آیا هنوز به خرید کارت‌صدای حرفه‌ای برای پی‌سی نیاز است؟

جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
زمانی خرید کارت صدای جانبی برای افزایش کیفیت صدای کامپیوتر، امری ضروری بود؛ اما آیا با بهبود سخت‌افزار صوتی کامپیوترهای امروزی، هنوز هم به خرید آن‌ها نیازی است؟ اگر هنوز درمورد خرید کارت صدا مطمئن نیستید، این مقاله را بخوانید.
تبلیغات

سال‌ها بود که نصب کارت ‌صدای حرفه‌ای در کامپیوترهای شخصی تنها راه تجربه‌ی صدای باکیفیت و عالی بود؛ پی‌سی‌های امروزی اما دارای سخت‌افزار صوتی توانمندی در مادربردهایشان هستند. بااین‌حال کارت‌های صدای حرفه‌ای هنوز هم تولید شده و کاربران مخصوص به‌خود دارند.

اگر می‌خواهید برای خرید کارت صدا اقدام کنید، اما نمی‌دانید آیا ارزش هزینه‌ای را که برای آن خواهید کرد دارد یا خیر، با این مقاله همراه باشید. 

فایده‌ی کارت صدای حرفه‌ای چیست؟

شرکت‌هایی مانند کریتیو تکنولوژی (Creative Technology) که مدت‌ها سابقه‌ی تولید کارت صدا را دارند، در کنار تولیدکنندگان سخت‌افزار مانند ایسوس و EVGA، همچنان به ساخت سخت‌افزار کارت صدای حرفه‌ای و اختصاصی مشغول هستند. 

اما چه کسی آن‌ها را می‌خرد؟ آیا ارزش خرید دارند؟ آیا هنوز به کارت صدای جانبی احتیاجی است با توجه به اینکه کامپیوتر‌های امروزی، سخت‌افزار صدای داخلی دارد؟ جواب این سؤال به نوع نیاز شما بستگی دارد.

سخت‌افزار صوتی که در مادربردهای امروزی نصب شده است، کیفیت قابل‌قبولی دارند و اغلب افراد هم از آن‌ها راضی‌اند. بااین‌حال، به دلیلی بسیار ساده، این سخت افزارهای داخلی قادر به ارائه‌ی وضوح، جزییات و جلوه‌ی صدا در حد نمونه‌ی حرفه‌ای نیستند و آن دلیل هم تداخلات صوتی است.

تداخلات صوتی

مشکل عمده‌ای که کیفیت صدای پی‌سی را به‌شدت پایین می‌آورد، تداخلات صوتی ناشی از تکانه‌های الکتریکی است. فضای مادربرد مملو از قطعاتی است که از میان‌شان جریان الکتریکی در حال حرکت است، از تراشه‌ها گرفته تا حافظه‌ی رم (RAM)، اتصالات USB و نورپردازی RGB.

تمام این قطعات و فعالیت‌هایشان، در پس‌زمینه نویز و صدای خش‌خشی ایجاد می‌کند که کیفیت عملکرد کلی خروجی پی‌سی را کاهش می‌دهد. بسیاری از مادربردها برای کاهش تداخل احتمالی، قطعات صوتی‌ را در محفظه‌ای ایزوله قرار می‌دهند که با وجود بهبود جزیی، اما همچنان قادر نیست نویز را به‌طور کامل از بین ببرد.

البته این تداخلات صوتی همیشه قابل تشخیص نیست و فقط زمانی می‌توان متوجه آن شد که از کامپیوتر بیش از حد کار کشید. اگر هدفون را به پی‌سی وصل کنید و میزان صدای آن را تا آخر بالا ببرید و بعد شروع به انتقال حجم زیادی از فایل کنید، در این حالت ممکن است متوجه نویز پس‌زمینه بشوید. بااین‌حال، احتمال شنیدن نویز پس‌زمینه، زمانی‌که بازی شما در صفحه‌ی لودینگ است یا وقتی در سکوت منتظرید کامپیوتر پردازش سنگینی را انجام دهد، بیشتر از هر زمان دیگری است. 

تداخلات صوتی و نویز پس‌زمینه خرید کارت صدا را برای برخی افراد ضروری کرده است

استفاده از کارت صدا تجربه‌ی به مراتب خوشایندتری از گیمینگ به شما می‌دهد، زیرا تمام نویزهای پس‌زمینه را از بین می‌برد. مثلا در مورد بازی The Division 2، کارت صدا، اصوات درون بازی را واضح‌تر و رساتر پردازش و پخش می‌کند. در کنار کارت صدا، اگر از هدفون‌های باکیفیت نیز استفاده کنید، مطمئنا بهترین تجربه را از گیمینگ، تماشای فیلم و شنیدن موسیقی خواهید داشت.

مبدل DAC را فراموش نکنید

کلید پاور و تنظیم  صدا هدفون گیمینگ ریزر Mano War مشکی

یکی از رایج‌ترین جواب‌ها به اینکه آیا خرید کارت صدای جانبی برای کامپیوتر شخصی واجب است یا خیر، این است که خرید هدفون باکیفیت به مراتب به‌صرفه‌تر و معقولانه‌تر است.

هدفون باکیفیت بدون شک تجربه‌ی صوتی شما را بهبود می‌بخشد، اما به‌تنهایی نمی‌تواند از پس تداخلات الکتریکی درون مادربرد و سروصداهای پس‌زمینه برآید. درواقع، هدفون خوب حتی ممکن است این نویزهای ناخوشایند را واضح‌تر و برجسته‌تر کند.

کارت صدای جانبی اما تمام فرایندهای صوتی را ورای «نویز» مادربرد انجام می‌دهد. اگرچه این کارت هنوز به منشا تداخلات نزدیک است، اما گاهی همین بهبود ساده در درگاه PCIe تفاوت چشمگیری ایجاد می‌کند.

البته کارت صدا تنها راه‌حل مشکلات صدای پی‌سی نیست؛ راه‌حل دیگر استفاده از  مبدل صدای دیجیتال به آنالوگ (DAC) است که سیگنال‌های صوتی دیجیتال را به صدای آنالوگ تبدیل می‌کند تا برای هدفون یا اسپیکر قابل استفاده باشد.

مبدل صدای دیجیتال به آنالوگ (DAC) راه‌حل دیگری برای حذف نویز پس‌زمینه است

مبدل DAC را می‌توان روی میز قرار داد و برخلاف کارت صدای داخلی، می‌توان از آن برای چنیدن دستگاه به‌طور هم‌زمان استفاده کرد. استدلال افرادی که DAC را به کارت صدا ترجیح می‌دهند، این است که این مبدل بسیار بهتر، صدا را از هر اختلال الکتریکی در مادربرد جدا می‌کند.

خرید کارت صدای حرفه‌ای برای چه افرادی لازم است؟

gaming headset

هیچ تردیدی در خصوص بهبود تجربه‌ی صوتی پس از استفاده از کارت صدا وجود ندارد. بااین‌حال، اینکه خرید کارت صدا ارزش هزینه‌ی آن را دارد یا خیر، به تجربه‌ی شخصی، علایق و بودجه‌ی شما بستگی دارد. بررسی سیستم صوتی حرفه‌ای مانند معیارهای توان پردازش گرافیکی، قابل محاسبه نیست.

درمورد سیستم صوتی، با کلماتی مانند گرما، دامنه‌ی دینامیکی بیشتر، باس عمیق‌تر، و وضوح صدا سروکار دارید و تمام این موارد کاملا به نظر شخصی شما و برداشت شما از یک تجربه‌ی صوتی ایده‌آل بستگی دارد.

اگر دنبال بهترین تجربه‌ی صوتی ممکن از کامپیوتر هستید، خرید کارت صوتی یا مبدل DAC تمام مشکلات کیفیت صدا را که حتی هدفون‌های حرفه‌ای نمی‌توانند حل کند، برطرف خواهد کرد. از طرفی، اگر از اسپیکر بیشتر از هدفون استفاده می‌کنید، مطمئنا خرید کارت صدای حرفه‌ای بسیار سودمند خواهد بود.

اگر هم تا به حال متوجه هیچ تداخل صوتی و سروصدای پس‌زمینه نشده‌اید، احتمالا بهتر است بودجه‌ی خود را به‌جای خرید کارت صدا، صرف خرید هدفون باکیفیت کنید. اما اگر تونایی خرید هردو را دارید، دیگر جای شکی وجود ندارد. افراد زیادی بعد از نصب کارت صدا یا استفاده از مبدل DAC، و خلاص شدن از شر هرگونه تداخل صوتی، تمایل دارند در قدم بعدی، هدفونی خوب و باکیفیت هم به مجموعه‌یشان اضافه کنند.

اگر تصمیم به خرید کارت صدا گرفته‌اید، جدول زیر فهرستی از ده کارت صدای برتر سال ۲۰۲۰ را به شما معرفی می‌کند. این فهرست براساس قیمت محصول از ارزان‌ترین به گران‌ترین مرتب شده است. 

تصویر محصول

نام محصول

نوع

نسبت سیگنال به نویز

هزینه

Sabrent USB

اکسترنال

-

Phoinikas USB

اکسترنال

-

HyperX Amp USB

اکسترنال

-

Creative Audigy FX

داخلی

106dB

Asus Xonar AE

داخلی

110dB

Creative Audigy RX

داخلی

106dB

Sound Blaster Z

داخلی

116dB

Creative AE-5

داخلی

122dB

ASUS Essence STX II

داخلی

124dB

Creative Sound ZxR

داخلی

124dB

نظر شما کاربر زومیت درمورد کارت صدای حرفه‌ای چیست؟ آیا با توجه به پیشرفت‌هایی که در مادربرد کامپیوترهای امروزی صورت گرفته، به خرید آن‌ها نیازی است یا ارزش خرید دارند؟ تجربه ی خود را با کارت صدای حرفه‌ای با ما به اشتراک بگذارید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات