انجمن USB-IF مشخصات USB4 را منتشر کرد

چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
انجمن USB-IF مشخصات دقیق و رسمی USB4 را منتشر کرد. فهرست مشخصات USB جدید حاوی برخی اخبار ناخوشایند درباره‌ی پشتیبانی از Thunderbolt است.
تبلیغات

همان‌طورکه انتظار می‌رفت، انجمن مجریان USB یا USB-IF فهرست مشخصات نهایی USB4 را منتشر کرد. USB-IF سازمانی عام‌المنفعه است که درزمینه‌ی ترویج و حمایت از به‌کارگیری USB فعالیت می‌کند. درکنار تمام اطلاعات مهیج و کاربردی در این فهرست، موضوعی ناامیدکننده نیز به‌چشم می‌‌خورد.

براساس آخرین فهرست منتشرشده درباره‌ی مشخصات USB4، پیشتیبانی از Thunderbolt یکی از گزینه‌های مهیج برای کاربران بود. حال اعلام شده است قابلیت مذکور به‌صورت انتخابی خواهد بود و شرکت‌های تولیدکننده‌ی محصولات مشخص می‌کنند دستگاه از Thunderbolt پشتیبانی کند یا خیر. این اقدام باعث می‌شود کاربران درباره‌ی این موضوع تا حدودی گیج شوند که چه دستگاه‌هایی قابلیت پشتیبانی از Thunderbolt را دارند.

USB

فهرست مشخصات USB4 را USB Promoter Group ابتدا در مارس ۲۰۱۹ منتشر کرد و اکنون به‌صورت رسمی USB-IF اعلام کرده است. تا پیش‌از‌‌این گفته شده بود USB4 از Thunderbolt به‌کمک فناوری ادغام اینتل پشتیبانی می‌کند و می‌تواند تصویر و اطلاعات را با سرعت بسیار زیادی منتقل کند. اینتل در آن زمان مدعی شد ساختار مذکور ازطریق ارائه‌ی Thunderbolt به USB Promoter Group محقق خواهد شد. حتی سخن‌گوی شرکت نیز آن را تأیید کرده بود.

اگر به‌طور خلاصه توضیح دهیم، USB4 ترکیبی از USB و قابلیت انتقال سریع اطلاعات Thunderbolt و کانکتور USB-C است. در USB4 شاهد افزایش دوبرابری سرعت انتقال اطلاعات هستیم. به‌لطف نسل جدید USB، با استفاده از کابل تأییدشده سرعت انتقال از ۲۰ گیگابیت‌برثانیه به ۴۰ گیگابیت‌برثانیه افزایش می‌یابد. این اتفاق بزرگی به‌حساب می‌آید و راه را برای طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های پرسرعت باز می‌کند. USB-IF چندی پیش اعلام کرده بود سرعت انتقال اطلاعات ۴۰ گیگابیت‌برثانیه به کاربران اجازه می‌دهد دو مانیتور 4K را به‌صورت هم‌زمان به‌کار گیرند یا از پردازنده‌های گرافیکی بسیار پیشرفته‌ی خارجی به‌سادگی استفاده کنند. USB جدید تمام قابلیت‌های USB 2.0 و USB 3.2 و Thunderbolt 3 را پشتیبانی می‌کند.

USB A & USB C

باید توجه کرد به‌ این زودی‌ها شاهد حضور دستگاه‌هایی با قابلیت پشتیبانی از USB4 نخواهیم بود؛ زیرا USB 3.2 سال ۲۰۱۷ معرفی شد و محصولاتی که از آن پشتیبانی می‌کنند، ‌به‌تازگی در حال ورود به بازار هستند. همچنین، USB4 درحال‌حاضر به‌صورت رسمی معرفی نشده و تنها فهرستی از مشخصات آن منتشر شده است و زمان معرفی رسمی آن دقیقا مشخص نیست. به‌ همین دلیل، تا سال ۲۰۲۰ یا حتی بیشتر، شاهد محصولاتی با این تکنولوژی نخواهیم بود. اینتل اعلام کرده است سایر تولیدکنندگان پردازنده نیز می‌توانند از حق امتیاز مربوط به USB4 استفاده کنند و محصولاتی با قابلیت Thunderbolt 3 ارائه دهند.

usb 3.2

براساس اعلام اینتل، اکنون ۴۰۰ تولیدکننده‌ی کامپیوتر و جدید‌ترین مک‌بوک‌های اپل و حدود ۴۵۰ تولیدکننده‌ی لوازم جانبی از Thunderbolt در محصولاتشان استفاده می‌کنند. سخن‌گوی اینتل در این باره گفت:

اینتل مشخصات پروتکل Thunderbolt را به USB Promoter Group ارائه کرده است. امتیاز دسترسی به‌ امتیاز Thunderbolt 3 و USB4 رایگان است و از پایان سال جاری تولیدکنندگان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند؛ پس دسترسی به‌ این امتیاز، تنها به‌ شرکت‌های زیرمجموعه‌ی USB-PG محدود نیست.

باوجوداین‌، شرکتی نظیر AMD نیز می‌تواند در پردازنده‌های خود قابلیت پشتیبانی Thunderbolt را ارائه کند. اینتل چندی پیش پردازنده‌ی جدیدش را با نام آیس لیک معرفی کرد که از Thunderbolt 3 پشتیبانی می‌کرد و اواخر سال ۲۰۱۹ عرضه خواهد شد. درحال‌حاضر، همچنان برخی سؤالات بی‌جواب درباره‌ی USB4 وجود دارد که از بین آن‌ها می‌توان به میزان انرژی برق موردنیاز، حداکثر طول کابل‌ها، کد رنگ اعلام‌کننده نوع سازگاری و موارد این‌چنینی اشاره کرد.

اصلی‌ترین قابلیت‌های USB4

  • امکان پشتیبانی هم‌زمان از دو باند با استفاده از کابل‌های USB Type-C
  • سرعت تبادل اطلاعات تا ۴۰ گیگابیت‌برثانیه (درصورت استفاده از کابلی با این قابلیت)
  • پروتکل‌های چندگانه اطلاعات و نمایشگر با امکان اشتراک‌گذاری در حداکثر پهنای باند
  • پشتیبانی از USB 2.0 و USB 3.2 و Thunderbolt 3
  • تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات