بیماری‌ های کبدی با اطلاع‌رسانی در فضای مجازی قابل پیشگیری هستند

یک‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
بیماری‌ها و نارسایی‌های کبدی از طریق آموزش و آگاهی دادن به مخاطبان از مجرای فضای مجازی، قابل پیشگیری هستند.
تبلیغات

همایش سلامت، دیروز به مناسبت روز جهانی هپاتیت در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. موضوع این همایش بیماری‌های کبدی و راه‌های پیشگیری از آن بود. بیماری‌های کبدی شامل کبد چرب، هپاتیت و سیروز کبدی می‌شوند. آمار نشان می‌دهد کبد چرب در ایران شیوع ۴۰ درصدی دارد و همچنین ۷ درصد از کودکان کشور کبد چرب دارند و ممکن است در بزرگ‌سالی به بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت، فشار خون و بیماری‌های قلبی مبتلا شوند.

 دکتر سید مؤید علویان، فوق تخصص بیماری‌های کبد، در این همایش به تشریح نقش فضای مجازی در حوزه‌ی سلامت پرداخت. به گفته‌ی علویان، به‌منظور جلوگیری از بیماری‌ها و نارسایی‌ها می‌توان نکات آموزشی را در فضای مجازی با ساده‌ترین و قابل فهم‌ترین شیوه‌ها به اطلاع عموم رساند.

علویان درباره‌ی شایعاتی که در فضای مجازی در مورد بیماری‌های کبدی وجود دارد، گفت:

 این شایعات مطالب غیر علمی و غیر قابل پذیرش است.
کبد / liver

وظایف کبد در بدن انسان‌

  • تنظیم قند خون
  • سوخت و ساز چربی‌ها
  • تولید صفرا
  • تولید پروتئین‌های پلاسمای خون
  • ذخیره‌ی بسیاری از ویتامین‌ها و برخی فلزات مانند آهن و مس
  • از بین بردن میکروب‌های واردشده به بدن
هپاتیت

علائم بیماری‌های کبدی و تشخیص

بیماری‌های کبد در بیشتر موارد علائم خاصی ندارند؛ اما در موارد حاد علائمی مانند بی‌اشتهایی، ضعف و بی‌حالی، احساس کسالت و تیره شدن ادرار، کم‌رنگ شدن مدفوع، خارش، سردرد و حالت یرقان شدید بروز می‌کنند. بیماری‌های کبد با معاینه‌ی دوره‌ای مشخص می‌شوند. ابتلا به بیماری‌های کبدی با توجه به نوع آن‌ها، دلایل مختلفی دارد. برای نمونه چاقی، مصرف قند، الکل، دخانیات، مصرف پروتئین زیاد در ورزشکاران و عادات بد غذایی از مهم‌ترین دلایل ایجاد کبد چرب هستند. خوشبختانه این بیماری قابل درمان است. تغییر سبک زندگی از طریق کاهش وزن، قطع مصرف الکل و کاهش چربی خون و کنترل بیماری با توصیه‌های پزشک از روش‌های درمانی مکمل در درمان کبد چرب هستند.

راه‌های انتقال هپاتیت

هپاتیت یا همان یرقان انواع مختلفی دارد. هپاتیت آ، بی، سی، دی و ای از انواع هپاتیت هستند که روش‌های انتقال آن‌ها با هم فرق می‌کند. مهم‌ترین ناقل این بیماری، ویروس‌ است. روابط جنسی با فرد مبتلا، تزریق نامطمئن، حجامت غیر بهداشتی، قمه‌زنی و رعایت نکردن بهداشت در آرایشگاه‌ها از راه‌‌های انتقال هپاتیت سی و بی هستند. هپاتیت بی و سی از طریق معاشرت معمولی منتقل نمی‌شود. همچنین کسانی که به هپاتیت بی مبتلا هستند، منعی برای ازدواج ندارند؛ ولی همسر آن‌ها برای پیشگیری باید واکسن هپاتیت بی تزریق کند. برای تشخیص هپاتیت لازم است از فرد، آزمایش مربوط به هپاتیت به عمل آید.

با کلیک روی این لینک می‌توانید فایل مربوط به بیماری‌های کبدی و راه‌های پیشگیری از آن را دریافت کنید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات