ایرپاد پرو ۲ برای نخستین بار از محتوای Lossless پشتیبانی خواهد کرد

دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
به گفته‌ی مینگ چی‌کو، نسل بعدی ایرپاد پرو ظاهراً از کیفیت صوتی Lossless پشتیبانی می‌کند و کیس آن نیز به ویژگی‌هایی مشابه ردیاب ایرتگ مجهز خواهد شد.
تبلیغات

شنیده‌ها حاکی از آن است که اپل قصد دارد نسل بعدی ایرپاد پرو را در سال جاری میلادی رونمایی و عرضه کند. گزارشی از مینگ‌چی کو نشان می‌دهد که هدفون یادشده می‌تواند شامل چه ویژگی‌هایی باشد. مینگ‌چی در گزارشی خطاب به سرمایه‌گذاران می‌گوید که دو شرکت لوکس‌شر و گورت اصلی‌ترین مونتاژکنندگان نسل بعدی ایرپاد پرو هستند.

از قرار معلوم، این هدفون دارای طراحی کاملاً جدیدی خواهد بود و از قبلیت پخش محتوای Lossless نیز پشتیبانی خواهد کرد. جالب است بدانید که هیچ‌کدام از ایرپادهای کنونی از قابلیت مذکور پشتیبانی نمی‌کنند.

به‌طور کلی، یک آهنگ معمولی اپل موزیک در فرمت AAC با سرعت بیت ۲۵۶ کیلوبیت‌ بر ثانیه رمزگذاری می‌شود که کیفیت استودیو محسوب نمی‌شود؛ اما برای اکثر کاربران با هدفون‌های معمولی به‌ اندازه‌ی کافی خوب است. با استفاده از اپل موزیک Lossless، کاربران می‌توانند آهنگ‌های رمزگذاری‌شده ALAC را با بیت‌ریت از ۱۶ بیت در ۴۴٫۱ کیلوهرتز گوش بدهند که به‌عنوان کیفیت CD نیز شناخته می‌شود.

کیفیت یک فایل صوتی از نوع CD در حدود ۱۴۱۱ کیلوبیت‌ بر ثانیه و بسیار بالاتر از یک فایل معمولی AAC در اپل موزیک است. وقتی صحبت از قابلیت Lossless می‌شود که به تجهیزات حتی بهتری مانند DAC خارجی نیاز دارد، این اعداد و ارقام می‌تواند بسیار بیشتر شود. هرچه نرخ بیت بالاتر باشد، موسیقی از جزئیات بیشتری برخوردار است؛ زیرا صدا فشرده‌سازی کمتری را تجربه کرده است.

فناوری‌های بلوتوث در ایده‌آل‌ترین سناریوها، تنها به سرعت تا ۲۰۰۰ کیلوبیت‌ بر ثانیه می‌رسند. در دنیای واقعی، هنگامی که به دلیل تداخل و فاصله نیاز به کاهش سیگنال دارید، پهنای باند حتی کمتر می‌شود. به‌همین‌دلیل، است که Lossless با هیچ هدفون بلوتوثی کار نخواهد کرد و این مورد محدود به اپل موزیک یا هدفون‌های اپل نخواهد بود.

در حال‌ حاضر، کاربران برای اینکه آهنگ‌های Lossless را تجربه کنند، به یک هدفون سیم‌دار و خوب نیاز دارند. به‌ عبارت‌ دیگر، هیچ یک از ایرپادها و هدفون‌های بی‌سیم بیتس و... از این قابلیت برخوردار نیستند؛ بنایراین، هنوز مشخص نیست که اپل با محدودیت‌های بلوتوث چگونه می‌تواند به این مهم دست یابد.

مینگ‌چی کو همچنین انتظار دارد که ایرپادهای بالارده به قابلیت‌های سلامتی‌محور نیز مجهز شوند. گزارش قبلی وی نشان می‌داد که ایرپاد پرو ۲ دارای ردیاب‌های حرکتی برای برنامه‌های تناسب اندام است. افزون‌ بر این، گفته می‌شود اپل در زبان طراحی جدید ساقه‌های ایرپاد را حذف یا به‌شدت کوچک‌تر می‌کند. به‌نظر می‌رسد که تراشه‌ی صوتی نیز بهبود قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد.

کو معتقد است پلتفرم ایرپاد مزیّتی رقابتی در توانایی رشد مداوم از‌ طریق پیشرفت‌های اکوسیستم نظیر دستیار هوشمند سیری یا ایجاد ابتکارات جدید همچون نظارت بر سلامت دارد. گفته می‌شود اپل حسگرهای حرکتی پیشرفته‌تری را در بهترین محصول پوشیدنی صوتی‌اش ادغام می‌کند و می‌توان در چشم‌انداز محصولات صوتی اپل استفاده از فناوری بیومتریک را متصوّر بود. تحلیلگر یادشده پیش‌تر گفته بود که برند دوگانه (بیتس و ایرپاد) برای اپل بسیار مهم خواهد بود.

ایرپاد با قیمت گران‌تر عرضه می‌شود و هدف آن‌ ارائه‌ی نوآوری جدید برای افزایش ارزش افزوده است. درمقابل، محصولات بیتس با قیمت ارزان‌تر، کاربران دستگاه‌های اپل و غیر از آن را هدف قرار می‌دهند و سهم بازار این شرکت را افزایش خواهند داد.

در پایان، مینگ‌چی کو با توجه به حجم محموله‌های ایرپاد در سال ۲۰۲۱، تخمین می‌زند که محموله‌های ایرپاد بهتر از حد انتظار بوده و به ۲۷ میلیون دستگاه رسیده است که بیش از دو برابر نسبت به سه‌ماهه‌ی قبل و ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات