ایکس‌باکس سری ایکس چه تأثیری بر صنعت گیمینگ کامپیوترهای شخصی دارد؟

شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
ایکس‌باکس سری ایکس با قابلیت‌هایی بسیار حرفه‌ای‌تر نسبت به کامپیوترهای شخصی امروزی عرضه خواهد شد؛ اما قطعا به عمر صنعت گیمینگ PC پایان نمی‌دهد.
تبلیغات

ایکس‌باکس سری ایکس قطعا یک غول پردازش و گرافیکی خواهد بود. مشخصات کنسول بازی جدید مایکروسافت نشان از قدرت بسیار بالای پردازشی آن دارد، اما چنین قابلیت‌های پیشرفته‌ای، چه تفسیر و معنایی برای عاشقان بازی با کامپیوترهای شخصی دارد؟ در ابتدا فراموش نکنید که هنوز اطلاعات زیادی درباره‌ی کنسول جدید ردموندی‌ها و همچنین کامپیوترهای شخصی مخصوص بازی، ناشناخته هستند و باید منتظر ماه‌های پیش‌رو از سال جاری باشیم. ازطرفی باتوجه به همین اطلاعات کنونی می‌توان پیش‌بینی‌های تقریبا منطقی از آینده‌ی صنعت داشت.

ایکس‌باکس سری ایکس مجهز به پردازنده‌ی AMD Zen 2 و حافظه‌ی ذخیره‌سازی NVME SSD خواهد بود. سخت‌افزارهایی که قدرت پردازشی مدرن و ذخیره‌سازی با سرعت بالا را به کنسول جدید می‌دهند. بااین‌حال، باید پردازنده‌ی گرافیکی AMD RDNA2 را ستاره‌ی واقعی ایکس‌باکس جدید دانست که گیمرهای کامپیوتر شخصی حتی توانایی خرید آن را ندارند. پردازنده‌ی گرافیکی مذکور، قدرت پردازشی ۱۲ ترافلاپس دارد. به‌بیان دیگر این پردازنده می‌تواند در هر ثانیه، ۱۲ تریلیون عملیات نقطه‌ی شناور را انجام دهد. چنین قدرتی، دوبرابر ایکس‌باکس وان ایکس خواهد بود که درحال‌حاضر به‌عنوان سریع‌ترین کنسول بازی موجود در بازار شناخته می‌شود. به‌علاوه، قدرت پردازشی مذکور، سه‌برابر کنسول پلی‌استیشن ۴ پرو است.

بهبود قدرت پردازشی کنسول نسل جدید، حقیقتی بود که قطعا از محصولات جدید انتظار داشتیم. ازطرفی چنین مشخصاتی کنسول جدید ردموندی‌ها را از اکثر کارت‌های گرافیکی PC موجود در بازار قوی‌تر می‌کند. تنها پردازنده‌ی قوی‌تر، Nvidia RTX 2080 TI است که ۱۴/۲ ترافلاپس قدرت پردازش گرافیکی دارد. کارتی که با قیمت ۱،۲۰۰ دلار، فراتر از قدرت خرید بسیاری از گیمرهای کامپیوتر شخصی است. گیمرهای کامپیوتر شخصی اغلب به‌دنبال گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر همچون AMD Radeon RX 5700 و Nvidia RTX 2060 SUPER می‌روند که قیمتی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار دارند. اگرچه سخت‌‌افزارهای مذکور توانایی ارائه‌ی تصویر با کیفیت 1080p و 1440p داشته، اما فاصله‌ی زیادی با بنچمارک فوق حرفه‌ای 4K/60fps مورد نظر مایکروسافت برای ایکس‌باکس سری ایکس دارند.

ROG Radeon RX 5700

باتوجه به مشخصات و اخبار بالا، این سؤال مطرح می‌شود که آیا باید کامپیوتر شخصی گیمینگ خود را با کنسول جدید مایکروسافت جایگزین کنیم؟ احتمالا پاسخ منفی خواهد بود. البته کنسول جدید مایکروسافت به‌هرحال تغییر و پیشرفت مهمی را در صنعت گیمینگ نشان می‌دهد. در جهان جدید، گیمرهای PC دیگر لزوما در جایگاه برتر از لحاظ قدرت سخت‌افزاری قرار ندارند. وضعیت کنونی، کمی شبیه به میانه‌ی دهه‌ی ۱۹۹۰ به‌نظر می‌رسد. در آن زمان پلی‌استیشن توانایی ارائه‌ی گرافیک سه‌بعدی را در بازی‌ها داشت که کامپیوترهای شخصی از آن عاجز بودند.

سؤال بزرگ بعدی، پیرامون قدرت و قابلیت‌های پلی‌استیشن ۵ ایجاد می‌شود. البته درحال‌حاضر تنها اطلاعاتی کلی از کنسول جدید سونی در دست داریم. رسانه‌های اعلام کرده‌اند که ژاپنی‌ها در محصول جدید خود از پردازنده‌ی AMD و پردازنده‌ی گرافیکی RDNA بهره می‌برند، اما هیچ‌گونه اطلاعاتی از شباهت یا تفاوت سخت‌افزارهای مذکور با محصول مایکروسافت نداریم. به‌علاوه، استفاده از SSD به‌‌عنوان حافظه‌ی ذخیره‌سازی نیز تأیید شده است و می‌توان سرعت بارگذاری سریع‌تر را نسبت به پلی‌استیشن ۴ انتظار داشت.

هر دو کنسول نسل جدید، از قابلیت رهگیری پرتو در سطح سخت‌افزاری پشتیبانی می‌کنند. درنتیجه، بازتاب‌های نور طبیعی‌تری را در آن‌ها شاهد خواهیم بود. در دنیای کامپیوترهای شخصی، تنها کارت‌های گرافیک‌ سری RTX انویدیا چنین قابلیتی دارند. با روشن کردن قابلیت مذکور در آن کارت‌ها نیز باید انتظار کاهش سرعت و عملکرد در اکثر بازی‌ها را داشته باشید. شاید توسعه‌های جدید AMD در معماری جدید RDNA، رهگیری پرتو بهتری را به کاربران ارائه کند.

بحث و گمانه‌زنی درباره‌ی قیمت کنسول‌های نسل جدید، هنوز ادامه دارد و خبری از قیمت نهایی و تأییدشده نیست. ایکس‌باکس وان در عرضه‌ی اولیه همراه‌با کینکت، برچسب قیمتی ۴۹۹ دلاری داشت. سونی کنسول خود رابا قیمت ۱۰۰ دلار پایین‌تر عرضه کرد. قیمت کمتر به‌‌علاوه‌ی مجموعه‌ای عظیم‌تر و حرفه‌ای‌تر از بازی‌های اختصاصی باعث شد تا کنسول سونی در نسل قبل پیروزی قابل‌توجهی داشته باشد.

RTX 2080

ایکس‌باکس وان ایکس هم ۱۰۰ دلار گران‌تر از کنسول پلی‌استیشن ۴ پرو به فروش رفت. البته تفاوت قیمت در این نسخه منطقی‌تر بود، چون ردموندی‌ها در نسخه‌ی ایکس، کاربران حرفه‌‌ای‌تر را نشانه رفته بودند. عرضه‌ی ایکس‌باکس وان ایکس با قیمت ۴۹۹ دلار شاید منطقی باشد، اما ازطرفی افزایش قیمت کلی قطعات سخت‌افزاری و هدف‌گیری مجدد کاربران فوق حرفه‌ای، قیمت‌هایی در حدود ۵۵۰ و ۶۰۰ دلار را هم منطقی می‌کند.

مزیت اصلی کامپیوترهای گیمینگ، انعطاف‌پذیری و قابل ارتقاء آن‌ها است

سونی در ارائه‌ی اطلاعات و مشخصات از کنسول جدید خود بسیار محافظه‌کارانه عمل کرد. برخی شایعه‌ها ادعا می‌کنند محصول سونی مجهز به کارت گرافیک ضعیف‌تر نسبت به ایکس‌باکس سری ایکس خواهد بود. درنتیجه شاید کنسول ژاپنی‌ها ارزان‌تر هم باشد. البته هنوز نمی‌توان هیچ اظهارنظر قطعی درباره‌ی کنسول‌ها داشت. فراموش نکنید که مایکروسافت احتمالا تصمیم دارد تا نسخه‌ای ارزان‌تر از ایکس‌باکس سری ایکس را با کد نام Lockhart به بازار عرضه کند. کاربرانی که آن‌چنان علاقه‌مند به کیفیت‌های 4K و موارد مشابه در بازی‌ها نیستند، با کنسول ارزان‌تر ورود آسان‌تری به اکوسیستم نسل جدید خواهند داشت.

یکی از مزیت‌های اصلی گیمینگ با کامپیوتر شخصی، انعطاف‌پذیری است. شما به‌عنوان یک گیمر PC همیشه می‌توانید کارت گرافیک و حافظه‌ی رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی دستگاه خود را بهبود ببخشید. درمقابل، کنسول‌ها محدود به سخت‌افزاری هستند که از ابتدا برای آن‌ها عرضه می‌شود. همین محدودیت باعث شد تا سونی و مایکروسافت، کنسول‌های میان‌نسلی وان ایکس و ۴ پرو را به بازار عرضه کنند. کنسول‌های اولیه‌ی نسل قبل، توانایی راضی کردن گیمرهای حرفه‌ای مجهز به تلویزیون‌های 4K را نداشتند. درنهایت، هرچقدر هم ایکس‌باکس سری ایکس قوی باشد، کاربر نمی‌تواند سخت‌افزار آن را ارتقاء دهد و گیمرهای PC هنوز دراین‌زمینه مزیت دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات