کشف درمانی معجزه‌آسا برای مقابله با بیماری‌های قلبی

جمعه ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
محققان آمریکایی دریافته‌اند که استفاده از نوعی داروی ضدالتهاب می‌تواند خطر حمله‌ی قلبی را کاهش دهد. این محققان می‌گویند، کشف آن‌ها بزرگ‌ترین دستاورد از زمان توسعه داروهای استاتین است.
تبلیغات

برای بیماران مبتلا به حمله قلبی، داروی تزریقی ضدالتهابی به نام «کاناکینومب» تجویز می‌شود که به گفته محققان می‌تواند خطر مرگ‌ومیر ناشی از انواع سرطان را کاهش دهد. به گفته‌ی محققان، این دارو حتی می‌تواند داروی جایگزینی برای جلوگیری از مرگ ناشی از سرطان باشد. این دارو به طور معمول تنها برای برخی التهاب‌های خاص تجویز می‌شود.

استاتین‌ها گروهی از داروهای کاهنده‌ی کلسترول خون هستند که برای جلوگیری از حمله‌ی قلبی تجویز می‌شوند. اما با وجود تجویز استاتین، به‌طور منظم حدود یک‌چهارم از افرادی که دچار حمله‌ی قلبی شده‌اند، در خلال پنج سال پس از آن، دوباره یک حمله‌ی قلبی دیگر را تجربه می‌کنند. باور بر این است که این حملات قلبی عمدتا به دلیل التهاب شریان‌های قلب است.

در این مطالعه که به رهبری محققانی از بیمارستان بریگ‌هام و زنان در ماساچوست انجام گرفت، تاثیر بخشی عامل ضدالتهاب مورد آزمایش قرار گرفت. در این مطالعه بیش از ۱۰ هزار بیمار که دچار حمله‌ی قلبی شده بودند و در آزمایش خون آن‌ها نتایج التهاب مثبت بود، مورد آزمایش قرار گرفتند. همه‌ی بیماران دوز بالایی استاتین و همچنین کاناکینومب دریافت کردند. این تزریق‌ها هر سه ماه انجام گرفت و آزمایش فوق تا ۴ سال به طول انجامید.

درمان جدید بیماری قلبی

محققان گزارش کردند که بیمارانی که کاناکینومب دریافت کرده‌اند، کاهش ۱۵ درصدی خطر ابتلا به بیمارهای مرتبط به قلبی عروقی از جمله سکته‌های مغزی و قلبی کشنده و غیر کشنده را داشته‌اند. همچنین نیاز به پروسه‌های متداولی همچون عمل قلب باز و کارگذاری استینت هم تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است. دکتر پل ریدکر، محقق ارشد این مطالعه، از این پیشرفت به عنوان «شروع یک عصر جدید درمانی» نام برد. او گفت:

برای نخستین بار توانستیم، به طور قطع نشان دهیم که کاهش التهاب جدا از (کاهش کلسترول خون) می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. این کشف نتایج مثبت زیادی خواهد داشت. این کشف می‌تواند، روش کاملا جدیدی برای درمان بیماران باشد و ممکن است که بتوانیم با این روش نتایج درمان‌های انجام شده روی جمعیت بیماران خطرناک را به طرز چشم‌گیری بهبود بخشیم.

ریدکر گفت که استفاده از داروهای ضدالتهاب، پس از دستیابی به شیوه زندگی مناسب (شامل ورزش و عدم مصرف دخانیات) و سپس گروه داروهای استاتین ها، موفقیت بزرگ دیگری در زمینه‌ی مقابله با بیمارهای قلبی است. او گفت:

در طول زندگی‌ام، شاهد سه دوره‌ی پیشگیرانه مهم برای درمان بیمارهای قلبی عروقی بوده‌ام. در ابتدا، اهمیت رژیم غذایی، ورزش و ترک سیگار را کشف کردیم. در مرحله‌ی دوم ارزش فوق‌العاده‌ی داروهای کاهنده چربی مانند استاتین ها را مشاهده کردیم و اکنون هم در شروع دوره سوم هستیم.

اما با این‌ وجود، محققان می‌گویند که این درمان جدید برخی معایب هم دارد. محققان گزارش کرده‌اند، احتمال مرگ ناشی از یک عفونت شدید در حدود یک نفر در بین هر هزار درمان وجود دارد، هرچند با کاهش چشم‌گیر مرگ‌ومیر ناشی انواع سرطان این مورد چندان نگران‌کننده به نظر نمی‌رسد. در واقع به دلایلی نامشخص، این درمان می‌تواند، تا بیش از ۷۵ درصد، میزان مرگ‌ومیر ناشی از سرطان ریه را کاهش دهد. محققان هم‌اکنون می‌خواهند، آزمایش‌های بیشتری را برای بررسی آثار داروی کاناکینومب در مقابل سرطان انجام دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات