اتمام موجودی حافظه‌های DDR5 در بسیاری از مراکز فروش جهان

شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
مطالعه 2 دقیقه
کمبود شدید تراشه‌های PMIC باعث اتمام دسترسی به حافظه‌های DDR5 در تمامی مراکز فروش بزرگ جهان شده است.
تبلیغات

تراشه‌های حافظه DDR5 به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت دوازدهمین نسل از پردازنده‌های اینتل شناخته می‌شوند که سرعت پردازش سیستم‌ را به‌طور چشمگیری بهبود می‌بخشند؛ اما بسیاری از کاربرانی که تاکنون موفق به خرید پردازنده‌های آلدرلیک و مادربردهای نسل جدید شدند، قادر به دسترسی به کیت‌های حافظه DDR5 نبوده‌اند.

البته انتظار می‌رفت که عرضه‌ی تراشه‌های DDR5 مانند بسیاری از محصولات سخت‌افزاری برای مدتی با محدودیت مواجه باشند؛ اما به نظر می‌رسد که این بحران شدیدتر از چیزی است که پیش‌بینی می‌شد.

براساس گزارش تامزهاردور، اصلی‌ترین جز DIMM حافظه‌های DDR5 که باعث اینجاد محدودیت شده، چیپ PMIC یا مدار مجتمع مدیریت توان مصرفی است که در حال حاضر با کمبود شدیدی مواجه است. در این گزارش آمده:

در حال حاضر، کیت‌های حافظه DDR5 در بازار با کمبود مواجه‌ هستند و منابع ما در Boardchannels می‌گویند که دلیل اصلی این کمبود، استفاده از یک تراشه‌ی مدیریت انرژی به نام PMIC است که فعلا با محدودیت عرضه‌ی شدیدی روبه‌رو شده است. این منابع می‌گویند که باوجود ۱۰ برابر شدن قیمت این تراشه‌ها و چرخه‌ی خرید حداقل ۳۵ هفته‌ای آن‌ها، عرضه‌ی تراشه‌های PMIC در حال حاضر بسیار کم گزارش می‌شود.

سایر کانال‌های اطلاع‌رسانی صنعت سخت‌افزار نیز تأیید کردند که نه‌تنها در تأمین تراشه‌های PMIC مشکلات زیادی وجود دارد، بلکه قیمت این تراشه‌ها نیز ۱۰ برابر بیشتر از مبلغی است که تولیدکنندگان برای حافظه‌های DDR4 پرداخت می‌کردند. تفاوت اصلی آن هم به استاندارد DDR5 برمی‌گردد؛ جایی که مدیریت توان مصرفی از مادربرد به خود ماژول حافظه منتقل شده است. در نتیجه، به تراشه‌ی جدید و مخصوصی برای این کار نیاز داریم که به ماژول حافظه امکان دسترسی مستقیم به منبع تغذیه و مدیریت توان مصرفی را به‌جای ایفای این مسئولیت توسط مادربرد خواهد داد.

بنابراین کمبود تراشه‌های PMIC به کمبود حافظه‌های DDR5 در سراسر جهان منجر شده و تا بهتر شدن اوضاع، باید طبق معمول انتظار قیمت‌های بالاتری را داشته باشیم. اما گفته شده که زمان تقریبی تهیه‌ی این تراشه‌ها ۳۵ هفته است که یعنی این کمبود می‌تواند تا اواسط سال ۲۰۲۲ نیز ادامه داشته باشد. قبلا گفته شد که حافظه‌های DDR5 در ابتدا چیزی در حدود ۶۰ درصد گران‌تر از کیت‌های DDR4 قیمت خواهند داشت و حدود ۲ سال طول می‌کشد تا قیمت این محصولات با هم برابر شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات