گوگل از تراشه‌های TPU نسل چهارم برای یادگیری ماشینی سریع‌تر رونمایی می‌کند

پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴
مطالعه 2 دقیقه
در ادامه کنفرانس Google I/O، تراشه‌های TPU نسل چهارم برای یادگیری ماشینی سریع‌تر رونمایی می‌شوند.
تبلیغات

بخش نمایشی رویداد Google I/O 2022 به پایان رسیده و امروز نوبت به قسمت توسعه‌دهندگان آن رسیده است. گوگل امروز پیش‌نمایشی از جدیدترین کلاسترهای یادگیری ماشینی Google Cloud را معرفی می‌کند که نه‌تنها اوج عملکرد ۹ اگزافلاپسی را هدف قرار می‌دهد، بلکه این کار را با استفاده از ۹۰ درصد انرژی بدون کربن انجام خواهد داد. این بزرگ‌ترین مرکز یادگیری ماشینی خواهد بود که دردسترس عموم مردم جهان قرار می‌‌گیرد.

به گزارش tomshardware، در قلب کلاسترهای جدید، TPU V4 قرار دارد. این واحدهای پردازش تنسور سال گذشته در Google I/O معرفی شدند و تیم‌های هوش‌مصنوعی از جمله متا، ال‌جی و Salesforce از قبل به آن دسترسی داشته‌اند. TPU-‌های V4 به محققان اجازه می‌دهند از چارچوب انتخابی خود (Tensorflow ،JAX یا PyTorch) استفاده کنند.

دسترسی به کلاسترها به صورت تکه‌ای ارائه می‌شود که از چهار (یک TPU VM) تا هزاران تراشه را پوشش می‌دهد. برش‌هایی با حداقل ۶۴ تراشه از پیوندهای سه‌بعدی توروس استفاده می‌کنند که پهنای باند بالاتری را برای عملیات ارتباط جمعی فراهم می‌کند. تراشه‌های V4 همچنین می‌توانند به حافظه دو برابری نسبت به نسل قبلی دسترسی داشته باشند (۳۲ گیگابایت نسبت به ۱۶ گیگابایت) و همچنین سرعت آموزش مدل‌های مقیاس بزرگ را دو برابر می‌کنند.

جف دین، معاون ارشد بخش تحقیقات و هوش مصنوعی گوگل، گفت:

به منظور دردسترس‌تر کردن سخت‌افزار پیشرفته‌ی هوش‌مصنوعی، چند سال پیش برنامه TPU Research Cloud (TRC) را آغاز کردیم که دسترسی رایگان به TPU‌ها را برای هزاران نفر از علاقه‌مندان به ML در سراسر جهان فراهم می‌کند. آن‌ها صدها مقاله و کتابخانه‌های گیت‌هاب منبع‌باز را در مورد موضوعاتی از «نوشتن شعر فارسی با هوش مصنوعی» تا «تمایز بین خواب و خستگی ناشی از کار با رایانه و ژنتیک رفتاری» منتشر کرده‌اند. راه‌اندازی Cloud TPU v4 نقطه‌ی عطف بزرگی برای Google Research و برنامه TRC ما است و از همکاری طولانی‌مدت خود با توسعه‌دهندگان ML در سراسر جهان برای استفاده از هوش‌مصنوعی بسیار هیجان‌زده هستیم.

گوگل از سال ۲۰۱۷ در حال تغییر نوع مصرف انرژی خود است و قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ کل تجارتش را روی انرژی‌های تجدیدپذیر بنا کند. همچنین V4 TPU نسبت به نسل‌های قبلی بازدهی انرژی بیشتری دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات