آیا مایکروسافت از هدفون سرفیس صرف‌نظر می‌کند؟

جمعه ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
اکنون دوسال از معرفی سرفیس هدفون ۲ گذشته است و مایکروسافت در رویداد سخت‌افزاری اخیر خود مدل جدید این محصول را معرفی نکرد.
تبلیغات

مایکروسافت در رویداد اخیر خود از چند دستگاه جدید ازجمله سرفیس پرو ۹، سرفیس لپ‌تاپ ۵ و سرفیس استودیو ۲ پلاس رونمایی کرد. این محصولات نسبت به نسل قبلی خود، به‌روزرسانی‌های جزئی دریافت کردند و تغییرات چشم‌گیری در آن‌ها دیده نمی‌شود. البته مایکروسافت سعی دارد در تبلیغات خود، رنگ‌بندی‌های جدید و امکان اتصال به 5G (برای نسخه‌ی ARM سرفیس پرو ۹) را به‌عنوان قابلیت‌های هیجان‌انگیز توصیف کند.

به‌هرحال، مایکروسافت در رویداد اخیر خود، مدل جدیدی از هدفون‌های سرفیس را معرفی نکرد. اکنون حدود دوسال از عرضه‌ی سرفیس هدفون ۲ می‌گذرد و این محصول نیز دوسال پس‌از نسل اول آن معرفی شد، اما در مراسم سخت‌افزاری ماه جاری این شرکت، خبری از سرفیس هدفون ۳ نبود. ظاهراً غول فناوری مستقر در ردموند خود را برای معرفی این محصول آماده کرده بود اما سرانجام به این هدف دست نیافت و امیدواریم عرضه‌ی نسخه‌ی جدید آن به‌طور کامل متوقف نشده باشد.

دن لایکاک، سخن‌گوی مایکروسافت به ورج گفت:

درحال‌حاضر ما چیزی برای اشتراک‌گذاشتن درمورد نقشه‌ی راه آینده‌ی خود نداریم. ما درمورد ویژگی‌های جدید Teams و محصولات دیگری مثل داک صوتی سرفیس که اخیراً معرفی شد، هیجان‌زده هستیم.

بیانیه‌ی فوق هیچ اشاره‌ای به احتمال معرفی نسل جدید سرفیس هدفون ندارد، اما این شرکت تأیید کرد که سرفیس هدفون ۲ تا سال ۲۰۲۳ همچنان دردسترس خریداران خواهد بود.

کنترلرهای چرخشی سرفیس هدفون، ایده‌ای درخشان بود

رندر هدفون ناتینگ

هدفون سرفیس مایکروسافت کیفیت صوتی بسیار درخورتوجهی نسبت به رقبای رده‌بالای موجود دربازار ارائه نمی‌دهد. این هدفون در سطح محصولات مشابه برندهایی مثل سونی، بوز، سنهایزر قرار دارد اما مایکروسافت راهکارهای دیگری برای متمایز ساختن خود در این بازار پیدا کرده است. کنترل‌های چرخشی تعبیه‌شده در سرفیس هدفون، ازجمله قابلیت‌هایی است که بسیاری از دارندگان این محصول واقعاً به آن علاقه دارند.

مایکروسافت عمرباتری را در نسل دوم سرفیس هدفون افزایش داد. این محصول برای پاسخ‌گویی به تماس‌ها و گوش‌دادن به موسیقی بسیار خوب کار می‌کند، به‌راحتی روی گوش کاربر قرار می‌گیرد و به‌طور کلی می‌توان به آن اطمینان کرد.

طراحی کامپکت هدفون بی سیم مایکروسافت Microsoft Surface Headphones 2 خاکستری

برخی از تولیدکنندگان هدفون‌ ازجمله Bang & Olufsen، طرح کنترل چرخشی مایکروسافت را به‌طور کامل کنار گذاشته‌اند و ما شاهد رویکردهای جدیدی مثل انتقال تاچ دیجیتالی اپل واچ به ایرپاد مکس هستیم. استفاده از کنترل فیزیکی که بتوان با چرخاندن آن، صدا را تنظیم کرد، بسیار جذاب است. بهره گرفتن از این روش درمقایسه با کنترل لمسی که روی محصولاتی مثل هدفون‌های سونی ارائه شده است، بسیار کاربری‌تر به‌نظر می‌رسد و استفاده از آن نیز آسان‌تر است. با توجه به این‌که سرفیس هدفون از چنین قابلیتی بهره می‌برد، عدم معرفی مدل جدید این محصول بسیار ناامیدکننده است.

سرفیس پرو ۹ جک هدفون ندارد

مایکروسافت اساساً فرصت مناسب را برای معرفی جدیدترین هدفون بی‌سیم خود ایجاد کرد. سرفیس پرو ۹ از جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون بهره نمی‌برد و عرضه‌ی مدل جدید هدفون‌های سرفیس با قابلیت‌هایی مثل پشتیبانی از صدای فراگیر و افزایش کیفیت صوتی می‌توانست به برخی نظرات منفی درمورد حذف درگاه هدفون از سرفیس پرو جدید کمک کند. با چنین شرایطی، با معرفی سرفیس پرو ۹ فقط یکی از درگاه‌های ارتباطی پرکاربرد را روی این محصول از دست دادیم.

مایکروسافت ویژگی‌های صوتی جذابی را به دستگاه‌های سرفیس اضافه می‌کند

با وجود این‌ که مایکروسافت مدل جدید سرفیس هدفون را معرفی نکرد، اما چندین پیشرفت صوتی در محصولات جدید خانواده‌ی سرفیس ارائه داد. یکی از این قابلیت‌ها، فوکوس صوتی است که صدای پس‌زمینه‌ی مزاحم را حذف می‌کند. بسیاری از کاربران به کیفیت تماس‌های صوتی ازطریق هدفون‌های بی‌سیم اهمیت زیادی می‌دهند و به‌نظر می‌رسد این ویژگی بتواند به تمایز سرفیس هدفون ۳ با رقبای این محصول کمک کند.

وظیفه‌ی مدیریت قابلیت فوکوس صوتی برعهده‌ی تراشه‌ی واحد پردازش عصبی (NPU) سرفیس پرو ۹ است و این ویژگی فقط در نسخه‌ی ARM این محصول وجود دارد؛ بنابراین اضافه کردن آن به هدفون‌های مستقل کمی کار می‌برد، اما این مورد برای شرکتی مثل مایکروسافت، چالش‌ خیلی مهمی محسوب نمی‌شود.

قیمت، بخشی از مشکل است

سرفیس هدفون ۲ با برچسب قیمت ۲۵۰ دلاری به‌فروش می‌رسد. این محصول قابلیت‌هایی مثل کنترل چرخشی عالی و عملکرد چندنقطه‌ای را ارائه می‌دهد ولی این ویژگی‌ها، کیفیت صوتی و قابلیت حذف نویز متوسط آن را جبران نمی‌کند. هدفون‌های مایکروسافت با قیمت اولیه‌ی ۱۹۹ دلار عرضه می‌شوند و زمانی که گزینه‌های دیگری مثل WH-1000XM5 سونی با قیمت ۴۰۰ دلار را درنظر بگیریم، هدفون‌های شرکت ردموندی، گزینه‌ای منطقی‌تر به‌نظر می‌رسند. مایکروسافت اشتباه قیمت‌گذاری بالا را در سرفیس ایرباد نیز تکرار کرد اما این محصول با شکست مواجه شد.

هیچ هدفونی وجود ندارد که ازهر لحاظ، بهترین عملکرد را ارائه دهد. قرار نیست مایکروسافت ارتقایی جادویی در هدفون‌های خود اعمال کند تا با محصولاتی مثل هدفون‌های پرچم‌دار اپل، سنهایزر یا Bowers & Wikins مطابقت داشته باشند، اما ادامه‌ی مسیر و تمرکز روی آن‌چه سرفیس هدفون در آن بسیار خوب عمل می‌کند، ارزشش را دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات