تشخیص اصل بودن ایرپاد و ایرپادپرو ؛ سریع‌ترین روش کدام است؟

یک‌شنبه ۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
تصویری از ایرپاد پرو ۲ کنار گلدان
در این مطلب بهترین و سریع‌ترین روش‌های ممکن برای تشخیص اصل بودن ایرپاد را بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

اپل یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین سازندگان گجت‌های الکترونیکی در جهان محسوب می‌شود که با ارائه‌ی محصولات باکیفیت و منحصر‌به‌فرد، توانسته است طرفداران بسیاری را با خود همراه کند. ایرپادها نیز از جمله گجت‌های پرطرفدار این شرکت هستند که با قابلیت‌های بسیاری همچون صدای شفاف، اتصال بی‌سیم، عمر باتری طولانی و سازگاری با سایر دستگاه‌های اپل، در فهرست بهترین هدفون‌ های بی‌سیم قرار می‌گیرند.

متأسفانه این‌ روزها کپی‌برداری از محصولات اپل و دیگر شرکت‌های معتبر به چالش بزرگی تبدیل شده است. در سال‌های گذشته شاهد کپی‌برداری از بهترین گوشی‌ های آیفون بودیم که البته با برخی از راهکارها می‌توانستید گوشی اصل را از تقلبی تشخیص دهید. حالا این کپی‌برداری گریبا‌ن‌گیر ایرپاد شده است و متأسفانه برخی فروشنده‌ها از این موضوع سوءاستفاده کرده و ایرپادهای تقلبی را به‌جای ایرپاد اصل به دیگران قالب می‌کنند. محصولات تقلبی در دنیای امروز به واقعیتی غم‌انگیز تبدیل شده‌اند که نه‌تنها به شرکت‌های تولیدکننده ضربه می‌زنند، بلکه برای مشتریان نیز خسارت‌هایی به دنبال دارند‌؛ به‌ویژه در شرایطی که قیمت ایرپاد پرو یا گوشی اپل همه‌روزه رو به افزایش است.

البته گاهی این خسارت می‌تواند بسیار فراتر از جنبه‌ی مالی باشد؛ برخی از گزارش‌ها می‌گویند، حجم صدای یکی از ایرپادهای تقلبی ۱۰ دسی‌بل بالاتر از حد استاندارد است که می‌تواند آسیب‌های جدی به همراه داشته باشد. اما برای فرار از هدفون‌های تقلبی چه باید کرد؟ چگونه متوجه شویم ایرپاد اصل خریداری کرده‌ایم یا جعلی؟

خوشبختانه برای تشخیص ایرپاد اصل از فیک روش‌های متعددی وجود دارد که در این مطلب سعی داریم آن‌ها معرفی کنیم تا خطاهای رایج در خرید این محصول را به حداقل برسانیم.

بررسی شماره سریال در وب‌سایت رسمی اپل

اولین و سریع ترین روش برای تشخیص اصل بودن ایرپاد، بررسی شماره سریال در وب‌سایت رسمی اپل است. اگر اصل بودن ایرپاد اطمینان ندارید، می‌توانید از شماره سریال آن برای تشخیص اصل بودن ایرپاد پرو از فیک استفاده کنید. شماره سریال ایرپاد در قسمت زیرین درب جعبه‌ی شارژ قرار دارد. این شماره سریال در ایرپاد مکس در گوشه‌ی سمت چپ قرار گرفته است و برای مشاهده‌ی آن باید بالشتک گوش مغناطیسی آن را بردارید.

صفحه‌ی اصلی سایت checkcoverage

پس از اینکه شماره سریال را پیدا کردید به وب‌سایت checkcoverage.apple.com بروید و سریال نامبر را در بخش مربوطه وارد کنید. این سایت به‌طور مستقیم زیر نظر اپل فعالیت می‌کند و درصورتی‌که سریال واردشده مورد تأیید اپل نباشد با پیام هشدار مواجه خواهید شد. با مراجعه به این سایت می‌توانید از اصالت ایرپاد، گارانتی و زمان پشتیبانی مطلع شوید. همچنین اگر مشکوک هستید که شخص دیگری از AirPods گم‌شده‌ی شما استفاده می‌کند، بهترین راه بررسی شماره سریال دستگاه در سایت مذکور است.

قضاوت را به آیفون بسپارید

یکی از ساده‌ترین و مطمئن‌ترین روش‌ها برای تشخیص اصل بودن ایرپاد پرو جفت‌کردن آن با آیفون است. در آخرین به‌روزرسانی iOS 16 اپل قابلیت کاربردی و جدیدی را برای شناسایی ایرپادهای تقلبی اضافه کرد. براساس این ویژگی، وقتی ایرپادها با آیفون جفت می‌شوند، درصورت اصل‌نبودن، iOS به کاربران هشدار می‌دهد که هدفون‌های آن‌ها اصل نیستند و متن زیر نمایش داده می‌شود:

«این هدفون‌ها به عنوان ایرپادهای اصلی تأیید نشده‌اند و ممکن است آن‌طور که انتظار می‌رود عمل نکنند»

هشدار iOS 16 درمورد ایرپاد تقلبی
این تصویر به سایت XDA Developers متعلق است.

گفتنی است که این ویژگی مانع جفت‌شدن یا استفاده از ایرپاد نمی‌شود؛ صرفاً به کاربران اطلاع می‌دهد که درحال استفاده از ایرپادهای فیک هستند؛ بدین‌ترتیب اگر از iOS 16 استفاده می‌کنید و از اصل‌بودن ایرپادی که به‌تازگی خریده‌اید مطمئن نیستید، ساده‌ترین روش این است که ایرپاد یا ایرپاد پرو را با آیفون جفت کنید. اگر هشدار اپل را مشاهده کردید، متأسفانه باید گفت ایرپادی که خریداری کرده‌اید اصل نیست.

برای ایرپاد پرو ۲ افزون‌بر روشی که گفتیم، راهکار دیگری هم وجود دارد که می‌تواند اصالت ایرپاد را تشخیص دهد. احتمالاً می‌دانید که اپل به کاربرانش امکان می‌دهد تا Memoji یا نوشته‌ای دلخواه را روی جعبه‌ی شارژ ایرپاد حک کنند؛ براین‌اساس، اگر ایموجی اختصاصی خود را روی کیس شارژ AirPods Pro 2 درج کرده باشید، وقتی هدفون را به آیفون متصل می‌کنید، Memoji موردنظر یا متن حک‌شده را روی صفحه‌ی آیفون خواهید دید.

تشخیص ایرپاد اصل از فیک از روی بسته‌بندی

اپل استانداردهای تولید بسیار بالایی دارد که سازندگان ایرپاد جعلی به‌ندرت آن‌ها را رعایت می‌کنند. اگر با دقت نگاه کنید، می‌توانید نشانه‌هایی را روی جعبه‌ی هدفون پیدا کنید که جعلی‌بودن آن را ثابت می‌کنند.

این جعبه ممکن است در نگاه اول معمولی به‌نظر برسد؛ اما اگر با دقت بیشتری به آن نگاه کنید، متوجه می‌شوید که از کیفیت ساخت بسیار پایینی برخوردار است و در ساخت آن به جزئیات توجهی نشده است. این در حالی است که اپل در بسته‌بندی محصولات دقت زیادی به خرج می‌دهد؛ بنابراین، ضعیف‌بودن بسته‌بندی و کیفیت پایین آن می‌تواند یکی از نشانه‌های تقلبی بودن ایرپاد باشد.

بنابراین اگر به جعبه‌ی ایرپاد دسترسی دارید، قسمت‌های مختلف آن را با دقت بررسی کنید و اگر مواردی مانند اشتباهات املایی، مشکلات چاپی، فاصله‌های دوتایی بین حروف و پیکسل‌های اضافه روی تصاویر را مشاهده کردید، احتمالاً ایرپادی که در دست دارید اصل نیست. برای درک ساده‌تر، موارد زیر را در نظر بگیرید:

در کارتن ایرپاد اصلی اپل از فونت سانفرانسیسکو استفاده کرده است؛ درحالی‌که، نوشته‌های روی جعبه‌ی تقلبی با فونت دیگری درج شده‌اند.

سریال نامبر ایرپاد روی کارتن این محصول
این تصویر و تصاویر بعد به سایت gotechtor تعلق دارند.

همانطور که در تصویر جعبه‌ی تقلبی می‌بینید، لبه‌های لوگوی اپل کمی انحنا دارند و روی جعبه‌ی اصلی لوگو دارای لبه‌های تیز است.

لوگوی اپل روی جعبه‌ی ایرپاد

با بررسی کلمه‌ی AirPods روی جعبه‌ها خواهید دید که آن‌ها به وضوح با یکدیگر متفاوت هستند. در ایرپاد اصلی بین حروف فاصله‌ی زیادی وجود ندارد؛ درصورتی‌که اگر به جعبه‌ی جعلی نگاه کنید متوجه می‌شوید که این حروف نازک‌تر هستند و میان آن‌ها فاصله‌ی بیشتری وجود دارد.

مقایسه نام AirPods در جعبه‌ی ایرپاد اصل و فیک

افزون‌براین، درِ جعبه کاملاً باید با آن منطبق باشد. اگر جعبه‌ی داخلی و در آن به‌راحتی از هم جدا شوند یا در یک ردیف قرار نگیرند، احتمالاً با یک ایرپاد تقلبی روبرو هستید.

در پشت جعبه نیز تفاوت‌هایی به چشم می‌خورد؛ برای مثال، چراغ وضعیت روی تصویر در جعبه‌ی اصلی از چراغ وضعیت جعبه‌ی جعلی روشن‌تر است.

پشت بسته‌بندی ایرپاد

یکی از موارد دیگری که هنگام بررسی جعبه ایرپاد باید در نظر بگیرید، روکش پلاستیکی آن است. روکش جعبه در ایرپاد اصل کاملاً محکم است؛ درحالی‌که در نسخه‌ی تقلبی این پوشش نازک‌تر و سست‌تر به‌نظر می‌رسد.

تشخیص اصل بودن ایرپاد از روی دفترچه راهنما

اگرچه روی جعبه تفاوت‌های بسیاری مشاهده می‌شود و بدون بازکردن کارتن هم می‌توان اصل یا جعلی‌بودن ایرپاد را تشخیص داد، محتویات جعبه نیز می‌توانند راهنمای خوبی باشند.

اگر در جعبه را باز کنید، خواهید دید که متن «Designed by Apple in California» روی مقوای پوششی ایرپادهای قانونی به رنگ خاکستری چاپ شده؛ اما این نوشته روی ایرپاد جعلی به رنگ سیاه درج شده است.

جمله‌ی Airpods Desined by Apple روی قسمت داخلی جعبه

آیکون‌های موجود در دفترچه‌ی جعلی نیز کاملاً با نسخه‌ی اصل تفاوت دارند و نمادهای اصلی اپل نیستند. کافی است به تصاویر زیر نگاهی بیندازید تا خیلی سریع تفاوت‌ها را پیدا کنید.

مقایسه‌ی آیکون‌های کتابچه راهنمای ایرپادهای اصل و فیک

ازسوی‌دیگر، صرف‌نظر از فونت‌های مختلف، کتابچه‌ی راهنمای قانونی دارای چهار زبان مختلف انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ژاپنی است و دفترچه‌ی جعلی تنها سه زبان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی دارد.

تشخیص ایرپاد اصل از فیک با بررسی کیس شارژ

یکی دیگر از راهکارهای تشخیص ایرپاد از ایرپاد جعلی بررسی کیس شارژ این دستگاه است. با نگاهی اجمالی ممکن است فکر کنید تفاوت خاصی میان این دو وجود ندارد؛ اما کافی است کمی به جزئیات توجه کنید تا تفاوت‌ها نمایان شوند.

اگر نوشته‌ی روی کیس شارژ ایرپاد را مشاهده کنید، متوجه می‌شوید که فونت نوشته‌ها کماکان با یکدیگر فرق دارد. ازسوی‌دیگر، ممکن است بین کلمه‌ها فضای خالی غیرعادی وجود داشته باشد. همانطور که در تصویر می‌بینید فاصله‌ی بین In و China به وضوح دیده می‌شود.

بررسی دکمه‌ی پشت کیس ایرپاد فیک و اصل

نکته‌ی بعدی این است که دکمه‌ی پشت دستگاه کاملاً هم‌سطح کیس شارژ قرار دارد؛ اما در نسخه‌ی جعلی این دکمه کمی از سطح بیرون زده است.

یکی از روش‌های دیگر برای تشخیص اصل بودن ایرپاد، بررسی نشانگرهای داخلی و خارجی جعبه‌ی شارژ است. به‌نظر می‌رسد حفره‌ی نشانگر نور در ایرپاد اصلی کمی کوچک‌تر از نسخه‌ی جعلی است.

بررسی پورت شارژ

از سال ۲۰۲۲ تمامی ایرپادها از درگاه شارژ لایتنینگ برای شارژ بهره می‌برند؛‌ بنابراین اگر ایرپادهای شما از پورت دیگری مانند تایپ سی یا میکرو یو‌اس‌بی استفاده می‌کند، دیگر نیازی به بررسی قسمت‌های دیگر ندارید و مطمئن باشید با یک ایرپاد جعلی طرف هستید.

مقایسه‌ی درگاه لایتنینگ در ایرپادهای اصل و فیک

مهم‌ترین مسئله درمورد درگاه شارژ ایرپاد جعلی این است که شکافی کوچک بین قاب و درگاه لایتنینگ مشاهده می‌شود که در ایرپاد اصلی به چشم نمی‌خورد. واقعیت این است که کیفیت در محصولات اپل حرف اول را می‌زند؛ اما با نگاهی اجمالی به درگاه شارژ این دو دستگاه کیفیت ساخت پایین به وضوح قابل مشاهده است.

بررسی گوشی‌های ایرپاد

در گوشی‌های ایرپاد نیز می‌توان به نکاتی دست یافت که اصل یا جعلی‌بودن آن را ثابت می‌کنند. برای شروع، در بخش پایینی ایرپادها که به‌طور مستقیم به کیس شارژ متصل می‌شود، در ایرپادهای اصلی خاکستری تیره و کاملاً بیضی شکل هستند؛ اما در ایرپاد تقلبی تاحدودی بزرگ‌تر، گردتر و نقره‌ای رنگ هستند. علاوه‌براین، اندازه‌ی نوارهای سفید در ایرپادهای تقلبی کمی بزرگ‌تر از ایرپادهای اصل است.

مقایسه‌ی قسمت پایین ایرپادهای اصل و فیک

نکته‌ی مهم دیگری که باید بررسی کنید این است که در ایرپادهای واقعی می‌توانید کاملاً واضح شکل اسپیکرها را ببینید. درحالی‌که در ایرپادهای تقلبی به سختی می‌توان آن‌ها را پیدا کرد.

اسپیکرهای ایرپاد ۲

دیگر روش‌های تشخیص اصل بودن ایرپاد

یکی دیگر از راه‌های شناسایی ایرپادهای تقلبی این است که بررسی کنید آیا آن‌ها ویژگی یا عملکردهای لازم را دارند یا خیر؛ برای مثال، پشتیبانی از شارژ بی‌سیم باید در AirPods Pro 2 وجود داشته باشد. اگر کیس شارژ این ایرپاد از قابلیت شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند، جعلی است.

افزون‌براین، ایرپادها باید به‌محض بازشدن کیس شارژ به آیفون متصل شوند. ویژگی اتصال فوری اپل معمولاً در ایرپادهای تقلبی وجود ندارد. جدای از این، هنگامی‌ که ایرپاد را به آیفون یا مک‌بوک متصل می‌کنید، تنظیمات بلوتوث نماد AirPods را کنار نام دستگاه نشان می‌دهد. اگر نمادی را مشاهده نمی‌کنید، ایرپادهایی جعلی در دست دارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات