برنج دریایی می‌تواند غذای ۲۰۰ میلیون نفر را تأمین کند

چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
چین نوعی برنجی طراحی کرده است که در آب‌ شور رشد می‌کند و می‌تواند غذای بیش از ۲۰۰ میلیون نفر را تأمین کند.
تبلیغات

دانشمندان چینی موفق شدند بازده کاشت برنج مقاوم به آب شور را تا سه برابر انتظار خود بالا ببرند. چینگ دائو، شهری ساحلی در شرق چین در استان شان دانگ است. در اینجا مرکز پژوهش و توسعه‌ی برنج‌های مقاوم به آب‌ قلیایی و شور وجود دارد. در ماه‌های بهار امسال، بیش از ۲۰۰ گونه برنج در این مرکز کشت شد. آب دریای زرد پمپ می‌شود و سپس رقیق و وارد شالیزارها می‌شود.

پژوهشگران در ابتدا انتظار داشتند حدود ۴.۵ تن از هر هکتار، برنج برداشت کنند؛ اما نتیجه چیز دیگری بود. چهار گونه از برنج‌ها، بازدهی بین ۶.۵ تا ۹.۳ تن به ازای هر هکتار داشتند.

مدتی است که چین برنج‌های مقاوم به آب شور و قلیایی را آزمایش می‌کند. اما این بار، بازده بسیار بالا آن‌ها را به تجاری‌سازی محصول نزدیک‌تر کرده است.

یوآن لانگ پینگ، پژوهشگر ارشد این پروژه است و در چین به نام پدر برنج هیبریدی شناخته می‌شود. او می‌گوید کشت این نژاد می‌تواند غذای ۲۰۰ میلیون نفر را تأمین کند.

استارتاپ فناوری زیستی یوان سه، مستقر در چینگ دائو، با گروه یوان شراکت کرده است و اکنون این برنج جدید را با عنوان یوان می، به افتخار پژوهشگر یوان، به فروش می‌رساند.

قیمت هر کیلو برنج یوآن می، ۵۰ یوآن (۷.۵۰ دلار) است که ۸ برابر قیمت برنج معمولی محسوب می‌شود. در حال حاضر این برنج در بسته‌بندی‌های یک کیلوگرمی، دو کیلوگرمی، ۵ کیلوگرمی و ۱۰ کیلوگرمی به فروش می‌رسد.

با وجود قیمت بالای این نژاد، ۶ تن از آن از ماه آگوست تاکنون به فروش رسیده است که این فروش را مدیون طعم و بافت بی‌نظیرش است.

علاوه بر این، مصرف‌کنندگان به سبب منافع سلامتی این نژاد برنج، بسیار مشتاق عرضه‌ی آن هستند.

شینهوآ گزارش کرده است که این نژاد برنج، غنی از کلسیم و دیگر مواد مغذی موجود در آب‌ شور است.

نمک ماده‌ای گندزدا است و می‌تواند باکتری‌های بیماری‌زا را از بین ببرد. به همین دلیل «برنج دریایی» کمتر آفت‌زده می‌شود. در نتیجه ممکن است کشاورزان کمتر از آفت‌کش‌ها استفاده کنند.

زیست فناوری یوآن سه انتظار دارد که تا پایان سال، از فروش برنج دریایی، ۱۰ میلیون یوآن (۱.۵ میلیون دلار) درآمد داشته باشد. انتظار می‌رود که با افزایش تولید، قیمت‌ها کاهش پیدا کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات