از آینه‌ جادویی تا خرگوش رباتیک؛ جذاب‌ترین پروژه‌هایی که تاکنون به کمک رزبری پای ساخته شده‌اند

سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مطالعه 12 دقیقه
تاکنون پروژه‌های مختلفی به‌کمک کامپیوتر تک‌برد رزبری پای تولید شده که در این مقاله به چند مورد از جذاب‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.
تبلیغات

رزپری پای، کامپیوتر تک‌برد مورد علاقه‌ی همه، امسال دهمین سالگرد خود را جشن می‌گیرد. Pi Model B اصلی با برچسب قیمت ۳۵ دلاری خود به موفقیت زیادی دست یافت و به سرعت مورد استقبال هکرها، علاقه‌مندان و دانشجویان قرار گرفت. حتی یک دهه بعد، رزبری پای همچنان در قلب پروژه‌های الکترونیکی و محاسباتی بی‌شماری زندگی می‌کند.

از سخت‌افزار همه‌کاره‌ی پای در پروژه‌های بسیاری در دنیای فناوری استفاده شده و امروز قصد داریم بعضی از جذاب‌ترین‌ موارد آن‌ها را به شما نشان دهیم.

آینه‌ی جادویی

آینه‌ی جادویی رزبری پای

یکی از محبوب‌ترین پروژه‌های رزبری پای، آینه‌ی جادویی است. این محصول گجت جالبی برای خانه یا محل کار شما است و به شما امکان می‌دهد وضعیت آب‌و‌هوا، لیست کارها و برنامه‌ی خود و بسیاری موارد دیگر را مشاهده کنید. با آینه‌ی جادویی حتی می‌توان گجت‌های مختلف را سفارشی‌ و از آن‌ها استفاده کرد.

یکی دیگر از مزیت‌های داشتن آینه‌ی جادویی این است که می‌توانید آن را به آینه‌ی هوشمند ارتقا داده و به آن کنترل صوتی اضافه کنید. لازم نیست نگران سختی این پروژه باشید زیرا آسان است و هزینه‌ی زیادی نخواهد داشت. همچنین نیازی به داشتن مهارت برنامه‌نویسی پیچیده نیست.

دروید الکسا با تم جنگ ستارگان

دروید الکسا با تم جنگ ستارگان رزبری پای

چند سالی است که دستیارهای صوتی قدم به خانه‌های ما گذاشته‌اند ولی هنوز نمی‌توانیم آن‌ها را همان‌گونه که دوست داریم شخصی‌سازی کنیم. اگر اهل ماجراجویی هستید، دنیایی از دستیارهای مجازی قابل شخصی‌سازی و DIY وجود دارد که بسیاری از آن‌ها حول رزبری پای می‌چرخند.

یکی از طراحان خوش‌ذوق، پرینت سه‌بعدی از دروید L3-37 جنگ ستارگان چاپ و آن را با دستیار صوتی ادغام کرده است. از آنجاکه سر این دستگاه می‌چرخد، اکنون اسپیکر هوشمند تعامل بیشتری نسبت به مدل‌های معمولی با کاربر برقرار می‌کند.

ارسال رزبری پای به فضا

پروژه ارسال رزبری پای به فضا

رزبری پای یکی از معدود رایانه‌هایی است که به لطف تجهیزات نسبتاً تخصصی به نام بالون‌های ارتفاع بالا (HABs)، تا به حال به استراتوسفر راه یافته است. این بالون‌ها معمولاً می‌توانند به ارتفاع ۴۵ کیلومتری (بالاتر از لایه‌ی اوزون زمین) برسند. آن‌ها اغلب برای پیش‌بینی وضعیت آب‌و‌هوا، تله‌متری و تصویربرداری استفاده می‌شوند. رزبری پای نیز انتخابی عالی برای انجام این وظایف است، به‌همین‌دلیل، انتخاب محبوبی برای محققان و علاقه‌مندان تلقی می‌شود.

مسدودکننده تبلیغات

مسدودکننده تبلیغات رزبری پای

دیگر لازم نیست برای نصب کردن کردن نرم‌افزارهای بلاک‌کننده‌ی تبلیغات در تمام دستگاه‌ها و مرورگرهای وب خود، زمان صرف کنید. Pi-hole ابزار فیلترینگی مبتنی بر DNS است که روی Raspberry Pi Zero بسیار ارزان اجرا می‌شود و تبلیغات را قبل از درگیر شدن هر دستگاه دیگری در شبکه‌ی وای‌فای شما مسدود می‌کند.

درضمن، اگر تبلیغاتی هست که می‌خواهید مشاهده کنید، می‌تواند URL‌-های خاصی را در لیست سفید قرار دهید تا دست‌نخورده باقی بمانند.

پروژه‌ی انرژی خورشیدی

پروژه‌ی انرژی خورشیدی رزبری پای

اگر فردی هستید که بسیاری از کارهای خود را در فضای خارجی انجام می‌دهید، بهتر است از منبع انرژی اقتصادی‌تری مانند نور خورشید استفاده کنید. اکنون می‌توانید با پنل خورشیدی و باتری، دستگاه‌های خود را در خارج از خانه نیز بدون مشکل روشن نگه دارید. برای این کار کافی است از پروژه‌ی انرژی خورشیدی رزبری پای بهره ببرید.

از نظر فنی، می‌توانید رزبری پای خود را تنها با پنل خورشیدی تغذیه کنید؛ اما بهتر است یک باتری نیز کنار آن قرار دهید تا دستگاه بدون وقفه و مشکل به کار خود ادامه دهد. برای این پروژه می‌توانید از هر مدل Raspberry Pi استفاده کنید.

کنسول بازی

کنسول بازی رزربری پای

اگر دوست دارید خاطرات گذشته‌ی خود را بازگردانید، می‌توانید رزبری پای خود را به کنسول بازی‌‌ای نوستالژیک تبدیل کنید. این رایانه‌ی کوچک، برای شبیه‌سازی تقریباً تمام بازی‌های کلاسیک از دهه‌ی ۷۰ تا ۹۰ میلادی آماده است. ازآنجاکه این پروژه طرفداران زیادی پیدا کرده است، دیگر لازم نیست همه چیز را از ابتدا بسازید. اکنون نرم‌افزاری به نام RetroPie وجود دارد که تمام نیازهای شبیه‌سازی شما را برطرف می‌کند. نرم‌افزار مذکور تنظیمات آسان و رابط کاربری خوبی دارد.

می‌توانید از هر مدل رزبری پای برای این پروژه استفاده کنید اما مدل Raspberry Pi 4 مانند Raspberry Pi Model 4B-4GB به شما توصیه می‌شود.

پرینتر سه‌بعدی کنترل از راه دور

پرینتر سه‌بعدی کنترل از راه دور رزبری پای

مانند RetroPie، این پروژه نیز دارای نرم‌افزار مشابهی است. OctoPrint، که یکی از معروف‌ترین نرم‌افزارهای پرینت سه‌بعدی است، می‌تواند در رزبری پای نیز مورد استفاده قرار گیرد. این نرم‌افزار به شما اجازه می‌دهد داده‌های مختلف را جمع‌آوری کرده و حتی پرینتر سه‌بعدی خود را از راه دور نظارت کنید.

با کمک این پروژه‌ی جذاب می‌توانید چاپگر سه‌بعدی خود را از راه دور کنترل کنید. حتی می‌توان وب‌کمی برای آن تعبیه کرد و میزان پیشرفت آن را مورد بررسی قرار داد. درنهایت باید به این موضوع اشاره کرد که به یک آداپتور وای‌فای مانند TL-WN725N نیاز دارید زیرا برای انجام کار به اینترنت نیاز پیدا خواهید کرد.

زنده‌ کردن لپ‌تاپ قدیمی

زنده‌ کردن لپ‌تاپ قدیمی توسط رزبری پای

یکی از محبوب‌ترین کاربردهای سخت‌افزار Raspberry Pi، دمیدن جان تازه‌ای به فناوری‌های قدیمی‌تر است. لپ‌تاپ قدیمی اپل خود را از کمد بیرون بیاورید و آن را به دستگاهی کارآمد تبدیل کنید.

لپ‌تاپ‌های قدیمی برای این پروژه ایدئال هستند، زیرا حجم داخلی بزرگ‌ شاسی آن‌ها فضای کافی برای سخت‌افزار مورد نیاز فراهم می‌کند. بیشتر سخت‌افزار پای را می‌توان پس از جدا کردن قطعات داخلی اصلی، زیر صفحه‌کلید قرار داد.

البته به این موضوع توجه کنید که اجرای چنین پروژه‌ای آسان نیست. باتری‌های اصلی پردازنده ممکن است نیاز به تعویض یا اصلاح داشته باشند تا هم Raspberry Pi و هم نمایشگر را تغذیه کنند؛ با انتخاب دقیق تنظیم‌کننده‌ی ولتاژ یا منبع تغذیه سوئیچینگ، اطمینان حاصل کنید که Raspberry Pi فقط ۵ ولت ورودی دریافت می‌کند. همچنین توجه داشته باشید برای اینکه صفحه‌ی لپ‌تاپ به‌عنوان نمایشگر پای عمل کند، به کنترلرهای خارجی نیاز است.

مترجم زبان

پروژه مترجم زبان رزبری پای

برخلاف بعضی از پروژه‌هایی که تاکنون معرفی کردیم، این گزینه به دانش پیش‌زمینه‌ای در کدنویسی و برنامه‌نویسی نیاز دارد. البته جای نگرانی نیست زیرا ازآنجاکه چندین نفر قبلاً این کار را انجام داده‌اند، اکنون برخی از کدها در GitHub برای استفاده یا اصلاح دردسترس شما هستند. حتی کتابخانه‌های کد دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند.

ازآنجاکه این پروژه دارای لایه‌های زیادی است، باید بدانید که چگونه متن به گفتار، تشخیص گفتار، APIهای ترجمه و غیره را تنظیم کنید.

ردیابی ماهوراه

پروژه ردیابی رزبری پای

یکی از جالب‌ترین پروژه‌های رزبری پای، ردیابی ماهواره روی کره‌ی زمین است. به کمک آن می‌توانید مختصات ماهواره‌ خاصی را در لحظه ردیابی کنید. این پروژه که با تابش لیزر از درون ماکت کره‌ی زمین کار می‌کند، وسیله‌ی جالبی برای اتاق خواب شما است و حتی می‌توانید آن را به دوست خود هدیه دهید.

البته باید گفت ساخت آن به دانش اولیه در برنامه‌نویسی نیز نیاز دارد. سازنده‌ی اصلی آن از زبان پایتون برای کار با مکانیسم لیزر استفاده کرده است. برای ترسیم دقیق‌تر مختصات ماهواره، مختصات XYZ و حتی چرخش زمین نیز باید در نظر گرفته شود.

باز کردن رایانه با حرکت شنا

پروژه باز کردن رایانه با حرکت شنا رزبری پای

می‌توانید با ادغام رزبری پای با کمی یادگیری ماشینی، خود را مجبور کنید پس از هر بار قفل شدن دستگاه چند حرکت شنا رفته و کمی کالری بسوزانید.

این پروژه بسیار جذاب است زیرا برای افرادی که ساعت‌های زیادی را پشت سیستم می‌گذرانند کاربردی خواهد بود. ساعت‌ها نشستن پشت سیستم مطمئناً باعث فرسودگی بدن می‌شود و چند حرکت شنا می‌تواند به کندی این فرایند کمک کند.

بازگردانی سخت‌افزار قدیمی اپل

بازگردانی سخت‌افزار قدیمی اپل توسط رزبری پای

اگر از طرفداران سخت‌افزارهای قدیمی اپل هستید، این پروژه می‌تواند خاطرات شما را زنده کند. این مکینتاش قدیمی SE/30 دارای رزبری پایی است که پوسته‌ی سیستم عاملی شبیه به مک‌او‌اس قدیمی دارد.

به‌طور کلی، از جذاب‌ترین کاربردهای رزبری پای، بازگردانی خاطرات است. این پروژه نیز از لحاظ داخلی و ظاهری شبیه به دستگاه‌های قدیمی اپل است و می‌تواند افرادی را که روزی با محصولات قدیمی این شرکت خاطره داشتند، خوشحال کند. سیستم‌عامل استفاده‌شده برپایه‌ی لینوکس است ولی ظاهری شبیه به مک‌او‌اس دارد.

ربات کشاورزی خودکار

ربات کشاورزی خودکار رزبری پای

بهترین بخش در مورد پروژه‌های رزبری پای تطبیق‌پذیری آن‌ها است. در این دستگاه از پای برای تأمین انرژی ربات کشاورزی استفاده می‌شود. این سازه چهارچرخ به مدیریت کشاورزی کمک کرده و می‌تواند در زمین‌های ناهموار حرکت کند.

می‌توان از این دستگاه برای کشاورزی‌ استفاده کرد تا کارها به‌راحتی انجام شوند. همچنین این پروژه می‌تواند نمونه‌ی عالی از پتانسیل پای در مصارف صنعتی باشد.

دوربین امنیتی

دوربین امنیتی رزبری پای

ماژول‌های دوربینی وجود دارند که با مدل‌های مختلف رزبری پای سازگار هستند. به‌عنوان مثال، ماژول دوربین Raspberry Pi 8MP فقط با مدل‌های رزبری پای ۲٫۱ و ۳ به خوبی کار می‌کند.

با استفاده از این ماژول دوربین، می‌توانید دوربین امنیتی خود را در خانه خانه بسازید. یکی دیگر از جنبه‌های مثبت پروژه‌ی مذکور این است که می‌توانید ویژگی‌های اضافی دیگری را که دوست دارید به دستگاه خود اضافه کنید. برای مثال، قادر خواهید بود از راه دور به فیدهای ویدئو دسترسی داشته باشید و حتی به‌طور خودکار آن‌ها را برای پشتیبان‌گیری در سرور آپلود کنید.

این ‌پروژه‌ای ایدئال برای مبتدیان و کسانی است که دانش اندکی در زمینه کدنویسی دارند.

تبدیل دوربین ۷۰ ساله به دیجیتال

تبدیل دوربین ۷۰ ساله به دیجیتال

یکی از کاربران دنیای فناوری دوربین ۷۰ ساله‌ای را خریداری و آن را با کمک رزبری پای Zero 2 W وارد عصر دیجیتال کرد. از آنجاکه مدل یادشده دارای اندازه‌ی کوچکی است به‌راحتی داخل بدنه‌ی دوربین قدیمی قرار می‌گیرد..

تصور کنید می‌توانید با استفاده از این دوربین و لنز قدیمی‌اش فیلم‌های جذابی ثبت کنید و آن‌ها را مستقیم به رایانه‌ی خود انتقال دهید. این ترکیب بسیار جذاب است و مطمئناً می‌تواند طرفدارهای زیادی داشته باشد. عموماً پروژه‌های پای که سخت‌افزارهای قدیمی را بازیابی می‌کنند جالب هستند.

دستیار اینترکام

دستیار اینترکام توسط رزبری پای

یکی از جالب‌ترین پروژه‌های رزبری پای، دستیار اینترکام است. با کمک رزبری پای می‌توانید اینترکام قدیمی خود را به دستیار صوتی گوگل تبدیل کنید. ازآنجاکه از گوگل اسیستنت برای این پروژه استفاده می‌کنید، دستیار اینترکام هوشمند و بسیار سازگار با نیازهای شما خواهد بود. همچنین می‌توانید آن را به سایر دستگاه‌های خانه‌ی خود متصل کنید.

خرگوش رباتیک

پروژه خرگوش رباتیک رزبری پای

یکی از طراحان خوش‌ذوق با استفاده از رزبری پای Pimoroni Servo 2040 و چاپ سه‌بعدی، خرگوش رباتیکی را خلق کرده که قادر به حرکت است. همچنین برنامه‌نویسی انجام‌شده برای آن متن‌باز است. دلیل محبوبیت این پروژه نیز کاملاً مشخص است. فرض کنید با این ترکیب می‌توانید حیوانات رباتیک دیگری از جمله گربه و سگ را در خانه تولید کرده و با آن‌ها سرگرم شوید.

صفحه‌نمایش لمسی

پروژه صفحه‌نمایش لمسی رزبری پای

اگر از رزبری پای به‌عنوان هسته دستگاه استفاده کنید، می‌توانید صفحه‌نمایش لمسی خود را بسازید. به جای صرف هزینه‌ی بسیار برای خرید تبلت‌های گران‌قیمت، تنها با بخشی از پول خود و به کمک رزبری پای دستگاهتان را تولید کنید. تنها مواردی که برای این پروژه نیاز دارید رگولاتور برق، باتری قابل شارژ، شاسی و صفحه‌نمایش لمسی مناسب است.

این پروژه بسیار ساده است و به‌راحتی می‌توانید این کار را با مدل‌های Raspberry Pi 3 یا Raspberry Pi 4 انجام دهید.

میکروسکوپ سه‌چشمی

میکروسکوپ سه‌چشمی رزبری پای

میکروسکوپ‌های سه چشمی، پای دنیای میکروسکوپی را به عرصه‌ی دیجیتال باز کردند. یکی از طراحان با کمک رزبری پای توانسته تصاویر ثابت و ویدئوهای باورنکردنی از دنیای میکروسکوپی تهیه کند. این پروژه را می‌توان یکی از جالب‌ترین‌ها برای عاشقان علم دانست. اگر می‌خواهید آزمایشگاه میکروبیولوژی خود را در خانه تأسیس کنید، این سیستم گزینه‌‌ای عالی برای شروع است.

کلام آخر

تاکنون پروژه‌های بسیار زیادی توسط رزبری پای توسعه یافته‌اند و ما توانسته‌ایم تنها به چند مورد از آن‌ها اشاره کنیم. همان‌طورکه در لیست بالا مشاهده کردید، دستگاه‌های متعددی به کمک آن ساخته شده که از امنیت خانه تا کشاورزی را پوشش می‌دهند. می‌توانید با بررسی پروژه‌های مختلفی که تاکنون در این حوزه انجام‌ شده پتانسیل بالای این رایانه‌های کوچک را درک کنید. شاید زمانی که اولین رزبری پای تولید شد، هیچکس فکر نمی‌کرد چنین آینده‌ای در انتظارش باشد.

کدام‌یک از پروژه‌های انجام‌شده بیشتر از بقیه نظر شما همراهان زومیت را جلب کرد؟ نام آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات