ایرپادهای تقلبی سالانه ۳٫۲ میلیارد دلار هزینه برای اپل دارند

یک‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
طبق داده‌های گمرک و مرزبانی آمریکا، ارزش ایرپادهای جعلی فروخته‌شده در سالیان اخیر به‌طور افسارگسیخته‌ای افزایش یافته که ممکن است سالانه بیش از ۳٫۲ میلیارد دلار برای اپل هزینه به‌همراه داشته باشد.
تبلیغات

اپل سال ۲۰۱۶ در اقدام عجیبی جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا را از آیفون ۷ حذف و درکنار آن، نخستین هدفون کاملا بی‌سیم خود موسوم به ایرپاد را رونمایی کرد. در آن مقطع، اپل نخستین شرکتی نبود که هدفون‌های کاملا بی‌سیم (TWS) را معرفی می‌کرد؛ بااین‌حال، اولین شرکتی بود که تأثیر کارش به سایر شرکت‌ها نیز منتقل شد. عرضه ایرپاد و متعاقبا نسخه پرو به محبوبیت و شکوفایی هدفون‌های کاملا بی‌سیم منجر شد؛ به‌طوری که سالانه بیش از دَه‌ها میلیون از این نوع هدفون‌ها فروخته می‌شود و اپل با هدفون‌های محبوبش (ایرپاد) حاکم بی‌رقیب بازار به‌حساب می‌آید.

اکنون، گفته می‌شود محبوبیت ایرپادهای اپل به‌قدری است که به ضبط تعداد بی‌سابقه‌ای هدفون بی‌سیم تقلبی منجر شده. گزارش جدیدی از گمرک و مرزبانی ایالت متحده آمریکا حاکی از آن است که در ۹ ماه گذشته (بازه سپتامبر ۲۰۲۰ تا ژوئن ۲۰۲۱)، حدود ۳۶۰ هزار هدفون بی‌سیم تقلبی با ارزش تقریبی ۶۲٫۲ میلیون دلار توقیف شده است.

تخمین زده می‌شود این تعداد، تنها ۲٫۵ درصد از صنعت جعل و تقلب فیزیکی در جهان باشد؛ یعنی شرکتی همچون اپل فقط در سال جاری ۳٫۲ میلیارد دلار از فروش هدفون بی‌سیم از دست می‌دهد. گمرک ایالات متحده می‌گوید از پنج سال گذشته که اپل نخستین نسل ایرپاد را عرضه کرده، بیش از ۵۰ درصد حجم توقیف افزایش یافته و پس از معرفی ایرپاد پرو در این کشور، افزایش مازادی نیز ثبت شده است.

با این معیار، ایرپادهای جعلی می‌توانند فقط در ایالات متحده آمریکا بیش از ۳٫۲ میلیارد دلار از فروش ازدست‌رفته ایرپاد برای اپل هزینه داشته باشد؛ البته با این فرض که تمامی افراد به‌جای خرید ایرپادهای تقلبی، نمونه‌های اصلی آن را تهیه کنند که تقریبا فرض محالی است. برخی از ایرپادهای جلعی از کیفیت مناسبی برخوردار هستند و افرادی آن‌ها را خریده‌اند که در‌غیر‌این‌صورت نمونه اصلی را می‌خریدند؛ اما برخی دیگر با قیمت چنان نازلی فروخته می‌شوند که خریدار قطعا با‌‌‌توجه‌‌‌به بودجه خرید و با انتخاب خودش را تهیه کرده و قصد نداشته است نسخه اصلی را بخرد.

گمرک آمریکا درباره منشأ هدفون‌های بی‌سیم تقلبی می‌گوید حدود ۸۰ درصد آن‌ها از چین و هنگ‌کنگ به سراسر جهان صادر شده است. دراین‌میان، کارمندان سابق اپل معتقدند برخی ایرپادهای تقلبی با قالب‌های اصلی دزدیده‌شده از کارخانه‌هایی ساخته می‌شوند که اپل با آن‌ها کار می‌کند. درواقع، دشواری در تشخیص آن‌ها گاهی اوقات به ضبط ایرپادهای اصلی و محصولات شرکت‌های دیگر با طراحی نزدیک به ایرپاد منجر شده است. اپل در بیانیه‌ای می‌گوید:

محصولات تقلبی تجربه‌ای ناخوشایند ارائه می‌دهند و اغلب ممکن است خطرناک باشند. اپل تیم‌هایی در سراسر جهان دارد که برای حذف جعل و تقلب با نیروی انتظامی، گمرک، بازرگانان، شرکت‌های فعال در رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های تجارت الکترونیکی همکاری می‌کنند. برای مشتریان مهم است که مطمئن باشند کالای اصلی را می‌خرند و کسی آن‌ها را برای تهیه محصولی غیرواقعی فریب نداده است.

براساس گزارش‌های اخیر، اپل در حال تولید عضو دیگری از سری هدفون‌های‌ بی‌سیم خود موسوم به ایرپاد ۳ است. شواهد نشان می‌دهد سومین نسل ایرپاد مشابه ایرپاد پرو فعلی ساقه کوتاه‌تر و پدهای سیلیکونی تعویض‌شدنی دارد؛ اما برای کاهش قیمت، از ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند حذف نویز فعال بی‌بهره خواهد بود. از قرار معلوم، تأمین‌کنندگان در حال ساخت system-in-packageا (SiP) برای استفاده در ایرپاد بعدی هستند و ظاهرا SiP یادشده همانند مدل پرو از تراشه H1 برای بهبودهای صوتی برخوردار است.

برای مطالعه تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات