انت‌ماینر E9 با قدرت ۲۵ برابر کارت گرافیک RTX 3090 انویدیا معرفی شد

دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
بیت‌مین قدرتمندترین ماینر اتریوم جهان را با نرخ هش ۳ گیگاهش بر ثانیه معرفی کرد.
تبلیغات

انت ماینر ای ۹ (Antminer E9) ماینر جدید شرکت بیت مین (Bitmain) از نوع ASIC است که با نرخ هش ۳ گیگاهش بر ثانیه برای استخراج اتریوم طراحی شده است. این مقدار هش ریت معادل قدرت ۲۵ کارت گرافیک RTX 3090 انویدیا (با نرخ هش ۱۲ مگاهش بر ثانیه) یا ۳۲ کارت RTX 3080 (نرخ هش ۹۴ مگاهش بر ثانیه) است. همچنین در مقایسه با کارت‌های گرافیک مخصوص ماینینگ انویدیا، انتماینر E9 قدرتی برابر با ۱۱۵ کارت CMP 30HX دارد.

بازدهی، توان و قیمت

توان مصرفی ۲۵۵۶ واتی ماینر جدید بیت‌مین در نگاه اول زیاد به‌ نظر می‌رسد؛ اما با توجه به بهره‌وری ۰٫۸۵ ژول بر مگاهش، عملکرد E9 در استخراج اتریوم بسیار بهینه‌تر از کارت‌های گرافیکی است. بیت‌مین هنوز قیمت ماینر E9 را به‌صورت رسمی اعلام نکرده است؛ اما wccftech با توجه به شایعات، قیمت این ماینر را بین ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار پیش‌بینی می‌کند.

با توجه به متوسط قیمت ۱۳ سنت به ازای هر کیلووات ساعت برق در ایالات متحده، درآمد انت ماینر E9 روزانه حدود ۲۳۰ دلار (۶۹۰۰ دلار در ماه، ۸۳ هزار دلار در سال) خواهد بود. این در حالی است که درآمد این ماینر با توجه به تعرفهی برق قانونی برای استخراج رمزارز در ایران (حدود ۶.۵ سنت به ازای هر کیلووات ساعت) حدود دوبرابر و در صورت استفاده از برق خانگی حداقل ۶ برابر این مقدار خواهد بود.

اگر قیمت انت‌ماینر E9 بین ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار باشد، بازگشت سرمایه (ROI) برای آن بین ۸۵ تا ۱۲۷ روز طول می‌کشد که بسیار بهتر از بازه‌ی ۳۱۱ روزه برای بازگشت سرمایه در صورت خرید کارت‌های گرافیک ۳۰۹۰ انویدیا است. (توجه داشته باشید که این محاسبات با فرض ثابت ماندن قیمت اتریوم در ماه‌های آتی و با هزینه‌ی برق ایالات متحده انجام شده است. با توجه به قیمت برق در ایران و با فرض ثابت ماندن قیمت دلار، این مدت‌زمان در ایران بسیار کوتاه‌تر خواهد بود.)

قوی‌ ترین ماینر جهان

اگر ادعای بیت‌مین مبنی بر نرخ هش 3GH/s درست باشد، انت ماینر E9 قدرتمندترین ماینر ASIC بازار لقب خواهد گرفت. پیش از این ماینر Linzhi Phoenix با هش ریت 2.6GH/s و توان ۳۰۰۰ وات، قوی‌ترین ماینر ASIC جهان محسوب می‌شد. 

قیمت ماینر لینژی فونیکس بین ۱۱,۳۰۰ تا ۱۳,۷۰۰ است؛ ماینر جدید بیت‌مین حدود ۱۵٫۳ درصد قوی‌تر و ۱۴٫۸ درصد بهینه‌تر عمل می‌کند؛ درنتیجه با توجه به قیمت احتمالی، اینکه انت ماینر E9 درمجموع به‌صرفه‌تر از Linzhi Phoenix باشد چندان دور از ذهن نیست.

پایانی بر مشکل کمبود کارت گرافیک؟

آیا عرضه‌ی انت ماینر E9 به بازار باعث خواهد شد ماینرها بالاخره دست از سر کارت‌های گرافیک بردارند و گیمرها بتوانند پس از مدت‌ها به‌راحتی کارت گرافیک مورد علاقه‌ی خود را تهیه کنند؟

پاسخ به این سؤال بستگی زیادی به توانایی بیت‌مین در تولید انبوه E9 دارد. اگر بیت مین بتواند ماینر قدرتمند جدید خود را در تعداد زیاد تولید و روانه‌ی بازار کند، قطعا بخش زیادی از نیاز ماینرها برطرف و فشار زیادی از دوش تولیدکنندگان کارت گرافیک برداشته خواهد شد. اما با توجه به کمبود جهانی قطعات نیمه‌هادی از جمله پردازنده در سطح جهان، بسیار بعید است که بیت مین به‌قدری E9 تولید و روانه‌ی بازار کند که بتواند مشکل کمبود کارت گرافیک را رفع کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات