AMD در رقابت با انویدیا، سرعت‌های کلاک Radeon RX 5600 XT را افزایش داد

شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
AMD به شرکای خود اجازه داده تا طرح‌های سفارشی کارت گرافیک RX 5600 XT را به لطف بایوس جدید، با سرعت‌های کلاک بالاتری تولید کنند.
تبلیغات

به‌نظر می‌رسد در واکنش به اقدام اخیر انویدیا در کاهش قیمت پردازنده‌ی گرافیکی جی‌فورس RTX 2060، شرکت AMD نیز تصمیم گرفته سرعت‌های کلاک بالاتری را در کارت گرافیک رادئون RX 5600 XT ارائه کند. دیروز قیمت کارت گرافیک جی‌فورس RTX 2060 انویدیا در ایالات متحده کاهش یافت و به ۲۹۹ دلار رسید. کاهش غافلگیرکننده‌ی قیمت این محصول، خرید RTX 2060 را به گزینه‌ی بهتری در قیاس با کارت گرافیک نوظهور رادئون RX 5600 XT تبدیل می‌کند. اما گویا AMD نیز چندان دست‌بسته نیست و چند ترفند برای پاسخگویی به این اقدام انویدیا در آستین دارد.

radeoon rx 5600 xt

هنگامی که AMD کارت گرافیک خود را تحت مدل رادئون RX 5600 XT رونمایی کرد، بازار کارت‌های گرافیکی مصارف عام در بازه‌ی قیمت ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلاری به‌شدت تحت تأثیر قرار گرفت. اما شریک تجاری انویدیا در ایالات متحده، EVGA، به‌سرعت پاسخ خود به محصول جدید AMD که نسخه‌ی KO از کارت گرافیک جی‌فورس RTX 2060 بود را روانه‌ی بازار کرد. محصول جدید EVGA با قیمت پایه‌ی ۲۷۹ دلاری، درحالی‌که بازدهی و عملکرد بهتر و نیز ویژگی‌های بیشتری نسبت به آخرین عضو از خانواده‌ی Navi از کارت‌های گرافیک AMD دارد، درست در مقابل این محصول قرار گرفته است. مشخص بود که مقابله‌به‌مثل با کارت گرافیک جدید AMD تنها مختص به EVGA نیست و شرکت‌های دیگر نیز به‌زودی از روند مذکور پیروی خواهند کرد. البته چنین انتظاری نیز بیجا نبود و دیروز انویدیا نیز قیمت کارت‌های گرافیک RTX 2060 را به ۲۹۹ دلار کاهش داد.

حال که انویدیا هرچه در چنته داشته روی دایره ریخته است، نوبت AMD رسیده تا تدابیر متقابلی را پیشه کند که همین اتفاق نیز رخ داده و شرکت مذکور به شرکای خود اجازه داده تا طرح‌های سفارشی کارت گرافیک RX 5600 XT را به لطف بایوس جدید، با سرعت‌های کلاک بالاتری تولید کنند. بایوس جدید این امکان را برای شرکای AMD فراهم می‌کند تا کارت‌های گرافیک رادئون RX 5600 XT را با سرعت‌های کلاک بالاتری نسبت به چیزی که AMD و خودشان وعده داده بودند برای کاربران مهیا کنند. جزئیات این محصول از قبیل پیکربندی هسته و حافظه، همانند سابق بوده و کارت گرافیک یادشده از ۲۳۰۴ پردازنده‌ی جریانی (stream)، شش گیگابایت حافظه‌ی VRAM و پهنای باس ۱۹۲ بیتی بهره می‌برد، اما سرعت‌های کلاک افزایش یافته‌اند.

کارت گرافیک

رادئون RX  5700 XT 

50th Anniversary

رادئون RX 5700 XT

رادئون RX 5700

رادئون RX 5600 XT

رادئون RX 5500 XT

رادئون RX 590

فناوری ساخت

۷ نانومتری TSMC

۷ نانومتری TSMC

۷ نانومتری TSMC

۷ نانومتری TSMC

۷ نانومتری TSMC

۱۴ نانومتری گلوبال فاندریز یا

سامسونگ

معماری

RDNA 1

RDNA 1

RDNA 1

RDNA 1

RDNA 1

GCN 4

GPU

Navi 10

Navi 10

Navi 10

Navi 10

Navi 14

Polaris 30

پردازنده‌های جریانی

۲۵۶۰

۲۵۶۰

۲۳۰۴

۲۳۰۴

۱۴۰۸

۲۳۰۴

واحد محاسباتی (CU)

۴۰

۴۰

۴۰

۳۶

۲۲

۳۶

واحد‌های سایه‌زن

۱۶۰

۱۶۰

۱۴۴

۱۴۴

۸۸

۱۴۴

واحد رندرگیری

۶۴

۶۴

۶۴

۶۴

۳۲

۳۲

فرکانس پایه

۱۶۸۰ مگاهرتز

۱۶۰۵ مگاهرتز

۱۴۶۵ مگاهرتز

۱۱۳۰ مگاهرتز

۱۶۷۰ مگاهرتز

۱۴۶۹ مگاهرتز

فرکانس بوست

۱۹۸۰ مگاهرتز

۱۹۰۵ مگاهرتز

۱۷۲۵ مگاهرتز

۱۵۶۰ مگاهرتز

۱۸۴۵ مگاهرتز

۱۵۴۵ مگاهرتز

فرکانس گیم

۱۸۳۰ مگاهرتز

۱۷۵۵ مگاهرتز

۱۶۲۵ مگاهرتز

۱۳۷۵ مگاهرتز

۱۷۱۷ مگاهرتز

نامشخص

توان پردازش گرافیکی

۱۰٫۱۴ ترافلاپس

۹٫۷۵ ترافلاپس

۷٫۹۵ ترافلاپس

۷٫۱۹ ترافلاپس

۵٫۱۹ ترافلاپس

۷.۱ ترافلاپس

رابط باس

۲۵۶ بیت

۲۵۶ بیت

۲۵۶ بیت

۱۹۲ بیت

۱۲۸ بیت

۲۵۶ بیت

پهنای باند

۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه

۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه

۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه

۲۸۸ گیگابایت بر ثانیه

۲۲۴ گیگابایت بر ثانیه

۲۵۶ گیگابایت بر ثانیه

میزان حافظه VRAM

۸ گیگابایت

۸ گیگابایت

۸ گیگابایت

۶ گیگابایت

۸ گیگابایت

۸ گیگابایت

تعداد ترانزیستور (میلیارد عدد)

۱۰.۳

۱۰.۳

۱۰.۳

۱۰.۳

۶.۴

۵.۷

توان طراحی حرارتی (TDP)

۲۳۵ وات

۲۲۵ وات

۱۸۰ وات

۱۵۰ وات

۱۳۰ وات

۲۲۵ وات

قیمت

۴۴۹ دلار

۳۹۹ دلار

۳۴۹ دلار

۲۷۹ دلار

۱۹۹/۱۶۹ دلار

۲۷۹ دلار

زمان عرضه

هفتم ژوئیه‌ی ۲۰۱۹

هفتم ژوئیه‌ی ۲۰۱۹

هفتم ژوئیه‌ی ۲۰۱۹

۲۱ ژانویه‌ی ۲۰۲۰

هفتم اکتبر ۲۰۱۹

۱۵ نوامبر ۲۰۱۸

Videocardz، وب‌سایت حوزه‌ی فناوری، گزارش می‌دهد یکی از شرکای AMD با نام Sapphire که کارت‌های گرافیک این شرکت را سفارش‌سازی می‌کند، هم‌اکنون نیز سرعت‌های کلاک جدیدی برای محصول خود تحت مدل RX 5600 XT PULSE ارائه کرده است. کلاک گیم و کلاک بوست کارت گرافیکی مذکور، قبلا به ترتیب ۱۵۶۰ و ۱۶۲۰ مگاهرتز بود، اما حالا فرکانس گیم ۱۶۱۵ مگاهرتز و فرکانس بوست ۱۷۵۰ مگاهرتز است. سرعت حافظه نیز از مقدار پیشین ۱۲ گیگابیت‌برثانیه، به ۱۴ گیگابیت‌برثانیه رسیده است. به دلیل چنین افزایشی در سرعت حافظه، پهنای باند حافظه تا ۳۳۶ گیگابایت بالا رفته و با کارت گرافیک RTX 2060 برابری می‌کند.

تمامی این موارد سبب شده تا توان مصرفی اندکی افزایش بیابد و از ۱۵۰ وات به ۱۶۰ وات برسد. ۸ درصد افزایش فرکانس بوست و ۳ درصد افزایش سرعت کلاک گیم باعث خواهد شد تا عملکرد گیمینگ نسبت به میزان اولیه ۵ تا ۱۰ درصد بهتر شده و رادئون RX 5600 XT عملکردی بسیار شبیه به RTX 2060 داشته باشد. اما کارت گرافیک یادشده‌ی انویدیا، هنوز هم ویژگی‌های بهتری در سطح برد الکترونیکی داشته و به لطف بهره‌گیری از معماری گرافیکی تورینگ، کارایی بهتری دارد.

radeoon rx 5600 xt
radeoon rx 5600 xt
radeoon rx 5600 xt
radeoon rx 5600 xt
radeoon rx 5600 xt
radeoon rx 5600 xt
radeoon rx 5600 xt

به‌تازگی برخی از اعداد و ارقام مرتبط با عملکرد کارت گرافیک Radeon RX 5600 XT PULSE شرکت Sapphire پس از اورکلاک در بنچمارک 3DMark ظاهر شده است. در بنچمارک یادشده، با اینکه عملکرد کارت گرافیک Radeon RX 5700 هنوز ۱۰ درصد بهتر از  محصول جدیدتر AMD است، اما جهش بزرگ در عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی رادئون RX 5600 XT PULSE نیز قابل انکار نیست. تصویر زیر مربوط به بنچمارک‌های منتشرشده در توییتر است.

radeoon rx 5600 xt

پیش‌تر نیز بنچمارک‌هایی از عملکرد کارت گرافیک رادئون RX 5600 XT منتشر شده بود و انتظار می‌رفت این محصول با قیمت ۲۷۹ دلاری در ایالات متحده، عملکردی فراتر از GTX 1660 Ti و GTX 1660 SUPER انویدیا داشته باشد. موارد زیر برخی از بنچمارک‌های به‌دست‌آمده توسط 3DMark را نمایش می‌دهد:

  • RX 5600 XT 3DMark Time Spy: امتیاز گرافیکی ۶۴۴۶ و امتیاز کلی ۵۸۸۴
  • RX 5600 XT 3DMark Time Spy Extreme: امتیاز گرافیکی ۲۸۱۵ و امتیاز کلی ۲۵۷۶
  • RX 5600 XT 3DMark Time Spy Extreme: امتیاز گرافیکی ۲۷۹۱ و امتیاز کلی ۲۸۹۱
  • X 5600 XT Fire Strike: امتیاز گرافیکی ۱۸۹۰۶ و امتیاز کلی ۱۴۳۴۱
  • RX 5600 XT Fire Strike Extreme: امتیاز گرافیکی ۹۱۹۸ و امتیاز کلی ۸۰۸۷
  • RX 5600 XT Fire Strike Ultra: امتیاز گرافیکی ۴۷۳۸ و امتیاز کلی ۴۶۷۲
  • RX 5600 XT Fire Strike Ultra: امتیاز گرافیکی ۴۷۵۶ و امتیاز کلی ۴۶۸۸

پیش‌تر AMD نشان داده‌ بود که کارت گرافیک RX 5600 XT تا ۱۵ درصد سریع‌تر از GTX 1660 SUPER و ۲۰ درصد سریع‌تر از پردازنده‌ی گرافیکی GTX 1660 Ti است، اما با اضافه‌کردن سرعت‌های کلاک انتظار می‌رود تا عملکرد این محصول حتی بهتر از چیزی باشد که قبلا ذکر شده بود. باتوجه به موارد یادشده، انتظار می‌رود تا رادئون RX 5600 XT با قیمت ۲۷۹ دلار به‌علاوه‌ی مالیات بر مدل سفارشی بالارده، در روز ۲۱ ماه ژانویه روانه‌ی بازار شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات