نسل بعدی رم لپ تاپ در CES 2024 به نمایش در آمد

پنج‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۶
مطالعه 2 دقیقه
پشت رم آرکتک UDIMM ظرفیت 4 گیگابایت از نوع DDR3-1600
مایکرون در نمایشگاه CES 2024‌ در لاس وگاس از نسل بعدی رم‌های لپتاپ پرده برداشت.
تبلیغات

مایکرون در نمایشگاه CES 2024، ماژول های رم LPCAMM2 نسل بعدی خود را که بر اساس LPDDR5X تولید شده‌اند به نمایش گذاشت. رم LPCAMM2 یا ماژول حافظه‌ی فشرده‌ی کم مصرف با وجود اندازه‌ی کوچکتر از نمونه‌های SODIMM سنتی مورد استفاده در لپتاپ‌ها، عملکرد بالاتری را با مصرف توان کمتر ارائه می‌دهد.

رم LPCAMM2 مایکرون در کنار رم‌های SODIMM
رم LPCAMM2 مایکرون

به گزارش TomsHardware نسل جدید رم لپتاپ LPCAMM2 مایکرون، یک ماژول‌ حافظه‌ی استاندارد صنعتی است که در ظرفیت‌های ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایت و همچنین نرخ‌های مختلف سرعت انتقال داده‌ تا ۹۶۰۰ مگا ترانسفر بر ثانیه دردسترس خواهد بود. این ماژول‌ها برای جایگزینی رم‌های SODIMM‌ معمولی و رم‌های لحیم‌شده‌ و غیر قابل ارتقای LPDDR5X طراحی شده‌اند و تمام مزایای رم‌های ماژولار یعنی انعطاف‌پذیری، قابلیت ارتقا توسط کاربر و تعمیرپذیری آسان را در کنار مزایای DRAMهای موبایل یعنی کارایی بالا و مصرف انرژی اندک را به مصرف‌کنندگان هدیه می‌دهند.

رم LPCAMM2 مایکرون در کنار رم‌های SODIMM
رم LPCAMM2 مایکرون در کنار چند ماژول رم SODIMM

یک ماژول LPCAMM2 مایکرون، با وجود بهره‌مندی از رابط حافظه‌ی ۱۲۸ بیتی و حداکثر ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی LPDDR5X، کوچکتر از یک SODIMM سنتی است. با این حال، به دلیل نوپا بودن این ماژول‌ها، هنوز تولیدکنندگان لپتاپ برنامه‌ای برای استفاده از آن‌ها اعلام نکرده‌اند و لذا جا افتادن آن‌ها در بازار لپتاپ‌ مدتی طول خواهد کشید. البته از آن‌جا که مایکرون برخی از این رم‌ها را با نشان کروشیال نمایش داده است، به نظر می‌رسد که این شرکت به دنبال ارائه‌ی این فناوری در آینده‌ی نزدیک به سازندگان لپتاپ و کاربران است.

قیمت رم جدید مایکرون چندان ارزان نخواهد بود. رم‌های LPDDR5X پیچیده‌تر و گران‌تر از نمونه‌های DDR5 هستند و LPCAMM2 نیز به دلیل ساختار پیچیده‌تر نسبت به SODIMM‌های معمولی قیمت بالاتری خواهد داشت. بدین ترتیب ارتقای رم لپتاپ از SODIMM به LPCAMM2 برای کاربران هزینه‌ی نسبتاً بالایی خواهد داشت؛ اما این هزینه همچنان کمتر از هزینه‌ی ارتقای رم‌‌های لحیم شده‌ی LPDDR5X است که نیاز به تعویض کل مادربورد دارند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات