رزبری پای میکروکنترلر Pico W را با پشتیبانی از وای فای و قیمت ۶ دلار معرفی کرد

جمعه ۱۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
پیکو W نسل جدید میکروکنترلرهای سری پیکو رزبری پای است که برخلاف مدل قبل از وای‌فای پشتیبانی می‌کند، اما قیمتش با افزایش ۵۰ درصدی به ۶ دلار رسیده است.
تبلیغات

رزبری پای روز گذشته مدل جدید میکروکنترلر (ریزکنترل‌گر) چهار دلاری Pico را که سال گذشته بر پایه‌ی تراشه‌ی اختصاصی RP2040 عرضه شده بود، معرفی کرد. براساس گزارش ورج، میکروکنترلر جدید رزبری پای، Pico W نام دارد و نسبت‌ به مدل سال قبل تغییر زیادی به خود ندیده است.

همان‌طورکه از نام Pico W پیدا است، این میکروکنترلر برخلاف Pico از Wi-Fi 802.11n پشتیبانی می‌کند. به‌لطف این مشخصه، Pico W برای پروژه‌های مبتنی‌بر اینترنت اشیا و پروژه‌های مشابه مناسب به نظر می‌رسد. میکروکنترلر جدید رزبری پای دو دلار قیمت بیشتر نسبت‌ به Pico دارد و با پرداخت ۶ دلار قابل‌تهیه است.

شاید اختلاف قیمت بین Pico و Pico W در ابتدا ناچیز به نظر برسد، اما فراموش نکنید قیمت میکروکنترلر جدید ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده و بسیاری از افراد برای پروژه‌های خود تعداد زیادی از این میکروکنترلرها را خریداری می‌کنند. البته افزایش قیمت Pico W نسبت‌ به مدل سال قبل قابل‌درک است. ایبن آپتون، مدیرعامل رزبری پای، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ورج اعلام کرده اضافه کردن سیستم‌های مبتنی‌بر امواج رادیویی به محصولات بسیار هزینه‌بردار است.

رزبری پای قصد ندارد فروش میکروکنترلر چهار دلاری Pico را متوقف کند. اگر با افزایش قیمت Pico W کنار نمی‌آیید و مشکلی با نبود اتصال شبکه در Pico ندارید همچنان می‌توانید سراغ تهیه‌ی این میکروکنترلر ۶ دلاری بروید.

رزبری پای‌ می‌گوید با بهره‌گیری از تراشه‌ی Infineon CYW43439 توانسته است پشتیبانی از وای‌فای را به Pico W اضافه کند. به‌شکلی غیرمنتظره، این تراشه از بلوتوث نیز پشتیبانی می‌کند، اما براساس گفته‌ی مدیران رزبری پای میکروکنترلر جدید فعلاً توانایی پشتیبانی از بلوتوث را ندارد. احتمال دارد Pico W در آینده به بلوتوث مجهز شود.

دارندگان Pico همین حالا نیز می‌توانند با یک‌سری ابزار خاص این میکروکنترلر را به شبکه متصل کنند، اما این ابزارها غالباً ابعاد بزرگی دارند و استفاده از آن‌ها بسیار هزینه‌برتر از خرید میکروکنترلر ۶ دلاری Pico W است. از طرفی این ابزارهای غیررسمی بخشی از پین‌های ارزشمند Pico را به خود اختصاص می‌دهند. Pico W به‌صورت داخلی از وای‌فای پشتیبانی می‌کند و می‌توانید در پروژه‌های خود به‌سادگی Pico را با مدل جدید عوض کنید.

در روزهایی که استاندارد Wi-Fi 6E به درون محصولات راه پیدا کرده، شاید پشتیبانی میکروکنترلر Pico W از اتصال ۲٫۴ گیگاهرتزی 802.11n چندان هیجان‌انگیز نباشد؛ بااین‌حال فراموش نکنید Pico W قرار نیست در نقش کامپیوتر دسکتاپ برای وب‌گردی فعالیت کند بلکه با این هدف ساخته شده که از آن برای کنترل دیگر وسایل الکترونیکی یا قطعات استفاده شود. میکروکنترلر Pico در نسل جدید می‌تواند این کار را در حین ارسال و دریافت اطلاعات ازطریق شبکه نیز انجام دهد.

مدل سال گذشته‌ی Pico به شما امکان می‌داد ازطریق یک سوییچ یا دکمه آرایه‌ای از چراغ‌های LED را کنترل کنید. می‌توانید چنین سیستمی را با Pico W نیز بسازید، اما به‌لطف تغییرات جدید امکان کنترل کردن چراغ‌ها ازطریق لپ تاپ نیز فراهم است.

میکروکنترلر رزبری پای پیکو Raspberry Pi Pico H رندر

رزبری پای افزون‌بر Pico W دو محصول دیگر سری Pico را نیز معرفی کرده است که با نام Pico H و Pico WH شناخته می‌شوند. این دو به‌ترتیب مشابه Pico و Pico W هستند اما قیمتشان یک دلار بیشتر است و به‌صورت پیش‌فرض با هدر پین و یک کانکتور دی‌باگ عرضه می‌شوند. این در حالی است که Pico و Pico W صرفاً دارای پین‌های معمولی هستند.

به بیانی بهتر با هزینه‌ی اضافی Pico H و Pico WH متصل کردن وسایل جانبی به این میکروکنترلرها را ساده‌تر می‌کند. هزینه‌ی اضافه‌ی Pico H و Pico WH صرفاً برای برخی از کاربران توجیه‌پذیر به‌نظر می‌رسد. مدل H اکنون دردسترس است، اما مدل WH در ماه آگوست ۲۰۲۲ (مرداد و شهریور ۱۴۰۱) عرضه خواهد شد.

رزبری پای در بیانیه‌ای مطبوعاتی می‌گوید به دلیل کمبود شدید تراشه در بازار، افرادی که به‌دنبال انجام آزمایش‌های سخت‌افزاری هستند به محصولات سری Pico هجوم آورده‌اند. این شرکت وعده می‌دهد که تولید میکروکنترلرهای Pico را به میزان ده‌ها میلیون واحد افزایش دهد.

البته وضعیت بازار تراشه روی رزبری پای نیز اثر گذاشته است. کاربران می‌گویند در چند وقت اخیر خرید کامپیوترهای تک‌برد نظیر Raspberry Pi 4 به کار بسیار سختی تبدیل شده چون این کامپیوترها در فروشگاه‌ها پیدا نمی‌شوند. البته درحال‌حاضر میکروکنترلرهای Pico و Pico W و Pico H در چند فروشگاه آنلاین فهرست شده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات