰۱۲ در ایالت تگزاس ایالات متحده به دنیا آمد. هنگام تولد، دوسوم قلب آدرینا بیرون از قفسه‌ی سینه‌اش بود. پس از انجام عمل جراحی برای ترمیم این نقص، او پس از سه ماه به خانه منتقل شد.

برای والدین ونلوپه، پیشرفت در سلامت دخترشان موجب رضایت‌مندی بسیار است؛ زیرا آن‌ها تصمیم گرفتند او را به دنیا بیاورند. این پیشرفت، همچنین به‌منزله‌ی پاداشی برای تلاش و تخصص تیم پزشکی در بیمارستان گلنفیلد است. پدر ونلوپه می‌گوید:

لحظه‌ای که او متولد شد، متوجه شدم که ما تصمیم درستی گرفته‌ایم؛ اما می‌دانیم که این مسئله دشواری‌هایی به‌ دنبال دارد. ولی ما خود را برای زمان‌های سختی که ممکن است پیش رو داشته باشیم، آماده می‌کنیم. با‌ این‌حال لازم بود که ما به او فرصتی برای زندگی بدهیم و تیم پزشکی این کار را ممکن ساخت. برخی از مادران هنوز هم در حالت بروز چنین مسئله‌ای فرزند خود را سقط می‌کنند و اگر ما بتوانیم با موفقیت این مسئله را پشت سر بگذاریم باعث امیدواری مادرانی می‌شویم که با چنین شرایطی رو‌به‌رو می‌شوند.

حتی نامی که برای این نوزاد برگزیده شده است برگرفته از شخصیت فیلم «Wreck-It Ralph» است که در آن داستان دختری به تصویر کشیده شده که برای رسیدن به آرزوهای خود سختی‌های زیادی را پشت سر می گذارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات