هرآنچه از هدفون اپل ایرپاد مکس ۲ انتظار داریم

سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
اپل تا چند وقت دیگر از نسل دوم هدفون ایرپاد مکس خود رونمایی خواهد کرد. انتظار می‌رود این محصول ایرادهای نسل قبلی را برطرف کند و ویژگی‌های بهبودیافته و جدیدی ارائه دهد.
تبلیغات

ایرپاد مکس اپل یکی از هدفون‌های رده‌بالای برتر بازار است. این محصول بدنه‌ی آلومینیومی، وزن و البته کیفیت ساخت بالایی دارد و هدبند فانتزی آن، باعث می‌شود به‌راحتی بتوان از آن استفاده کرد. تاچ‌پد دیجیتال این هدفون، عملکرد بسیار خوبی دارد و پدهای بسیار نرمی دارد که برای استفاده‌های طولانی‌مدت مناسب هستند. این دستگاه درمجموع کیفیت بسیار خوبی ارائه می‌دهد.

هنگامی‌که یک قطعه از تجهیزات صوتی خریداری می‌کنید، باید حداقل دو یا سه ویژگی اصلی را داشته باشند که شامل قیمت و کیفیت ساخت و پخش صدای خوب می‌شود. به‌عنوان مثال هدفون سونی WH1000XM4 کیفیت بالایی ارائه می‌دهد و با قیمت مناسب به‌فروش می‌رسد؛ سنهایزر 599SE نیز صدای بسیار خوبی ارائه می‌دهد اما چندان بادوام نیست. یکی از مشکلات ایرپاد مکس اپل این است که با وجود کیفیت ساخت بالا، کیفیت صدای آن‌ با برچسب قیمتی‌اش، هم‌خوانی ندارد و شاید این مورد با معیارهای بسیاری از خریداران مطابقت نداشته باشد. این هدفون‌، قابلیت جدیدی ارائه نمی‌دهد و زمانی‌که بیش‌ از ۵۰۰ دلار برای خرید آن هزینه می‌کنید، کیفیت صدا باید در حد بسیار خوب باشد. بااین‌حال، انتظار می‌رود اپل در ساخت ایرپاد مکس ۲ برخی ویژگی‌های نسل کنونی این محصول را ارتقا دهد و همچنین یک‌سری از مشکلات آن را نیز برطرف کند که در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

مشکل صدا

ایرپاد مکس برای بسیاری افراد، یک هدفون خوب و کاربردی است. این محصول محدوده‌ی بالا و پایین صدا را با وضوح خیلی خوبی پخش می‌کند و حجم باس آن نیز بسیار خوب است، اما شاید بتوان مشکل مهم آن را در تعادل صدا دانست، زیرا این هدفون مثل بسیاری از محصولات Beats، حجم باس بسیار زیادی دارد.

هدفون دور گوش ایرپاد مکس اپل روی گوش

البته بسیاری کاربران عاشق باس سنگین هستند، اما میزان آن باید کنترل‌شده باشد. درواقع شما باید بتوانید سایر اجزای موسیقی را نیز با کیفیتی که مدنظر سازنده‌ی آهنگ بوده است، بشنوید که این مورد شامل صدای همه‌ی سازها و نفس‌ها و... می‌شود. در ایرپاد مکس، بخش بزرگی از صدا را باس تشکیل می‌دهد که البته مهم‌ترین عنصر صوتی نیست.

مشکلات دیگر ایرپاد مکس

متأسفانه تنها مشکل ایرپاد مکس اپل، حجم بالای باس نیست. این محصول وزن زیادی دارد که البته شاید برای برخی کاربران اهمیت زیادی نداشته باشد. درهرصورت بسیاری از کاربران در استفاده‌های طولانی، احتمالاً باید آن را روی سر خود کمی جابه‌جا کنند.

پدهای ایرپاد مکس بسیار نرم و راحت هستند، اما موادی که از آن ساخته شده‌اند، مثل آهنرباها، بیشتر جنبه‌ی ظاهری دارند.

هدفون دور گوش ایرپاد مکس اپل داخل کیف هوشمند

علاوه‌براین، کیس نگه‌دارنده‌ی ایرپاد مکس، طراحی خیلی خوبی ندارد و فقط برخی اجزای هدفون را می‌پوشاند. شاید این مورد برای برخی افراد بی‌اهمیت باشد، اما وقتی مبلغی بالای ۵۵۰ دلار برای یک هدفون هزینه می‌کنید، باید یک کیف بسیار محکم‌تر برای محافظت از آن‌ها دریافت کنید. سونی WH1000XM4 با اینکه ۲۰۰ دلار نسبت به ایرپاد مکس ارزان‌تر است، اما می‌توان آن‌ را به‌راحتی خاموش کرد و در کیس محافظ بسیار مستحکم آن قرار داد. البته امکان خرید قاب‌های محافظ بهتر و باکیفیت‌تر از آمازون وجود دارد که برای تهیه‌کردن آن‌ها مسلماً باید پول بیشتری پرداخت کنید.

شایان‌ ذکر است اپل در جعبه‌ی هدفون رده‌بالا و گران‌قیمت خود حتی کابل صدا ارائه نمی‌دهد و کاربر باید آن را به‌طور جداگانه خریداری کند. علاوه‌براین یکی دیگر از مشکلات این محصول، پشتیبانی ناقص از اندروید و ویندوز است که شاید باعث شود بسیاری از کاربران این پلتفرم‌ها، نسبت به خرید این هدفون، دلسرد شوند.

مشکل اصلی ایرپاد مکس

کاربران بسیاری از اپل‌موزیک استفاده می‌کنند زیرا امکانات آن از بسیاری سرویس‌های موسیقی دیگر بهتر است و تقریباً روی همه‌ی دستگاه‌های سازگار، به‌خوبی کار می‌کند. شاید یکی از ویژگی‌های مهم اپل موزیک برای برخی افراد، اضافه شدن LossLess Audio باشد؛ فناوری صوتی جذابی که از کدک اپل موسوم به ALAC بهره می‌برد. این ویژگی مثل FLAC و فرمت‌های دیگر، با افزایش نرخ‌بیت (BitRate) می‌تواند صدایی با کیفیت بهتر پخش کند.

درایور صدا هدفون دور گوش ایرپاد مکس اپل

شایان‌ ذکر است که اتصال بلوتوثی، نمی‌تواند به‌سادگی اطلاعات کافی را برای پخش آهنگ‌های سازگار با LossLess انتقال دهد. روش‌هایی برای بهبود صدای بلوتوث وجود دارند که البته هیچ‌کدام از آن‌ها به نتیجه‌ی دلخواه نمی‌انجامد. LossLess اپل نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای دریافت بالاترین کیفیت ممکن، به اتصال سیمی و DAC اضافه نیاز دارد.

یکی از کاربران ردیت می‌گوید:

ایرپاد مکس اپل نمی‌تواند صدای Hi-Res پخش کند. ADC هرسیگنال آنالوگ Hi-Res ارسال‌شده به آن را به صدای ۲۴ بیتی ۴۸ کیلوهرتز کاهش می‌دهد. البته این مورد برای من معنی خاصی ندارد، اگرچه قابلیتی است که فقط تعداد محدودی از خوره‌های سخت‌افزار به‌دنبال‌آن هستند. این همان مشکلی است که دقیقاً باعث می‌شود هدفون اپل با برچسب قیمتی این محصول، هم‌خوانی نداشته باشد.

ایرپاد مکس ۲ باید چه مواردی را برطرف کند؟

اول از همه، اپل باید قاب محافظ ایرپاد مکس ۲ را بازطراحی کند. مطمئناً هیچ خریداری تمایل ندارد با پرداخت هزینه‌ی ۵۵۰ دلاری برای خرید یک هدفون خوب، کیس ناقصی دریافت کند که حتی کل سطح دستگاه را هم نمی‌پوشاند. اپل باید یک قاب محافظ مستحکم‌ ارائه دهد که بتواند از نسل بعدی هدفون رده‌بالای این شرکت، به‌خوبی محافظت کند.

اگرچه کیفیت ساخت ایرپاد مکس نسل اول بسیار عالی بوده و هدبندهای راحتی دارد، اما در کل وزن دستگاه خیلی زیاد است.

فشردن کلید هدفون دور گوش ایرپاد مکس اپل

نوع پخش صدا نیز باید در ایرپاد مکس ۲ تغییر کند. بدیهی است که این محصول همین‌حالا نیز صدای بسیار باکیفیتی ارائه می‌دهد و وضوح صوت در همه‌ی سطوح بسیار خوب ازریابی می‌شود، اما همان‌طور که اشاره شد، میزان باس آن بیشتر از سایر اجزای موسیقی شنیده می‌شود. شاید بهبود این بخش و ایجاد تعادل، بتواند ایرپادمکس ۲ را در بازار متمایز کند. اپل می‌تواند با استفاده از درایورهای بهتر، هدفون بی‌سیم جدیدی با صدای دل‌پذیرتر تولید کند.

درنهایت اپل باید در ایرپاد مکس ۲، پشتیبانی بهتری از LossLess Audio در سرویس موسیقی خود ارائه دهد، اگرچه انتظار نداریم به‌روزرسانی جدیدی روی فناوری بلوتوث این دستگاه اعمال شود، اما درصورتی‌که بخواهید در حالت سیمی از این محصول استفاده کنید، واقعاً نباید هیچ‌ بهانه‌ای برای تجربه‌ی صوتی کم‌کیفیت وجود داشته باشد. شاید مهم‌ترین دلیل کوچ کردن بسیاری از کاربران از اسپاتیفای به اپل‌موزیک، فناوری LossLess بوده است، درحالی‌که نسل اول بهترین هدفون این شرکت نمی‌تواند از همه‌ی مزایای این فناوری بهره ببرد و آن‌ را به کاربر نهایی منتقل کند.

بیشتر جنبه‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، به سخت‌افزار ایرپاد مکس ارتباط دارند و هیچ‌راهی برای به‌روزرسانی آن‌ها در نسل کنونی این محصول وجود ندارد. به‌عنوان مثال نمی‌توان وزن این دستگاه را کاهش داد یا با به‌رورزسانی DAC داخلی، از صدای بالاتر از ۲۴ بیت با وضوح ۴۸ کیلوهرتز پشتیبانی کرد. شاید بهبود تعادل صدا با به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری امکان‌پذیر باشد، اما با توجه به اینکه تغییر اکولایزر، تفاوت زیادی در نوع صدای تولیدشده ایجاد نمی‌کند، نمی‌توان با اطمینان در این مورد نظر داد.

درواقع ایرپاد مکس ۲ باید با تغییرات و بهبودهایی عرضه شود تا کاربران احساس کنند این محصول ارزش برچسب قیمت بالای ۵۰۰ دلار را دارد؛ زیرا درحال‌حاضر گزینه‌های زیاد دیگری با قیمت‌هایی بسیار معقول‌تر از ایرپاد مکس در بازار وجود دارند.

اپل باید ایرپاد مکس ۲ را بهبود دهد

جالب است که اگر ایرپاد مکس با قیمتی پایین‌تر از برچسب قیمت رقبای خود به‌فروش می‌رسید، شاید بسیاری از خریداران کنونی آن، نظر بهتری درمورد این محصول داشتند، اما متأسفانه وضعیت اینگونه نیست و باید تغییر کند. درحال‌حاضر هدفون‌های رده‌بالای مختلفی در بازار وجود دارد که کاربران می‌توانند به‌جای ایرپاد مکس آن‌ها را خریداری کنند.

البته هدفون رد‌ه‌بالای اپل، فروش بسیار خوبی را تجربه کرده است و شاید همین عامل باعث شود اپل توجه چندانی به بهبود نسل دوم آن نداشته باشد. وقتی همیشه مشتری کافی برای یک محصول وجود داشته باشد، معمولاً شرکت‌های سازنده نیازی نمی‌بینند که تغییرات درخورتوجهی روی آن‌ها اعمال کنند.

به‌هرحال بسیاری از کاربرانی که اکوسیستم اپل را برای فعالیت‌های خود در دنیای فناوری انتخاب کرده‌اند، مسلماً انتظارات بیشتری از این شرکت و محصولات آینده‌ی آن دارند. شایان‌ذکر است برخی کاربران نمی‌توانند مدل جدید محصولات این شرکت را بلافاصله خریداری کنند، زیرا قیمت آن‌ها معمولاً در ابتدای زمان عرضه نسبت به نمونه‌های رقیب، بالاتر است.

اپل همچنین می‌تواند با ارائه‌ی پشتیبانی بهتر از سیستم‌عامل‌های اندروید و ویندوز، طیف گسترده‌تری از کاربران را به خرید نسل بعدی ایرپاد مکس ترغیب کند.

امیدواریم اپل نسل بعدی ایرپاد مکس را با قیمت ارزان‌تر روانه‌ی بازار کند یا با حفظ قیمت مدل فعلی، امکانات بهتری روی این محصول ارائه دهد و حداقل برخی از مشکلات اشاره‌شده را رفع کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات