۶ توصیه برای پیش‌گیری از مسمومیت غذایی

یک‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
بیل مارلر با تجربه‌ی بیش از ۲۰ سال حضور در دعاوی مربوط به مسمومیت‌های غذایی، ۶ توصیه برای اجتناب از مسمومیت غذایی برای شما دارد.
تبلیغات

بیل مارلر، وکیل مدافعی است که دادرسی پرونده‌های مربوط به مسمومیت‌های بزرگ‌ سال ۲۰۱۵ رستوران‌های زنجیره‌ای چیپوتل را به عهده داشت. او تابه‌حال بیش از ۶۰۰ میلیون دلار جریمه برای شاکیان دعاوی مربوط به مسمومیت‌ غذایی گرفته است. اکنون در مقاله‌ای در بیزنس اینسایدر، او بیان می‌کند که از چه غذاهایی باید بیشتر بپرهیزید. مارلر می‌گوید به‌شخصه ترجیح می‌دهد از ۶ غذای مطرح‌شده در زیر، بیش از هر چیزی اجتناب کند؛ زیرا شدیدترین مسمومیت‌ را به دنبال دارند.

۱- صدف خام

بنا بر شواهدی که مارلر جمع‌آوری کرده است، مسمومیت‌ غذایی ناشی از صدف‌های دریای در طول ۵ سال گذشته بیش از تعداد آن‌ها در دو دهه‌ی پیش از آن بوده است. دلیل این امر از نظر مارلر، گرم شدن کره‌ی زمین و به‌تبع آن آب‌های آزاد است. با گرم شدن آب‌ دریاها و اقیانوس‌ها، میکروب‌ها مجال بیشتری برای رشد در این محیط می‌یابند. برخی از این میکروب‌ها برای انسان بسیار خطرناک هستند. تعداد مصرف‌کنندگان صدف خام در تمام دنیا رو به کاهش است.

food poisoning

۲- میوه و سبزی‌ از پیش شسته و بسته‌بندی‌ شده

مارلر در این باره می‌گوید:

به‌شخصه از این مورد مانند طاعون فرار می‌کنم

ممکن است سهولت مصرف این مواد شما را وسوسه کند؛ ولی باید بدانید که احتمال آلودگی این مواد غذایی بسیار بالا است و به‌هیچ‌وجه به‌راحتی مصرفشان نمی‌ارزد. بهتر است خودتان میوه و سبزی‌ را تازه تهیه کنید و بشویید.

pre-cut fruit

۳- جوانه‌های خام گیاهان

جوانه‌های خام گیاهان از نظر تغذیه‌ای بسیار ارزشمند هستند. ولی باید بدانید که مسمومیت ناشی از مصرف آن نیز بسیار شایع است. بیش از ۳۰ نوع باکتری مضر امکان رشد روی این مواد را دارند. دو گونه‌ی ای. کولای و سالمونلا از بقیه شایع‌تر هستند. مارلر می‌گوید:

در دو دهه‌ی گذشته آن‌قدر پرونده‌های مسمومیت ناشی از جوانه‌های خام گیاهان دیده‌ام که به‌هیچ‌وجه از این مواد غذایی مصرف نکنم!
sprouts

۴- گوشت نیم‌پز

به‌هیچ‌وجه در رستوران‌ سفارش استیک نیم‌پز ندهید. از دید متخصصان، گوشت باید حداقل در دمای ۷۱ درجه‌ی سلسیوس طبخ شود تا باکتری‌های مضر آن مانند ای. کولای و سالمونلا از بین بروند.

rare meat

۵- تخم مرغ خام

برای کسانی که بحران بزرگ مسمومیت غذایی سالمونلای دهه‌ی ۱۹۸۰ و اوایل ۱۹۹۰ را به یاد دارند، نیازی به بیان این مورد نیست. البته بنا بر گفته‌های مارلر، امکان ابتلا به مسمومیت ناشی از تخم مرغ خام اکنون بسیار کمتر از ۲۰ سال پیش است؛ ولی بهتر است کار خود را به بخت و اقبال واگذار نکنید!

raw egg

۶- شیر و آب‌میوه‌ی غیر پاستوریزه

اخیرا جنبش‌هایی شکل گرفته‌اند که به بهانه‌ی حفظ مواد مغذی و ارزش غذایی، مردم را تشویق به مصرف شیر خام و آب‌میوه‌ی غیر پاستوریزه می‌کنند. مارلر بیان می‌کند:

پاستوریزاسیون خطری ندارد؛ ولی به شما قول می‌دهم که نوشیدنی‌های غیر پاستوریزه خطرناک‌اند. اجتناب از فرآیند پاستوریزه کردن احتمال آلودگی این مواد به انواع باکتری، ویروس و انگل‌ها را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد. هیچ مقدار مواد مغذی اضافه ارزش آن را ندارد که بخواهید خود را با مصرف نوشیدنی‌های غیر پاستوریزه به مدت طولانی به خطر بیندازید.
raw milk
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات