تولید خوک های کم چرب با استفاده از دستکاری ژنتیکی با روش کریسپر

چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
امروزه با استفاده از روش‌های دستکاری ژنتیکی می‌توان به تولید محصولات غذایی بر اساس نیاز انسان پرداخت.
تبلیغات

دانشمندان با استفاده از روشی موسوم به کریسپر موفق به تولید خوک‌های کم چرب شده‌اند. دانشمندان چینی توانستند از روش کریسپر یا CRISPR با موفقیت برای تولید دوازده خوک سالم استفاده کنند که چربی بدن آن نسبت به حالت عادی، ۲۴ درصد کمتر است. روش کریسپر که مخفف تناوب‌های کوتاهِ پالیندرومِ فاصله‌دارِ منظمِ خوشه‌ای (Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats) است، امکان اعمال تغییرات دائمی یک ژن را فراهم می‌کند و می‌توان بسیاری از مشکلات ژنتیکی را توسط آن رفع کرد. خوک‌های کم‌چرب به‌دست آمده از دستکاری ژنتیکی قادر به حفظ درجه‌ی حرارت سالم بدن هستند، این درجه‌ی حرارت بدون نیاز به صرف هزینه‌ی زیاد برای تغذیه و گرم نگه‌داشتن حیوانات، وسایل آسایش و رفاه آن‌ها را فراهم می‌کند.

در مرحله‌ی بعدی، جنین‌ها را به سیزده خوک الحاق کردند که از میان آن‌ها، سه خوک باردار شده و دوازده خوک نر را به دنیا آوردند. این حیوانات کاملا سالم بودند و حتی برای آمیزش جنسی و تولید مثل هم سالم درنظر گرفته شدند.

این بررسی، امکان پرورش خوک‌های سالم و ارزان‌تر نسبت به روش‌های موجود را برای کشاورزان فراهم می‌کند. با این حال مزیت دیگر این کار برای افرادی که گوشت خوک می‌خورند، چربی کمتر است که به واسطه‌ی دستکاری ژنتیکی حاصل شده است. سؤال بعدی این است آیا حیواناتی که به این صورت دستکاری شده‌اند به صورت قانونی برای مصارف انسانی به فروش می‌رسند.

شما همان چیزی هستید که می‌خورید

در غذاهایی که دستخوش دستکاری ژنتیکی شده‌اند، مزایای قابل توجهی وجود دارد که می‌توان به مزایای کاربردی برای کشاورزان اشاره کرد، همچنین محصولات بادوام‌تر به تولید مواد مغذی برای مناطقی که دچار سوء تغذیه هستند، کمک می‌کند. با این حال ایالات متحده و کشورهای دیگر در مورد تصویب رسمی این پروژه محتاط هستند. به گفته‌ی پروفسور آر میشل روبرتز در یک مصاحبه با NPR:

 من شک دارم که این نوع خاص خوک وارد ایالات متحده شده و برای ورود به زنجیره‌ی غذایی مجاز شود.

امسال، اولین ماهی آزاد دستکاری‌شده‌ی ژنتیکی در آمریکای شمالی به فروش رفت؛ اما دستیابی به  موافقت و مجوز سازمان غذا و دارو فرآیندی بود که یک چهارم قرن به طول انجامید. ماهی آزاد برخلاف این نوع خوک‌ها، عقیم طراحی شده بود و برای جلوگیری از ریسک آلوده‌سازی جمعیت طبیعی ماهی‌ها، در قرنطینه بود.

امسال، اولین ماهی آزاد دستکاری‌شده‌ی ژنتیکی در آمریکای شمالی به فروش رفت  اما دستیابی به  موافقت و مجوز سازمان غذا و دارو فرآیندی بود که یک چهارم قرن به طول انجامید

با اینکه طبق بررسی‌ها، غذاهای دستکاری‌شده‌ی ژنتیکی، هیچ خطری برای سلامت ندارند، هنوز عوامل بازدارنده‌ای بر سر راه تولید و فروش آن‌ها قرار دارند. با این حال، از آنجا که پروژه‌هایی مثل خوک‌های کم‌چرب چشم‌اندازی از یک دستاورد را ارائه می‌دهند، امکان تغییر توافق عمومی وجود دارد.

اگر نگران دستکاری ژنتیکی حیوانات باشیم به این معنی است که برای دستکاری ژنتیکی انسان هم در مسیر غلط قرار داریم – اگرچه در صورتی که بخواهیم ترکیب ژنتیکی خود را تغییر دهیم ، کریسپر می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات