استفاده از حواس انسانی برای بهبود وضعیت خواب با کمک فناوری های جدید

استفاده از حواس انسانی برای بهبود وضعیت خواب با کمک فناوری های جدید

خواب خوب یکی از عناصر اصلی بازدهی در طول روز است. برای بهبود وضعیت خواب، فناوری‌‌های جدید از احساسات انسان مثل  حس بویایی، لامسه، صوت استفاده می‌کنند.

 خواب خوب در طول شب، رمز کلیدی بازدهی و بهره‌وری در طول روز است. حتی بدون اثبات این مسئله هم احتمالا خودتان واقف هستید که اگر خسته باشید، نمی‌توانید مثل وقتی که استراحت کافی داشته‌اید، فعالیت کنید. بر اساس تحقیقات مراکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC)، افرادی که دچار خواب ناکافی هستند بیشتر از بیماری‌های شدید و مزمن مثل دیابت، فشارخون، افسردگی و چاقی و همین‌طور سرطان، مرگ و میر و کاهش کیفیت زندگی رنج می‌برند. پس پرهیز از عادت‌های مضر و توجه به خواب حائز اهمیت است.

خوشبختانه برای  خواب بهتر نیازی به کمک ندارید.  استفاده از داروی خواب‌آور  هم توصیه نمی‌شود.  برای هر حس فیزیکی و ذهنی که منجر به زنده بودن انسان شده است، یک فناوری و علم پشتیبان وجود دارد.

better sleep

ذائقه‌ی خوب

با این که نوآوری یا فناوری مشخصی وجود ندارد (به غیر از چای گیاهی باستانی) که بتواند به افراد در رسیدن به خواب بهتر کمک کند، درک تأثیر غذا بر چرخه‌ی خواب می‌تواند به آگاهی و در نهایت انتخاب سالم‌تر کمک کند.

طبق تحقیقات، با خوردن یک وعده‌ی کوچک (زیر ۲۰۰ کالری) غذایی که دارای کربوهیدرات غنی است، شانس بهبود وضعیت خواب بالا می‌رود

پروفسور ریچارد وایسمن، سرپرست بخش درک عمومی روانشناسی در دانشگاه هرتفوردشیایر در بریتانیا این تحقیق را در بعضی از معتبرترین مجله‌های علمی دنیا منتشر کرده است. او در کتاب خود به اسم مدرسه‌ی شب، علم خواب را توضیح می‌دهد و پیشنهاد شگفت انگیز وی خوردن غذا قبل از خواب است. طبق تحقیقات، با خوردن یک وعده‌ی کوچک (زیر ۲۰۰ کالری) غذایی که دارای کربوهیدرات غنی است، شانس بهبود وضعیت خواب بالا می‌رود. بر اساس یافته‌های محققان دانشگاه کانازاوای ژاپن، سه هورمون در تنظیم خودپایداری انرژی خواب/شب‌زنده‌داری دخالت دارند که می‌توان با تضمین عدم گرسنگی در طول شب، به کنترل آن‌ها پرداخت.

تصویر 2

تاثیر نور بر خواب شما

واکنش بدن افراد به نور بخش مهمی از نحوه‌ی تنظیم الگوهای خواب طبیعی (ریتم شبانه‌روزی) به شمار می‌رود. به همین دلیل پرواززدگی (jet lag) به برنامه‌های خواب وابسته است. شرکت فیلیپس با نور درمانی به  توسعه‌ی یک نوع لامپ برای خوابیدن و بیدار شدن پرداخته است. دستگاه فیلیپس به نام Wake up Light برای شبیه‌سازی طلوع و غروب خورشید  طراحی شده است که خواب افراد را با عملکرد نورهای طبیعی سازگار می‌کند و بنابراین با ریتم‌های طبیعی انسان سروکار دارد. این فناوری تحت پشتیبانی پژوهشی مجله‌ی بین‌المللی Chronobilogy منتشر شد. به گزارش فیلیپس:

نتایج اصلی نشان می‌دهند که بیدار شدن با افزایش تدریجی نور قبل از زمان آلارم ساعت، کیفیت بهتری نسبت به حالت بدون نور دارد، سطح انرژی کاربر در زمان بیدار شدن بهبود می‌یابد، به گفته‌ی شرکت‌کنندگان هم برخاستن از خواب برای آن‌ها آسان بوده، حال آن‌ها بهتر شده و عملکرد و کیفیت آن‌ها در تعاملات اجتماعی هم بهبود یافته است.

تصویر 3

خواب به کمک صوت

معمولا بعضی افراد نمی‌توانند بدون صدا به خواب بروند. با این حال، بسته به محتوای به‌کار رفته برای ساخت صدای پس‌زمینه، معیارهای دیگری هم می‌توانند مانع خواب شوند. برای مثال اگر شخصی از یک تلویزیون برای ایجاد صدای محیطی استفاده کند، نور منتشرشده از آن می‌تواند الگوی خواب طبیعی را برهم زند. صدای تلویزیون  هم بسته به نوع برنامه، متغیر و غیرقابل پیش‌بینی است. طبق یافته‌ها،  صوت بر خواب تأثیر دارد و با اضافه کردن صوت سفید می‌توان به کاهش اثر صدای اوج کمک کرد (برای مثال صدایی مثل بهم خوردن در). بر اساس یافته‌های مؤسسه‌ی ملی خواب و تحقیقات دانشکده‌ی پزشکی براون و بیمارستان رود آیلند، اگر در  به خواب رفتن یا خواب ماندن دچار مشکل هستید، ایجاد صوت محیطی می‌تواند به پوشش صداهای بیرونی و درونی کمک کند.

اگر در  به خواب رفتن یا خواب ماندن دچار مشکل هستید، ایجاد صوت محیطی می‌تواند به پوشش صداهای بیرونی و درونی کمک کند

در یک نمونه از ماشین‌های عظیم صوت سفید و محیطی برای رسیدن به این هدف استفاده شد اما می توان با یک اپلیکیشن ساده و رایگان روی تلفن هوشمند هم به نتایج یکسانی رسید. اپلیکیشن‌های زیادی برای این کار وجود دارد اما CNET فهرستی از اپلیکیشن‌های صوت سفید را ارائه می‌کند که توسط TMSoft به عنوان یکی از پنج اپلیکیشن بهبود زندگی ارائه شده‌اند.

تصویر 4

بویایی هوشمند

بو را هم می‌توان به عنوان یکی از حس‌های مهم  در خواب  به شمار آورد. به نقل از پایگاه روانشناسی امروز:

 بو اغلب اولین هشدار امنیت یا خطر، دوست یا دشمن است. بوها قدرت تحریک رفتار به یک سطح ناخودآگاه و غریزی را دارند. 

این بوها نشان می‌دهند که می‌توان قدرت را به سود خود به‌کنترل درآورد. واحد تحقیقات خواب در دانشگاه لف بوروگ در انگلستان به توسعه‌ی سیستمی به نام Sensorwake Oria پرداختند که به ساعت آلارم بویایی معروف است. این دستگاه بوی رز، هلو، گلابی، طلق و مشک را ترکیب می‌کند تا آسان‌تر به خواب بروید و برای راحتی در خواب عمیق REM هم از بوی صابون و چوب استفاده می‌کند. یک ساعت آلارم فانتزی به نام Barisuier هم با بوی قهوه‌، بیدار شدن را آسان‌تر می‌کند.

تصویر 5

آغوش خرس، خواب عمیق

لامسه می‌تواند به شدت آسایش‌دهنده باشد و البته یکی از لازمه‌های سلامت احساسی انسان است. پتوهای حجیم و وزن‌دار به عنوان وسیله‌ای برای افراد مبتلا به اختلال اوتیسم و اضطراب و اختلال‌های مرزی به کار می‌روند. این دستگاه‌ها می‌توانند  به افراد در خواب بهتر به ویژه در اختلال بی‌خوابی کمک کنند. بر اساس گزارش مجله‌ی اختلال و طب خواب، یک پتوی وزن‌دار می‌تواند در کاهش بی‌خوابی از طریق ورودی‌های تغییریافته و لمسی کمک کند، بنابراین نیاز به ارائه‌ی یک روش نوآورانه‌ی غیردارویی و یک ابزار تکمیلی برای بهبود کیفیت خواب دارند.

پتوی جاذبه که به‌عنوان یک پتوی درمانی وزن‌دار درجه‌ یک تعریف می‌شود، حس عمیق تحریک لامسه را برای توزیع فشار روی بدن فراهم می‌کند. رکورد فروش پتوی جاذبه (Gravity Blanket) در Kickstarter به ۴٬۷۲۹٬۲۶۳ دلار رسید. این پتو بسته به نوع بدن با وزن‌های مختلف عرضه می‌شود و وزن آن برابر با ده درصد وزن بدن شما است. بهترین راه برای توصیف حس استفاده از یک پتوی جاذبه، حس آغوش یک خرس یا طبق توصیف دیگری مثل یک زره گرم و نرم است. پتوی جاذبه می‌تواند راحت‌ترین و آرام‌ترین خواب را به شما هدیه دهد.

تصویر ۶

منبع futurism

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید